Gjæring slutter tidlig - tilsetting av mer gjær?

Hei!
Dette er mitt første innlegg på forumet, men jeg har lest en del.
Jeg har satt øl på et Munton Gold-sett (bitter). For første gang fulgte jeg bruksanvisningen, og drysset tørrgjæren over mosten. Regner med at det var derfor gjæringen fikk en dårlig start, for tidligere har jeg blandet gjæren i litt vann først. Først etter ca 40 timer var det aktivitet, og bare sakte kom gjæringen i gang. Men det bloppet da i alle fall med ca. 20 - 30 sek mellomrom, og det holdt det på med i en ukes tid. Så stoppet det helt opp, med oechslevekt på 22.
Jeg har nå "ristet" forsiktig på karet, og håper det hjelper. Men hvis ikke; er det en idé å tilsette mer gjær?
 
Det er en idé, ja. Men for at man skal få skikkelig effekt, bør man lage en liten starter og tilsette den idet den er på sitt mest aktive. Om du bruker tørrgjær bør du rehydrere den først, slik du har pleid å gjøre. Generelt er bruksanvisningene til ølsett mer "misvisninger" enn brusksanvisninger...
 
Takk for svar. Nå blopper det faktisk igjen, etter at jeg rugget kraftig på karet og satte det på badet tidligere i dag. Men jeg holder en liten mulighet åpen for at det skyldes utvidelse pga oppvarmingen, så jeg får se i morgen og evt. lage en starter da.
 
Tilbake
Topp