Gjær til Kølsch

Har tenkt å prøve meg på ein kølsch i vinter, men er litt usikker på kva gjær eg skal velge. Er på jakt etter ei gjær som gir det rette lagerpreget, men som likevel blir klar til å drikkast på rimeleg kort tid. Har tenkt å prøve Wyeast 2007 German Ale sidan eg har den. Andre forslag? Gunstige eigenskapar er rask klarning, lite diacetyl, lett å få til. Er veldig lei av trøblete gjærtypar akkurat no (har ein saison som etter 3 veker har 30 øchslegrader restsødme....)

Tror nok at jeg ville gått for Kølschgjær, du får den hos Humlegården.Det har vel litt å si for den spesielle smaken på kølsch.
Jeg har bare brygget den en gang, og da gjæret den ut på 16dgr. 1048-1010.
Den klarnet også fint etter et par uker på 4grader i kjøleskap.
:skaal2:

Hei,

Har brygget Kølsch og altbier på wyeast 1007 german ale. Den ga 1050 OG til 1010 FG. Gjæret på 16c, så låg temp gir lagerpreget du er ute etter. 10% kveite gir litt uklart øl dersom du ikkje har tid å vente. Det er ein veldig villig og uproblematisk gjær. Anbefales.

Skål
Tore

Takk for svar, vil nok prøve 1007 German ale. Elles så ser eg at White Labs har eit par fristande gjæørtypar, m.a. wlp029

WLP029  må jeg prøve en gang.. er veldig fornøyd med Whitelabs gjær...

Lykke til 1007 og brygget...

Selv har jeg øl som stopper fort, og det med WLP051 California five.. denne er en luring tydeligvis... ref linken:

ttp://www.whitelabs.com/beer/strains_wlp051.html

Er 67 grader litt høyt og meske med.. har en APA med veldig lite spesialmalt i som står parkert på 1017 nå.. hadde håpet 1013-14 eller mindre... (med WLP051 gjær)...

Eg veit at wlp051 kan slutte litt for raskt av og til. Ægir Bryggeri i Flåm brukar den som standardgjær. Dei lagar verkeleg flotte øl, men eit par gongar i sommar vart gjæringa litt for kort og ølet for søtt.

ang. kølschen så trur eg at eg skal lage ca 100 liter og splitte vørteren på to eller fleire gjær. Iallefall vil eg prøve Wyeast 1007 German Ale og White Labs 029, muligens ein eller to typar til for samanlikning.

Jeg var på Ægir i sommer, og derfor hadde jeg store forventninger til WLP051... Nå er ikke ølen ferdig ennu, men synes 1017 er litt høyt på en US Pale Ale...

Richard

67 grader burde vere passelig dersom du har lite spesialmalt OG rundt 45-55, men har du vanskeleg gjær så vil ein av og til oppleve at den stoppar for tidleg. Eg har opplevd det med Wyeast 1318 London III, 1084 Irish ale, 3787 Trappist High Gravity og sist no med saisongjæra frå Dupont. Men ingen av desse skal eigentleg vere vanskeleg, så det kan jo skuldast stress pga. for store temperaturfluktuasjonar eller for lite oksygen. Eg har blitt litt slappare dei siste åra med å passe så veldig nøye på øla eg bryggar, så eg påfører nok gjæra meir stress enn naudsynt. Stort sett går det bra med ale, men med lager ser det ut som det kan lettare bli diacetyl då. Men den positive sida av litt stress kan være rik esterproduksjon, og det kan jo slå positivt ut for ale.

Hei Espen,

Jeg tror muligens det er en god blanding av litt sær gjær og måten jeg mesker på. Jeg bruker nemlig og meske på et trinn i forholdet 2,5 liter vann per kg malt, og jeg heller 78-79 graders varmt vann i kjølebagen som jeg lar stabilisere seg til 76 grader. Så heller jeg litt og litt malt opp i meskekaret til jeg har fått rørt det hele ut til 67 grader, dette prøver jeg og få gjort innen 5-10 minutter. Har lest at det ikke starter noen konverteringsprosesser før etter 10 minutter, så det er tiden man har til å røre det hele ut til ønsket temperatur. Problemet er nok kanskje at det finnes noen lommer som er varmere enn 67 grader.  Før tok jeg malten opp i meskekaret først og rørte vannet inn gradvis til jeg hadde 66-67 grader, da gikk det fra kaldt til varmt og ikke omvendt. Mulig det var en del lommer i mesken da på 63-64 grader som gjør at man får mer forgjærbar vørter. Har tenkt mye på dette, og neste gang jeg brygger skal jeg endre til gammel metode og meske på 65-66 grader.

:brygging:

Richard

Tilbake
Topp