Lokk av under gjæring

Eg har eit undergjæra brygg ståande på gjæringsdunk i 12 grader.
I dag 5 dagar etter det vart tappa på dunk, oppdaga eg at lokket ikkje var skikkeleg på dunken.
Det har nok blitt blåst av under gjæring.
Bruksanvisninger seier at brygget skal gjæres ved 12 grader i TRE veker.
Pr. i dag er det ingen aktivitet i gjærlåsen, etter at lokket vart satt på igjen.
OG var 1049, SG er nå 1031. FG skal være 1008.
What to do :eek:
 
Mest sannsynlig så gjærer den enda, men CO2'en finner en annen vei ut enn gjærlåsen, vent noen dager og ta en ny SG måling, om den enda er 1.031så er det noe galt.
 
Det har ingenting å si at du gjæret åpent de fem første dagene.

Mer urovekkende at den ikke har kommet lenger enn til 1,031 på 12 dager. Edit: Leste litt feil der, ja. Men på fem dager på 12 grader burde uansett mer av utgjæringen vært gjennomført.

Du har målt med hydrometer og ikke med refraktometer (uten å regne om)?

Hvilken og hvor mye gjær? Har du erfaring med denne gjæren fra før?
 
Sist redigert:
Det har ingenting å si at du gjæret åpent de fem første dagene.

Mer urovekkende at den ikke har kommet lenger enn til 1,031 på 12 dager. Du har målt med hydrometer og ikke med refraktometer (uten å regne om)?

Hvilken og hvor mye gjær? Har du erfaring med denne gjæren fra før?
Tror han er på dag 5?
 
Eg har eit undergjæra brygg ståande på gjæringsdunk i 12 grader.
I dag 5 dagar etter det vart tappa på dunk, oppdaga eg at lokket ikkje var skikkeleg på dunken.
Det har nok blitt blåst av under gjæring.
Bruksanvisninger seier at brygget skal gjæres ved 12 grader i TRE veker.
Pr. i dag er det ingen aktivitet i gjærlåsen, etter at lokket vart satt på igjen.
OG var 1049, SG er nå 1031. FG skal være 1008.
What to do :eek:
Tviler på at det har blåst av med den gjæringa du har hatt til nå, bruker du gjærlås?
Fra 1.049 til 1.031 på fem dager tyder på lav gjæringsaktivitet, hva slags gjær, og hvor mye har du brukt?
 
Tviler på at det har blåst av med den gjæringa du har hatt til nå, bruker du gjærlås?
Fra 1.049 til 1.031 på fem dager tyder på lav gjæringsaktivitet, hva slags gjær, og hvor mye har du brukt?
Jeg leste tydeligvis litt feil på morgenkvisten, og har oppdatert. Ser at vi er enige i "diagnosen" ellers.
 
Takk for mange svar.
Lokket var på når det ble sett i kjøleskap, men var som nevnt av når eg sjekka.
Bruker gjærlås. Den var tom samtidig som lokket var av.
Nå er lokket på og gjærlåsen har vatn, men lite aktivitet...
Gjæren var 2x tørrgjær S23. Datoen gikk ut i februar.. usikker på om dette har noe å si
Bør eg putte på meir gjær?
 
Takk for mange svar.
Lokket var på når det ble sett i kjøleskap, men var som nevnt av når eg sjekka.
Bruker gjærlås. Den var tom samtidig som lokket var av.
Nå er lokket på og gjærlåsen har vatn, men lite aktivitet...
Gjæren var 2x tørrgjær S23. Datoen gikk ut i februar.. usikker på om dette har noe å si
Bør eg putte på meir gjær?
Jeg tror det springende punkt er om du har målt med hydrometer eller refraktometer. Som Jørgen skriver vil en reftaktometeravlesning gi feil resultat. 2 pakker av en gammel gjær kan tyde på underpitch, og kan delvis forklare et tregt forløp. Men å tilsette mer gjær nå har neppe noen særlig effekt.
 
Sist redigert:
Takk for mange svar.
Lokket var på når det ble sett i kjøleskap, men var som nevnt av når eg sjekka.
Bruker gjærlås. Den var tom samtidig som lokket var av.
Nå er lokket på og gjærlåsen har vatn, men lite aktivitet...
Gjæren var 2x tørrgjær S23. Datoen gikk ut i februar.. usikker på om dette har noe å si
Bør eg putte på meir gjær?
Om ikke gjærlåsen var tett av gjærrester er det usannsynlig at lokket er "blåst av". Lokket må ha vært løst i utgangspunktet. At gjærlåsen er tom kan også skyldes "suckback", pga. kjøling før gjæren kommer skikkelig i gang. Du kan teste om det er helt tett nå med å klemme forsiktig på lokket og se at det bobler (men ikke klem for mye sånn at det suges tilbake når du slipper).

Jeg ville latt det stå den fulle tiden med litt høyere temperatur mot slutten og sett hvor du havner. Jeg mistenker jeg flere ganger har hatt lite gjær med litt gamle poser ferskgjær, men det har alltid endt opp nær forventet FG likevel etter 2 uker.
 
Tilbake
Topp