Gjæring av bock, redd det er brukt for lite gjær. Smådesperat.

Håkon Halvorsen

Norbrygg-medlem
Hei..

Vi prøvde oss på å brygge bock for 2 dager siden. Brygget 50 l.

Har hatt suksess med brygging av pilsner, og ved bruk av 2 pk tørrgjær per gjæringskar.

Han i butikken overbeviste meg om at det ville være fornuftig til vårt bockbrygg å bruke ett rør German Bock Yeast per dunk. La det ligge noen timer i romtemp, riste godt å pitche det rett i dunken.
Jeg spurte om det ikke ville være fornuftig med 2 rør per dunk, men han mente det var tilstrekkelig med ett.

Ser at ett ferdigsett Maibock hos Bryggselv så følger det med to pakker gjær til 25 l. Har derfor blitt enda mer i tvil..

Er det for lite med ett rør til 25 l? Og om svaret er ja, kan det være ett alternativ å tilsette ett nytt rør i hvert kar nå to tre dager etter?

Til info blei vørteren kjøla ned til 11 grader før piching, og gjæringsdunkene blei satt på 10 grader. Ikke vært antydning til plupp så langt.

Håper at noen har ett fornuftig svar..

På forhånd takk.

Håkon Halvorsen

Det høres alt for lite ut ja.
Satte nettopp en pils med wlp 833.... to rør og to liter starter på magnetrører til 25l

Mengde gjær kommer så klart også an på hva OG brygget ditt har, men uansett så høres det for lite ut for en lager.

Takker for respons.

OG var 1.067

Men: skal jeg da kjøpe to nye rør å pitche nå etter tre dager (får først gjøre det i morra)?

Håkon Halvorsen

25L vørter med OG på 1067 trenger 7 rør med lagergjær hvis vi antar at gjæren er "produsert" 1 februar, ifølge mrmalty.
du kan A: lage en starter og pitche denne når den er som mest aktiv,
eller B: tilsette x antall rør med gjær rett i vørteren.

Jo, det syns jeg.
Vil anbefale innkjøp av magnetrører og en erlenmeyerkolbe på 5L, da vil du potensielt sett slippe unna med å kjøpe et par rør pr 25L brygg av lager.

7 rør?? Er det ikke da litt snodig at en ansatt i en bryggeributikk anbefaler den metoden med kun ett rør?
Veldig rart. Gjæring av lager bør gjøres med store mengder gjær (1,5 mrd celler/(liter*plato) er vanlig). Mr. malty-kalkulatoren, eller andre alternativer, er gode redskaper for å sjekke hvor mye gjær som trengs.

50 liter med OG 1,067 trenger drøyt 1200 mrd. celler for å sikre god gjæring.

Hvis gjæren har produksjonsdato 1. februar kan det oppnås med 4 rør i en 9-liters starter på røreplate, 7 rør i en 4-liters starter på røreplate, eller 14 rør uten starter (ikke anbefalt - gjæren er mer på hugget hvis du lager starter).

Tror jeg ville hørt på rådet fra @Anders- om å sette en solid starter og pitche når gjæren er aktiv, men er usikker på om dette er vanlig med lagergjær. Gjæren vil jo få et kuldesjokk hvis "varm" starter pitches direkte i kaldt øl.

En av mange gode grunner til å bli norbrygg-medlem er tilgangen til artiklene i medlemsseksjonen av forumet. Der ligger for eksempel følgende, som kan være nyttig lesestoff i sakens anledning:

Artikkel: Gjærstarter
Artikkel: Den optimale gjærstarter
Artikkel: Bryt 1020-grensen
Artikkel: Oxygenation and pitch rates

Takker for svar og råd..

Meldte meg inn for 30 min siden;)

Ringte med butikken nå, og dem har kun ett rør igjen. What to do? Han i sjappa mente det burde gå med litt gjærnæring ved siden.

Blei ikke mindre desperat nå..

Takker for svar og råd..

Meldte meg inn for 30 min siden;)

Ringte med butikken nå, og dem har kun ett rør igjen. What to do? Han i sjappa mente det burde gå med litt gjærnæring ved siden.

Blei ikke mindre desperat nå..

Gå med litt gjærnæring ved siden? Hvilken butikk er dette? Først selger han deg ett rør til en 25l lager med og på nesten 70 og så sier at det skal gå med litt gjærnæring?

Ikke ta imot flere råd fra vedkommende.

Er du heldig er det noen som har slurry i området du bor.

takk for konstruktivt svar Knut Inge og MatsW. Tror dere da det holder med en pakke i hver, eller bør jeg kjøre to?

Og takk til alle andre som har engasjert seg.

Håkon

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvilken bryggebutikk som kommer med slike merkelige råd?

Akkurat hva du pitcher i dette tilfelle tror jeg ikke er så farlig, jeg ville tatt hva som helst for å prøve å redde brygget om ikke det er for sent.

Tilbake
Topp