Gjæring, ingen plopp men buet lokk

Hei,

Jeg ser nå at det gjærer, fordi lokket buler godt opp, men gjærlåsen er fullstendig inaktiv.

Temperaturen i rommet er på 18,5 grad og i brygget 21,5, jeg antar vi snakker stormgjæring?

Jeg tenker: Kan lokket bli blåst av ?:p Siden lokket buler opp og det er ingen aktivitet i gjærlåsen så føler jeg at det må være helt tett og at jeg har gjort noe galt?:p
 
vanligvis betyr null bobler i gjærlåsen bare at CO2'en har funnet en annen og enklere vei ut, sannsynligvis er det ikke noe å bekymre seg for, men du kan evt plukke ut gjærlåsen og legge et rent oppvaskhåndkle eller noe sånt over hullet i stedet, bare pass på at det ikke blir noen åpninger der små fysakker som f.ex. fluer kan komme seg nedi.

Du kan jo også prøve å presse litt på lokket, og se om det bobler da. Hvis det ikke går, så er det noe muffens med gjærlåsen, hvis det går, så er alt ok :)
 
Innimellom så er det bare den siste milliliteren med vann i gjærlåsen som hindrer det i å ploppe virker det som. Litt mer trykk så putrer det sikkert fint.
 
Innimellom så er det bare den siste milliliteren med vann i gjærlåsen som hindrer det i å ploppe virker det som. Litt mer trykk så putrer det sikkert fint.

Nå tok jeg den testen som Torstein gav meg (trykke på lokket) og da kom det bobler ut av gjærlåsen, så da er vi i gang?:D

Brygget gjærer nå på 20 grader, er det OK? Alt under 23 grader er akseptabelt såvidt jeg har skjønt for en weissbier?
 
Tilbake
Topp