Gjærer ikke hvordan starte opp igjen?

SAM_2231.JPG SAM_2232.JPG
Dette er mitt andre brygg første var jeg litt vell kjapp med og brygge. så det gjæret ikke. Så nå har keg kjøpt brew in a box IPA (Safale US-05 gjær). For og finne ut om ølbrygging er gøy før jeg eventuelt kjøper meg noe større.
Fulgte https://www.bryggselv.no/Media/Multicase/Documents/Oppskrifter/Biabox_IPA3.pdf

Brygget dette 02.01/16. Så det har stått 13 dager til gjæring og det er en fg på 1045. (Og var på 1060)

Så spørsmålet er om hvordan får jeg startet opp dette igjen? har prøvd og sette brygget i et rom med rundt 20 grader. sto før på ett rom med 17-19 grader. kan man røre i det før og prøve og få gjæren opp fra bunnen igjen? må man prøve og fylle opp med nytt gjær? eller er det ikke noe håp for dette ølet?

Kan godt være at noen har noen bedre tips. Eller om dere trenger noe mer informasjon om hva som kan ha gått galt så bare og spørre. og setter pris på all hjelp jeg kan få. På forhånd takk

Hvordan så temperaturen ut når du pitcha? Så lav utgjæring var da ekstremt.
Du KAN røre opp, men det bør være en siste utvei, da det er fare for infeksjon. Da er det bedre å pitche en ny pakke US-05.
Rehydrere du gjæret, og i så fall hvilken temp?
Luftet du vørteren før gjæringen?

Ved 17-18 grader skal us-05 fungere uten problem. Ikke åpne lokket.
La den heller stå i et rom ved 20 grader. Du kan også riste dunken litt

Hvordan så temperaturen ut når du pitcha? Så lav utgjæring var da ekstremt.
Du KAN røre opp, men det bør være en siste utvei, da det er fare for infeksjon. Da er det bedre å pitche en ny pakke US-05.
Rehydrere du gjæret, og i så fall hvilken temp?
Luftet du vørteren før gjæringen?
tempen var rundt 20 grader i vørtern. rehydrerte gjæret i litt under lunka vann. ristert vørten i rundt 10 min (14 min på klokka siden noen stopp underveis). men kan godt hende det er det som er skjedd. hvis det ikke skjer noe på 2 dager så går jeg nok til inkjøp av en du US-05

Merkelig dette. Slike sett har jeg ikke noe erfaring med og da er det ikke enkelt å komme med anbefaling.
Men, har du fortsatt emballasjen til gjæren og i tilfelle, hva er den datert med? Us-05 gjærer greit ved 14C etter det jeg har erfart så kan ikke tenke meg at temperatur er problemet her.
Uansett, gi ikke opp. Når jeg kan lage drikkbart øl kan du det også. Og det var det ikke mange som trodde inkl undertegnede :)
-Har du ikke ristet så prøv å få gjæren opp med minst mulig oksygen inn. Helst uten risting.
Hev temperaturen tre grader.
Hjelper ikke dette, forsøk gjær med bedre utgjæring. F eks 06. Hvis du ikke vil gjøre et nytt forsøk med 05 da.
Belle Saison drar den nok greit i gang igjen men vil prege smaken mye mer. Så den er kanskje alternativet til å tømme ut.
Forresten, måler du med hydrometer og har du sjekket dette?

Merkelig dette. Slike sett har jeg ikke noe erfaring med og da er det ikke enkelt å komme med anbefaling.
Men, har du fortsatt emballasjen til gjæren og i tilfelle, hva er den datert med? Us-05 gjærer greit ved 14C etter det jeg har erfart så kan ikke tenke meg at temperatur er problemet her.
Uansett, gi ikke opp. Når jeg kan lage drikkbart øl kan du det også. Og det var det ikke mange som trodde inkl undertegnede :)
-Har du ikke ristet så prøv å få gjæren opp med minst mulig oksygen inn. Helst uten risting.
Hev temperaturen tre grader.
Hjelper ikke dette, forsøk gjær med bedre utgjæring. F eks 06. Hvis du ikke vil gjøre et nytt forsøk med 05 da.
Belle Saison drar den nok greit i gang igjen men vil prege smaken mye mer. Så den er kanskje alternativet til å tømme ut.
Forresten, måler du med hydrometer og har du sjekket dette?
Har nok ikke desverre emballasjen til gjæren. Men er nokså sikker på at den ikke hadde gått ut. (siden er gjenerelt skeptisk til dato produkter)
Trudde man måtte bruke samme gjærtype uansett. Men hvis 06 er ett bedre alternativ enn en 05 etter en gangs bruk så kjøper jeg heller det.
Og er det ikke ett hydrometer jeg har lagt med bilde til? alt er bedre enn og tømme ut :)

Hadde ikke sett på bildene. Ser ut som et hydrometer. Sjekk det i rent vann ved korrekt temperatur. Tipper dette er 15 eller 20 C. Det skal vise 1.000 da.
Nei, 06 er nødvendgvis ikke bedre enn 05. Men jeg har erfart at den gjærer bedre ut. I ditt tilfelle tror jeg ikke dette har noe med hva gjæren heter. Så det var kanskje dumt å skrive det sålenge vi snakker om Fermentis 05 eller 06.
Med andre ord, jeg forstår ikke hvorfor 05 stanset opp. Og frisk og levende 05 bør kunne dra denne i land. 06 drar den kanskje litt lengre opp og Belle helt opp i lyngen:)

Var det noen som nevnte Europris hydrometer, de er visstnok ikke de mest nøyaktige da papirskalaen inni glasset visstnok kan forskyve seg. Har ikke prøvd selv da jeg har andre hydrometere, kan være den som påstod dette bare var generelt frustrert med hydrometer derfra.

SÅ stor målefeil pga. dette kan det da ikke bli, eller...

Husk at for korrekt hydrometer måling så skal du ikke ha co2 i ølet.
Filtrere gjennom kaffefilter først eller på annen måte vhj.a risting eller no duger for å kvitte seg med co2 i ølet.

Nå er jeg fanatisk angående gjæringsprosessen, så det siste gjelder vel for å unngå mindre målefeil, ikke så relevant i ditt tilfelle som har stort avvik.

Sist redigert:
Kjøpte et Europrishydrometer som ikke viste riktig. Husker ikke helt, men det var likevel ikke snakk om en slik gigantisk feil som det eventuelt må være her. Det virker knapt nok mulig.

Men de er små, og det er kanskje mulig at kullsyre kan løfte det ekstra høyt? Noget Undergjæret kan ha et poeng der. Min erfaring er at kullsyra kan gi opp til 0.010 feil, i alle fall.

Litt artig å lese. jeg brygget på fredag og sjekket idag (2dager) og mitt øl har heller ikke startet å gjære.. skal vente noen dager til før jeg A: tilsetter ny gjær. B: rører opp bunnfallet.

Tilbake
Topp