Gjæring på nytt

Eg trudde eg hadde tømt alt i vasken, men fann 5 liter udrikkeleg øl i boda. Det skulle vere ein lys abbey ale-type, men mangel på aktiv gjær og/eller 10-11% alkohol gjorde sitt til at flaskene ikkje blei karbonerte. Det smaker difor kvalmande søtt pga karboneringssukkeret. No har det gått ein djevel i meg, og eg har planar om å gjere noko med desse seks literane. Eg ser for meg nokre vegar:

1. Tøm flaskene over på dunk, tilsett ny, aktiv gjær. Enten abbey ale eller champagne. Flask på nytt.
2. Tøm flaskene over på dunk, vatne ut med vatn til ein meir trygg alkoholprosent og større volum, tilsett ny gjær, flask på nytt.
3. Tøm flaskene over på dunk, lag ny vørter og bland inn i det gamle ølet. Gjær ut og flask. Dette trur eg utgår, for då finn eg aldri ut kva den originale ølen eigentleg smakte.

I alle alternativa kan eg jo la ølet gjære ut på nytt, for så å flaske med nytt karboneringssukker og håpe det går bra denne gongen. Eller eg kan bare tilsette gjær (i ein eller annan utrekna mengde) og flaske på nytt med ein gong.

Brett og funk tør eg ikkje ta i endå.

Innspel og andre idéar til kva eg kan gjere med dette?
 
Kan ikke gi deg no godt svar for sitter igrunn med samme spørsmåla selv
En Imperial Stout som ikke gjæret så langt ned som jeg ønsket og mangler karbonering
 
Du kan i alle fall være rimelig sikker på at ølet vil bli ødelagt av oksidasjon dersom du heller det i en dunk slik du skisserer. Du bør heller forsøke å tilsette en liten mengde frisk gjær i hver flaske. Sett på ny kork umiddelbart.  
 
Gahr skrev:
Du kan i alle fall være rimelig sikker på at ølet vil bli ødelagt av oksidasjon dersom du heller det i en dunk slik du skisserer. Du bør heller forsøke å tilsette en liten mengde frisk gjær i hver flaske. Sett på ny kork umiddelbart.  

Sjølv om eg er svært varsam med overføringane, og ølet er heilt flatt? Vil det ikkje fungere som ein vørter?
Men uansett er det eit godt råd, det er jo langt mindre arbeid.

Og då blir oppfølgingsspørsmålet: kor mykje gjær? Kan eg rekne ut med Mr Malty og gå ut i frå at dette er ein vørter med (ny) OG?
 
Det vil ikke fungere som en vørter fordi det ikke er en vørter... En ny gjær vil ikke gi særlig stor aktivitet, siden det ikke er særlig igjen å spise for den, og siden forholdene er ganske dårlige for gjæren med tanke på det høye alkoholinnholdet. Hvis målet er å "redde" ølet, ville jeg som sagt bare tilsatt en liten mengde i hver flaske.
 
Nei, det er sant. Eg får lese litt rundt om dosering av flaskegjær. Vil helst ikkje ha granater ståande i boda.
Dette er eit eksperiment, så eg ventar ikkje at dette verken skal fungere, smake godt, eller vere verdt strevet, ha ha.
 
Til flaskegjæring er det vanlig å beregne rundt 0,5-1 mill. gjærceller per ml øl. Til en 20-litersbatch tilsvarer dette omtrent 1 g tørrgjær, forutsatt at du rehydrerer den etter veiing.
 
Gahr skrev:
Til flaskegjæring er det vanlig å beregne rundt 0,5-1 mill. gjærceller per ml øl. Til en 20-litersbatch tilsvarer dette omtrent 1 g tørrgjær, forutsatt at du rehydrerer den etter veiing.

Takkar. Her er vi på mikronivå, altså.
 
Men det er tross alt ikke verre enn at man blander det ut i vann og doserer med en pipette. Uansett er ikke celletallet så voldsomt nøye her. Det skal litt til å få for mye.
 
Men se der jo
5a8a5ybu.jpg

Der var det jo litt skum
Absolut nydelig


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har fundert litt på å bruke akkurat samme metode, å bruke pipette til å dosere ut noen dråper gjær i hver flaske. Regner med at problembarnet er på ca 10%, noen som har noen spesielle forslag/anbefalinger til gjærvalg? Kan rett og slett rehydrert Nottingham gjøre susen eller blr jeg satse på noe med spesielt høy alkotoleranse? Var 007 i opprinnelig, men den virker det som har gitt opp.
 
Har en wee heavy variant som har gjæret fra 1094 til 1026 på tolv dager, virker ikke som det er mye liv igjen i karet. En ting er at gjærlåsen er taus, men på toppen av ølet er det rent og havblikk (gjærer i klar glassbalong, så det er enkelt å kontrollere visuelt).Kunne det være en tanke å tilsette fersk gjær i omstikkingskaret i forbindelse med flasking? Gjæren var en 4. gen høstet Safale S-04 tørrgjær.
Hvor stor er faren for at jeg kan ende med flaksebomber hvis jeg tilsetter en skvett gjenvunnet og vasket gjær, sammen med karboneringssukkeret, det kan jo fremdeles være noe liv igjen i wee heavyen...
 
Tja...
Målte graviteten til Wee heavyen i kveld og den er som i helgen. "Lillebroren", en slags skotsk røykale (som ikke smaker spesielt godt), hadde gått ned 2 oechslegrader over samme tidsrom. Den flaskes i morgen og skal få stå i fred til grillsesongen er godt i gang, da skal den få en sjanse. Wee heavyen bekymrer meg mer. Tror den bli OK med kullsyre, men tviler på at det blir mye av det hvis jeg bare tilsetter karboneringssukker og flasker. Er derfor fristet til å tilsette en liten dæsj gjær under omstikking, rett før tapping (det blir i så fall bare noen minutter imellom. Hva tror dere: Bomber, skum eller flatt og søtt øl?
 
Tilbake
Topp