Gjæring stoppet i ny konisk tank

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Første brygget som vi har satt i konisk gjæringstank. Vi brygget 50 liter Amber christmas. OG 1,062. Den har nå stoppet på 1,022. Målt med hydrometer. Skulle vært nede på 1,015- 1,018
Jeg tappet av trub på dag 2. Tappet av ca 8dl. Burde kanskje ikke gjort det. Tappet kanskje av for mye gjær. Temperaturen lå på 18, steg til 21 og falt ned til 16 ettersom gjæringa avtok. Har nå prøvd å sette opp tempen til 21, uten at det har hjulpet noe. Gjæra er US 05. Brukte 4 pakker rehydrert. ER det noe å gjøre med?

Kan det være temperatursvingningene eller at jeg tappet av for mye som er årsaken?

Vi oksygenerte vørteren i ca 1-2 min.

Jeg ville kost meg med en litt fyldigere ale enn planlagt. :) Og eventuelt tilsatt litt sukkerlake om jeg ville ha opp ABV. :)

Temperaturfall på 4-5 grader er ikke særlig bra, tror nok det er det som har forårsaket stoppen. Hva med å hive en ny pose us-05 oppi, samt litt (1 l) vørter (kokt på spraymalt) ?

Temperaturfall på 4-5 grader er ikke særlig bra, tror nok det er det som har forårsaket stoppen. Hva med å hive en ny pose us-05 oppi, samt litt (1 l) vørter (kokt på spraymalt) ?
Ja har tenkt på om jeg skulle gjøre det. Verdt et forsøk.

Gjorde som @BrewBoy foreslo. Kokte opp 1,5 liter med dme. SG på ca samme som hovedbrygget. 1,062. Hadde det oppi i lag med en pose rehydrert us05. Målte SG nå: 1,019. Så det hjalp tydeligvis. Tror det er akseptabelt på et juleøl.

Tilbake
Topp