Gjære pilsner, holde riktig temperatur..?

Hei! Er i ferd med å trå over terskelen og inn i denne magiske verden. I den sammenheng er det spesielt 1 ting jeg lurer på. På øltypene jeg har kikket på kommer jeg stadig over dette med korrekt gjæringstemp.. Da jeg er en person som er over middels glad i lys pils så er dette alarmerende for meg. Hvordan gjør dere dette?

Eneste jeg kommer på er å finne et brukt kjøleskap, putte det i garasjen\boden og (i verste fall) ramponere det slik at et 30ltr spann akkurat går inn.

Eller..?
 
Hei. Helt riktig, kjøleskap er helt bra. Kjøp deg en UT-200 ( tror jeg det heter ), eller en STC-1000. Disse regulerer gjæringstempen etter ditt eget ønske. Det er noen poster på forumet her, nettopp om dette. UT-200 er vel lettest, da STC-1000 krever litt "elektro" koblinger. Lykke til :)
 
Apropos UT-200.. Slik jeg forstår kutter den strømmen til enheten når sensoren har nådd en viss min. temp.
Er det ikke veldig ugunstig for et kjøleskap å hele tiden bli slått av og på?
 
Bruker en stc-1000 til dette. Har satt delay på innkobling på 10min. Dette gjorde jeg nettop pga at jeg var redd for kompressoren. Har nå surret og gått et par måneder :)
 
Eg brygger lager om vinteren og har laget en isoporkasse som eg kontrollerer temp med et par skovarmere.
Fungerer fint når ute temp er lav.
Billig og grei løsning
 
anrande skrev:
Apropos UT-200.. Slik jeg forstår kutter den strømmen til enheten når sensoren har nådd en viss min. temp.
Er det ikke veldig ugunstig for et kjøleskap å hele tiden bli slått av og på?
Jeg har brukt UT 200 et par år nå, uten problemer.
Kjøleskapet holder godt på temperaturen, blir ikke mer start/stopp på kompressoren enn under normal drift, hvor kjøleskapdøren går opp og igjen med ujevne mellomrom. Ved gjæringstemperatur på f.eks 9 grader, stiller jeg UT 200 til å slå seg på ved 9,5 grader, og av på 8,5.

http://www.ebay.de/itm/Conrad-Universal-Thermostat-UT200-Weiß-40-bis-99-9-C-/400362276823?pt=Dimmer&hash=item5d377387d7
Kjøpte fra Tyskland for en rimelig penge, samme porto hvis du kjøper to....
83738_w01_thermostat.jpg
 
Hvor viktig er det egentlig med korrekt temperatur.  Jeg har en kjeller hvor det på vinteren er et sted mellom +1 og +6 - blir dette for unøyaktig for å få til godt undergjæret øl?
 
vamuvu5u.jpg


Har to stk. Bruker en til å holde karboneringstemp og den andre til kjøleskapet.
 
Dette blir vel for kaldt. Da kan du bruke en UT200 og en varmevifte for å holde temperaturen på rett palss. Clas O har en forstvakt som fungerer på noenlunde samme måte som UT200, dog noe simplere og kun for oppvarming, men den er billig. Den har ikke temperatursonde så den er nok noe mer unøyaktig med tanke på temperatur inni bøtta, men det skal vel la seg gjøre å få godt resultat likevel. Den koster 249,- og jeg tror jeg skal prøve en slik en selv.
 
anrande skrev:
Apropos UT-200.. Slik jeg forstår kutter den strømmen til enheten når sensoren har nådd en viss min. temp.
Er det ikke veldig ugunstig for et kjøleskap å hele tiden bli slått av og på?
Jeg bruker UT-200 til styring av kjøleskap, og dette fungere helt utmerket. Dette er egentlig ikke noe annet en kjøleskapet selv gjør med den innebygde termostaten.
Fordelen med en UT-200 er at temperaturstyringen blir mer nøyaktig, og du kan kan jobbe i temperaturområder som kjøleskapets egen termostat ikke takler, f.eks 12-18 grader.
Men, du har et lite poeng med at det kan være ugunstig med for mye av/på.
Jeg tillater derfor temperaturen i kjøleskapet å vandre et par grader (f.eks innkobling 10 grader, utkobling 8 grader). Temperatursvingningene i gjærdunken blir likevel ubetydelig.
 
Jeg bruker selv et kjøleskap, med STC-1000 og et varmeelement til å styre temperturen. Med pittelitt elektrokunnskap klarer man å koble STC-1000, men er man helt grønn, eller for nærvøs til å gjøre det selv, så er UT-200 veien å gå. Selv er jeg veldig glad i lys pils, men brygget mye blond ale, og pale ale og synes igrunn det gir meg den smaken jeg ønsker, i en temperatur jeg får til uten kjøleskap. Vil nok prøve meg på lager, nå som jeg har fått kjøleskapet. Jeg har stilt inn STC-1000 slik at den venter 3 minutter fra den skrudde av kjøleskapet, til den evt. skrur den på igjen. Da går det minimum 3 minutter mellom hver gang den skrur seg av og på. Erfaringen er at det ofte går mye lenger tid enn det også.
 
Har også et kjøleskap i garasjen, med STC-1000 og en kupevarmer fra Biltema http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Kupevarmer/Kupevarmer-Mini-900-W-40414/
Akkurat laget min første lager. Stilte inn på, 10,5 grader og den holdt gjæringskaret innenfor +/- 0.2 grader i de to og en halv ukene den stod slik. I skapet svingte det mye mer, men det er så stor treghet i 25 liter vørter at det ikke påvirker gjæringstemperaturen. Stilte den opp på 15 grader i tre dager, stakk om, og nå står den og godgjør seg på 2 grader. Veldig enkelt og greit syns jeg.

Skulle jeg hatt dette innendørs eller for sommerbruk, ville jeg gått for en fryser i steden for et kjøleskap. Du får ikke kjørt de fleste kjøleskap så lavt som 2 grader uten å kortslutte den innebygde termostaten. Du får også plass til mange 30 liters bøtter i en ikke veldig stor fryser. Ser de gis bort på Finn hele tiden.

Det fine med STC-1000 er at den kan styre enten kjøling eller oppvarming, men jeg ville ikke koblet inn begge samtidig. Da blir det fort jojo regulering.
 
Tilbake
Topp