Gjæring: kan noen vurdere bildet

Vedrørende topphøsting så høres det interresant ut for meg da jeg ikke bruker humleposer samt at jeg få en del trub med. Ved tidligere forsøk på vasking har ikke gjæren skilt seg ut fra trubben i det hele tatt.
Hvilke konsekvenser har det for brygget å fjerne gjær, og når gjøres dette normalt? Akkurat når stormgjæring er ferdig?

Den lille mengden du fjerner ved topphøsting vil ikke ha noen konsekvenser. Selv om det er en såkalt ekte overgjær er mesteparten av gjæren likevel i suspensjon.

Høste gjør jeg når det har begynt å roe seg litt, ca 48-36 timer etter pitch. Jeg pleier å ta en desinfisert øse og først skrelle vekk og legge til siden det øverste porøse laget. Lager en passe bred stripe midt over krausen, der jeg da har eksponert den mest aktive gjæren.

Så drar jeg øsen over den samme stripen igjen. Denne gangen halveis ned i vørteren, når jeg drar den opp prøver jeg å få med så lite vørter som mulig. Drar du over to tre ganger så har du erfaringsmessig nok gjær til å pitche direkte i en ny 25l batch med normal vørterstyrke.

For å lagre gjæren pleier jeg å ha et desinfisert sylteglass med litt kokt og avkjølt vann i (kjøleskaptemp). Jeg tømmer gjæren opp i glasset og setter i kjøleskap til det skal brukes. Da lager jeg alltid starter av dette før bruk.

Holdbarhet på denne gjæren regner jeg med er omtrent som et WLP rør fra butikken. Mengden gjær pleier også være omtrent som i et rør. Har ikke hatt gjær stående i evigheter, men ingen problem med utgjæring/smak etter to måneder lagring i alle fall. Har ikke satt opp noen gjærlab så celletall og slikt aner jeg ikke, men sjekker alltid at starter er gjæret bra ut etter ca 24t på magnetrører og noen timer i kjøleskap.

Har ikke noen fast husgjær så dette går litt i perioder. Rekorden for meg er når jeg lagde 10 batcher med Burton Ale gjær over en periode på ca ett år, fra ett enkelt White Labs rør.

Sist redigert:
Har ikke noen fast husgjær så dette går litt i perioder. Rekorden for meg er når jeg lagde 10 batcher med Burton Ale gjær over en periode på ca ett år, fra ett enkelt White Labs rør.

artig å høre! Brygga du noen sterke øl med denne gjæren ila året? Og hva gjorde at du ga deg? (har hørt at gjæren blir bedre frem til og med 4. gangs bruk for deretter å avta)

Laget en øl til julen 2013 på ca8% det var den kraftigste med denne gjæren. Jeg ga meg fordi jeg ville prøve andre sorter.

Det fine med topphøsting er at du kan gjøre det over svært mange generasjoner uten at gjæren blir dårligere. Er denne måten tradisjonsrike bryggerier har holdt liv i gjærstammen sin i årevis.

Mener de på Kinn har brukt samme gjær i godt over 100 batcher, før de har starter en ny kultur. Men, det er ingen ting i forhold til en del gamle engelske og belgiske bryggerier.

Det med fire ganger må være om du høster fra bunnen etter endt gjæring, og kanskje ikke vasker den heller. De som høster fra bunnen av en konisk tank bruker gjerne gjæren ti ganger før de starter ny kultur.

Målte til 1020 nå idag, smakte og luktet bra. Bør det stå i 2 uker? Eller holder det med 10 dager? Hadde håpet at det ble ferdig flaskemodnet til fatterns 60årsdag.

Målte til 1020 nå idag, smakte og luktet bra. Bør det stå i 2 uker? Eller holder det med 10 dager? Hadde håpet at det ble ferdig flaskemodnet til fatterns 60årsdag.
Mål igjen om tre dager. Tabbe å flaske hvis det ikke er gjæret ut. Da kan det fort smelle. 1.020 høres litt høyt ut.

10 dager på 22 grader bør holde i massevis. Jeg hadde flasket og ikke vært det minste nervøs.
Vil du være absolutt 100% sikker måler du igjen i morgen. Er det fortsatt 1020 kan du trygt flaske.

Har hurtiggjæret mange batcher på syv dager med å kjøre 18 grader i to døgn og så steppe de opp en grad i døgnet etter det.
Aldri blitt flaskebomber eller overkarbonering på noen av de. Mulig de hadde blitt bedre med to fulle uker, og lenger tid på lav temp. Men, har ikke vært noen usmaker eller feil på de som jeg har merket.

Mange profesjonelle bryggerier har mye raskere turnover enn vi hjemmebryggere opererer med. God kontroll på gjæringstemp er det som gjør det mulig.

Tilbake
Topp