gjæring starter ikke

Heisann, i går brygget jeg 50 liter vørter OG 1.051 , delte batchen i 2 gjæringskar. Tilsatte 1 pakke rehydrert safale 05 gjær i hvert kar. MrMalty sa 1,1 pakke. Etter få timer begynte det å bli krausen på det ene karet og gjæringen var i full gang til morgenen i dag. På det andre karet er det null aktivitet etter pitching, ca. 30timer siden. Jeg har 2 pakker gjær til. Hva burde jeg gjøre. Drysse over begge pakkene forsiktig? Rehydrere 1 pakke og riste karet på nytt? Vente? Takknemlig for innspill, blir gal av å gå ned i kjelleren hvert 5minutt og se på ett dødt kar.

Ikke rist, øv deg på den vanskeligste øvelsen. Tolmodighet.
Er det ikke livstegn i morgen kveld kan du kanskje tenke på å rehydrere og ha oppi.
Se det positive i det. Litt stygt sagt men du kommer i god form pga alle kjellerturene :)

Ok. Takk for svar . Var i gang med å koke vann til rehydrering for å ta oppi mere gjær. Skjønner ikke helt hvordan to kar kan oppføre seg så ulikt, nesten så jeg lurer på om jeg kan ha tatt all gjæren oppi ett kar ved en feiltakelse. Første gang jeg bruker tørrgjær,når jeg har brukt våtgjær og delt en starter i to har de to karene oppført seg så og si identisk. Gjæringen har også vært mye raskere i gang. Kan det være forskjell på pose til pose?

Hvorfor så ulik oppførsel er ikke så godt å vite. Lik temperatur ved rehydrering?
Hadde du gjæren i noenlunde samtidig? Tenker da på hvor stor temperaturforskjell det var på vørter/gjær.
-Har liten erfaring med to bøtter samtidig.
Men har sett gjæren stå igjen når jeg bærer karet til gjæringsskapet :)

Har konkludert med att jeg må ha hatt all gjæren i samme kar. Det karet som ikke har fått gjær har stått over to døgn med så mye oksygen som jeg har klart å riste inn. Kan ølet/vørteren bli oksidert før gjæring? Burde jeg riste på nytt når jeg nå skal tilsette gjær? Vørteren både lukter og ser bra ut.

Om ikke for noe annet så løftes tråden opp.
Jeg vet ikke men var jeg sikker den var uten gjær hadde jeg ristet.
Eller som du spurt på forumet.
Så kan de som vet gi et bedre/korrekt svar.
Men med så lav OG går det trolig bra uten risting også.

Så lenge det ikke er produsert alkohol, så oksiderer ikke ølet vel. Ta en SG måling. Er SG=OG, hadde jeg ristet før ny pitch.

Tilbake
Topp