SindreW
Fylkesleder
Vedrørende topphøsting så høres det interresant ut for meg da jeg ikke bruker humleposer samt at jeg få en del trub med. Ved tidligere forsøk på vasking har ikke gjæren skilt seg ut fra trubben i det hele tatt.
Hvilke konsekvenser har det for brygget å fjerne gjær, og når gjøres dette normalt? Akkurat når stormgjæring er ferdig?
Den lille mengden du fjerner ved topphøsting vil ikke ha noen konsekvenser. Selv om det er en såkalt ekte overgjær er mesteparten av gjæren likevel i suspensjon.
Høste gjør jeg når det har begynt å roe seg litt, ca 48-36 timer etter pitch. Jeg pleier å ta en desinfisert øse og først skrelle vekk og legge til siden det øverste porøse laget. Lager en passe bred stripe midt over krausen, der jeg da har eksponert den mest aktive gjæren.
Så drar jeg øsen over den samme stripen igjen. Denne gangen halveis ned i vørteren, når jeg drar den opp prøver jeg å få med så lite vørter som mulig. Drar du over to tre ganger så har du erfaringsmessig nok gjær til å pitche direkte i en ny 25l batch med normal vørterstyrke.
For å lagre gjæren pleier jeg å ha et desinfisert sylteglass med litt kokt og avkjølt vann i (kjøleskaptemp). Jeg tømmer gjæren opp i glasset og setter i kjøleskap til det skal brukes. Da lager jeg alltid starter av dette før bruk.
Holdbarhet på denne gjæren regner jeg med er omtrent som et WLP rør fra butikken. Mengden gjær pleier også være omtrent som i et rør. Har ikke hatt gjær stående i evigheter, men ingen problem med utgjæring/smak etter to måneder lagring i alle fall. Har ikke satt opp noen gjærlab så celletall og slikt aner jeg ikke, men sjekker alltid at starter er gjæret bra ut etter ca 24t på magnetrører og noen timer i kjøleskap.
Har ikke noen fast husgjær så dette går litt i perioder. Rekorden for meg er når jeg lagde 10 batcher med Burton Ale gjær over en periode på ca ett år, fra ett enkelt White Labs rør.
Sist redigert: