Gjæring av pilsner

Glenn

Norbrygg-medlem
Når man skal øke temperatur på gjæringen på pilsner  for å få ut
Diacetyl, kan man bare kjøre opp fra 12 til  20 grader eller  skal det gå gradvis?

14-15 grader er vel nok, men la nedkjølinga gå sakte, jeg bruker en grad om døgnet. da tar det 14 dager å komme ned til 'lagering' temp.

Nei, for å unngå å gi gjæren kuldesjokk. Kjøletåke er gjerne ønskelig ved lagringen, så den kan felles ut over tid.

Gahr skrev:
Nei, for å unngå å gi gjæren kuldesjokk. Kjøletåke er gjerne ønskelig ved lagringen, så den kan felles ut over tid.
Takk for svar.
Jeg pils stående i et kjøleskap. Det ble veldig cloudy når jeg satt den kaldt. Men det hjelper nå etter en måned ca.
Jeg satt den rett i fra romtemp og inn i kjøleskap på 2 grader. Så da tar jeg det altså mer gradvis neste gang.
Dette var nyttig info for meg.

hvis man gjør som meg og gir f... i diacetyl, og lar ølet stå til gjæring i 4 uker(8grader, startet på 6-7 de 2 første døgn), over på flasker, 2 uker på 23C for karbonering,  så rett på 0grader for lagring.
Høres det greit ut?

sitter forøvrig med smaksprøve av min første tyske pils, ikke like god som hofbräu, men veldig god alikevel. (lagret i 2uker nå)

ole84 skrev:
hvis man gjør som meg og gir f... i diacetyl, og lar ølet stå til gjæring i 4 uker(8grader, startet på 6-7 de 2 første døgn), over på flasker, 2 uker på 23C for karbonering,  så rett på 0grader for lagring.
Høres det greit ut?

sitter forøvrig med smaksprøve av min første tyske pils, ikke like god som hofbräu, men veldig god alikevel. (lagret i 2uker nå)

Hvis du ikke bryr deg om diacetyl (øl som smaker smør) så er det vel en ok fremgangsmåte. Jeg ville alikevel tatt en smaksprøve på ølet for å smake etter diacety slik at du kan få gjort noe med det (om du ombestemmer deg) Lagerøl tar såpass med tid å brygge at iallefall jeg ville tatt meg bryet med å heve temperaturen noem grader i et par dager for å få et godt øl.

Jeg har kun tre lagerbrygg  på nakken å slå i bordet med men jeg har ikke kjørt noen diasitylrest på noen av dem. Alle har blitt knallbra.
Kansje jeg har hatt flaks? Bør kansje begynne med det?

Skal ikke kuppe tråden her, men har nettopp satt en batch med lager til gjæring etter en extrakt oppskrift jeg fant. I bryggeanvisningen står det at brygget skal stå i første gjæring til jeg har FG 1005 til 1010. Deretter skal jeg heve over den klare vørteren til nytt gjæringskar hvor det skal stå i 4 uker før den flaskes. Temperaturen skal ligge på 10 - 15 grader. Tempmåleren jeg har på karet viser 12 grader. Er dette helt på jordet? Ble litt nervøs nå når jeg leste denne tråden.

Mvh
Thomas.

Tilbake
Topp