Gjæring juleøl

Har nå funnet oppskrift til juleøl som jeg vil brygge. I oppskriften står det at man skal benytte danish lager gjær og gjære på 10 grader. Tenkte å bytte om til us-05 da det er det jeg har nå. Hvilke. Temperaturer skal jeg gjære på da?

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 30,97 l
Post Boil Volume: 27,91 l
Batch Size (fermenter): 24,00 l
Bottling Volume: 22,49 l
Estimated OG: 1,059 SG
Estimated Color: 37,5 EBC
Estimated IBU: 18,4 IBUs
Brewhouse Efficiency: 65,00 %
Est Mash Efficiency: 72,7 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
3,00 kg Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC) Grain 2 42,1 %
3,50 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 1 49,1 %
0,18 kg Caramunich Malt (110,3 EBC) Grain 5 2,5 %
0,25 kg Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (118 Grain 3 3,5 %
0,20 kg Chocolate Malt (689,5 EBC) Grain 4 2,8 %
20,00 g Northern Brewer [8,50 %] - Boil 60,0 min Hop 6 15,8 IBUs
10,00 g Saaz [3,75 %] - Boil 20,0 min Hop 7 2,1 IBUs
10,00 g Hersbrucker [2,75 %] - Boil 5,0 min Hop 9 0,5 IBUs
0,50 Items Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins) Fining 8 -
2,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 10 -
 
Sist redigert:
Har hørt om folk som brygger lager med denne gjæren, men jeg har ikke prøvd selv. Jeg ville forsøkt med å pitche rehydrert gjær i riktig mengde for lagerøl (ca. 2,5 pakker, ihht. mr. malty), og gjære på 10-12 grader. Hvis det ikke går, er det bare å skru opp temperaturen gradvis, til gjæringen starter. US-05 gjærer jo pent og rent ved lave/normale ale-temperaturer også.
 
Hvis man skal gjære på 10-12 grader med us 05 så kan man like godt bruke en lagergjær. US 05 gir et til overgjær å være meget nøytralt øl selv på 20 grader. Jeg antar at det er mangelen på mulighet for kjøling som er årsaken til at du vi bruke US 05. Skal du gjære på 20 grader bør romtemperaturen ligge på 18 grader.

mvh
Bårdd
 
Ikke større en at en vanlig øldrikker ikke vil kjenne forskjell. (men testes de opp mot hverandre vil denne være merkbar). Maltsmaken i mørke øl gjæret med lagergjær vil være renere og uten konkurranse fra estere fra gjæra.

mvh
Bårdd
 
Av egen erfaring ville jeg ikke gjæret US-05 i den lavere enden av anbefalt temperatur til et juleøl. Kan hende jeg har gjort noe feil men alle mine eksperimenter med 05 rundt 12-15C har resultert i ferskenpreg, til og med fått et hint av det ved 17C. Samme gjelder eksperimentene med nesten en pakke overpitch ihht mr.malty. Må nevnes at begge typer eksperimenter ble utført uten 02, kun rehydrert gjær, og OG på max 1.060-ish.

Selv synes jeg 05 er flinkest på 19 grader flatt. Tempen etter de første 72 timene har nok mindre å si, men etter at jeg gikk lei ferskenpreg har jeg kjørt den på 19 grader hele veien, og de gjæringene har vært veldig nøytrale. Min 05-regel er pitch på 18-19 og hold den på 19. Det kan jeg stå inne for at er nøytralt.
 
Den ser grei ut. jeg hadde droppet sjokolademalten og erstattet denne med litt mer crystal og caramunich, Hvis jeg på død og liv skulle ha hatt mer farge ville jeg valgt 50 g carafa spesial. Jeg er svært var for brentsmaker eller bitterhet fra brente maltsorter i bokklignende øl som jeg gjerne vil ha maltrike og silkemyke. Men det er meg. Humletilsetningen på 5 minutter får du ikke mye effekt av mht smak eller aroma. men det gjør heller ingen skade. Men følger du denne oppskriften slik den er får du et godt øl.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp