Gjær

Hei til forumet.

Tenker å brygge 2 ganger i løpet av en uke.
Kan jeg hente gjær fra 1. brygg som står å gjærer, og bruke denne i neste brygg.
Dersom dette er mulig, når og hvordan gjør jeg det,

Mvh:
Asbjørn
 
Du kan høste gjæren under storm gjæringen. Altså etter ca et døgne gjæring.
Dette gjør man ved å skumme av toppen. Denne metoden er jeg begynt med.
Synes at det faktisk på mange måte enklere å gjøre enn å vaske bunnfallet
 
Hei!

Bare man passer på å ha god hygiene,slik at ikke du får noe infeksjon! Renhold er jo selvfølgelig et must!
Ellers burde det jo la seg gjøre. Bare å søk litt på forumet.

Kenneth
 
Er jeg helt på bærtur når jeg påstår at man kun kan høste gjær fra toppen etter primærgjæring for Ales...?

Ø
 
Ja, det er du. Den vanligste måten er å hente gjær fra bunnen av gjæringskaret, når gjæringa er ferdig.
 
gustavf skrev:
Ja, det er du. Den vanligste måten er å hente gjær fra bunnen av gjæringskaret, når gjæringa er ferdig.

Her var spørsmålet om han kan brygge to ganger på en uke og gjenbruke gjæren fra første batch i nummer to.
Hvordan gjør man dette med en Lager? Har forstått det slik at gjæren blir liggende i bunn under hele prosessen. Kan man tappe over til nytt gjæringskar etter stormgjæringen for å kunne høste fra bunnfallet som vanlig?

Øystein
 
Ah, da skjønner jeg hva du mente.

Det finnes vel noen lagergjær også, som gir såpass mye skum at man kan høste noe fra toppen? Søk på krausening, så burde det dukke opp litt informasjon.
 
Men at det dannes skum på toppen er ikke det samme som at det er gjær å høste der. Prøvde å topphøste 007 en gang, men det var bare skum og tilnærmet ikke noe gjær.

Jeg vil ikke anbefale å stikke om ølet etter stormgjæringen. Gjæren slipper ut en del stoffer som gjæren tar til seg etterpå (rydder opp etter seg). Derfor anbefales å la ølet være på primærgjæringslaret i 10-14 dager for ale, og 21+ for lager.
 
Det skal vel gå an. Utfordringen er å finne ut hvor mye gjær du har. Jeg ville i så fall ha startet med en liten starter (0,5 - 1 L), og så vurdert volumet av gjær i bunn av kolben etter gjæring. Ved å bruke repitching-funskjonen på mrmalty.com kan du kanskje finne ut omtrentlig hvor mye gjær du har etter den første starteren.
 
Tilbake
Topp