Gjærhøsting og beregning av gjærceller ?????

Hei

Har nettop startet med gjærhøsting og lurer på følgende..

Tok vare på gjærkaka til 2 x 25 liters brygg (samme type)
Vasket med 4-5 liter kokt og avkjølt vann
satt igjen med ca 4-5 dl "gjær" etter å ha fjernet trub (bunnfallet)

Så er spørsmålet, hvordan skal jeg beregne hvor mange celler dette er ... 4-5 dl ser mye ut (ref små reagensrør som gjæren kjøpes i )

Har et brygg nå 4- dager etter vaskingen, hvor mya skal jeg bruke ??

Og det siste spørsmålet er hvor lenge kan denne høstet gjæren stå i kjøleskapet ??

Håper noen kloke hoder kan hjelpe her ...

mvh
Knuppa :ilike:

Bruk kalkulatoren til MrMalty. Velg repitch som setting. Den tar utgangspunkt i slurry som har bunnfelt et døgn.

takker :))

kan du se om dette ser fornuftig ut ??

trenger altså 380ml av det jeg høstet ??

Vedlegg

• mr malty.jpg
    mr malty.jpg
    71,3 KB · Sett: 305
flott da går vi for den :)

Dersom det går litt tid eks 1 mnd, bruker man da tallet fra MRMalty til å beregne en starter ?

Vedlegg

• bilde.JPG
    bilde.JPG
    45,6 KB · Sett: 287
Eg heng meg på her...
Eg har ein batch som er ferdig gjæret og normalt ville eg flaska den denne helga sidan den har stått 14 dagar og er ferdig. Den er no satt kaldt i påvente av flasking etter påske. Eg har ikkje stukket om. Gjæren har eg tenkt å bruke på neste brygg og skal derfor hauste den.
Når eg skal sette inn dato i MrMalty, skal eg då bruke dato for fysisk hausting eller den datoen gjæren har gjort seg ferdig i forrige brygg. Burde eg ha stukket om sidan det går litt lengre tid før flasking?

KKnutsen skrev:

Dersom det går litt tid eks 1 mnd, bruker man da tallet fra MRMalty til å beregne en starter ?

Legg inn dato gjæren ble høstet og bruk mengden du får. Personlig ville jeg definitivt ikke brukt gjær som var så gammel uten å lage starter.

KKnutsen skrev:

Litt avsporing håper jeg dere tolererer: Har jeg glemt hvordan en leser/skriver norsk, eller står det "Lett å opne" på syltetøyglass-lokket?!?!?!  :bank2:

Med andre ord, det burde jeg visst/tenkt meg til. Har bodd i Telemark/Aust-Agder hele mitt liv  :bank2:  :angel:

Tilbake
Topp