Gjæring stoppet julepils

Bjørn Ove

Norbrygg-medlem
Hei
Jeg er nybegynner som ølbrygger, og tenkte jeg skulle prøve meg på denne julepilsen
Alt gikk greit fra mesking (OG 1.047)
Tørrgjær ble drysset i dunken. Gjæringen startet andre dag,og gikk godt helt til dag 6 da temp ble justet opp til 17 grader. På slutten av dag 6 sluttet all aktivitet. Ingen bobler i gjærlås.
Målte igjen i dag til 1.020
Er dette normalt?
evt hva bør gjøres?
Screenshot_20210305-085509_Brewfather.jpg
 
65 grader, skylte med ca 18 liter 78 grader

Målte du faktisk mesketemperatur? Høy mesketemperatur kan gi høy FG. Hva som ellers kan ha skjedd for å gi deg såpass dårlig utgjæring er vanskelig å spå. Du brukte 3 pakker gjær som i oppskriften du la ut? Vørter var skikkelig nedkjølt før pitch sånn at gjær ikke ble drept?
 
Målte nok ikke temp på mesk, stolte på termostat i bryggedunken, det var kanskje ikke det lureste. Blir gjort neste gang ;-)
Brukte 3 pakker gjær iht oppskrift. Men rehydrete ikke gjæren. Temp ble målt til 10,8 grader i vørten før jeg strødde gjæren over
Bruker ink bird med føler i dunkel så temp iht oppskrift har hele tiden vært +/÷ 0,5 grader
 
Prøv med litt tålmodighet først :).
Viss ikke så er det en ny/annen type gjær som kan være løsningen. En Saison gjær vil nok dra ned FG.
Jeg gjorde det på en pils som stoppet på 1020. Brukte BE-134. Fikk den ned til 1016.
 
Prøv med litt tålmodighet først :).
Viss ikke så er det en ny/annen type gjær som kan være løsningen. En Saison gjær vil nok dra ned FG.
Jeg gjorde det på en pils som stoppet på 1020. Brukte BE-134. Fikk den ned til 1016.
Hvordan smakte resultatet?
 
Takk for svar, prøver tålmodigheten først så evt litt gjær. Leste også noen tips om å vende forsiktig på dunken for å virvle opp litt, kan det være en ide?
 
Jeg tenker at 10 grader er litt kjølig med bare 3 pakker gjær. Den mengden er tilpasset 12 grader. 2 grader høres kanskje ikke så mye ut, men det har ganske stor betydning for stoffskiftet til gjæren. Denne hurtiggjærings-profilen (skjermdump) har vel ligget som standard i Brewfather ganske lenge, men Thomas skal ha lagt til en flatere versjon med 12 grader i omtrent 18 døgn med en temperaturøkning mot slutten. Jeg ville heller brukt den. Jeg ville faktisk også vært litt varsom med å tilsette en saison-gjær. De er diastaticus hele gjengen, og det kan fort blir ubehagelig etter en tid på flaske om den tygger seg videre mot 1003.

Du målte med hydrometer, ikke sant? Ikke tilt eller noen andre indirekte metoder?
 
Hei
Jeg er nybegynner som ølbrygger, og tenkte jeg skulle prøve meg på denne julepilsen
Alt gikk greit fra mesking (OG 1.047)
Tørrgjær ble drysset i dunken. Gjæringen startet andre dag,og gikk godt helt til dag 6 da temp ble justet opp til 17 grader. På slutten av dag 6 sluttet all aktivitet. Ingen bobler i gjærlås.
Målte igjen i dag til 1.020
Er dette normalt?
evt hva bør gjøres?
Vis vedlegget 50137
Hei. Hva slags gjæringstank bruker du? Bruker du en sånn bøtte fra Bryggselv, kan det hende lokket ikke er tett. Da siver CO2 ut av lokket fremfor gjæringslåsen. Med lagergær må du gjerne gjære litt lengre enn det tidsskjemaet du bruker. F.eks. noen dager ekstra på 13 grader. Tipper du får god uttelling ved å gi den litt mer tid
 
Jeg tenker at 10 grader er litt kjølig med bare 3 pakker gjær. Den mengden er tilpasset 12 grader. 2 grader høres kanskje ikke så mye ut, men det har ganske stor betydning for stoffskiftet til gjæren. Denne hurtiggjærings-profilen (skjermdump) har vel ligget som standard i Brewfather ganske lenge, men Thomas skal ha lagt til en flatere versjon med 12 grader i omtrent 18 døgn med en temperaturøkning mot slutten. Jeg ville heller brukt den. Jeg ville faktisk også vært litt varsom med å tilsette en saison-gjær. De er diastaticus hele gjengen, og det kan fort blir ubehagelig etter en tid på flaske om den tygger seg videre mot 1003.

Du målte med hydrometer, ikke sant? Ikke tilt eller noen andre indirekte metoder?
Godt poeng med Saison gjæren. Jeg tappet på corneliusfat så om gjæren begynner å gnage videre har jeg litt å gå på. Slipper ihvertfall å tenke på flaskebomber. Kan bli et interresant øl dette.
 
Jeg tenker at 10 grader er litt kjølig med bare 3 pakker gjær. Den mengden er tilpasset 12 grader. 2 grader høres kanskje ikke så mye ut, men det har ganske stor betydning for stoffskiftet til gjæren. Denne hurtiggjærings-profilen (skjermdump) har vel ligget som standard i Brewfather ganske lenge, men Thomas skal ha lagt til en flatere versjon med 12 grader i omtrent 18 døgn med en temperaturøkning mot slutten. Jeg ville heller brukt den. Jeg ville faktisk også vært litt varsom med å tilsette en saison-gjær. De er diastaticus hele gjengen, og det kan fort blir ubehagelig etter en tid på flaske om den tygger seg videre mot 1003.

Du målte med hydrometer, ikke sant? Ikke tilt eller noen andre indirekte metoder?
 
Jeg tenker at 10 grader er litt kjølig med bare 3 pakker gjær. Den mengden er tilpasset 12 grader. 2 grader høres kanskje ikke så mye ut, men det har ganske stor betydning for stoffskiftet til gjæren. Denne hurtiggjærings-profilen (skjermdump) har vel ligget som standard i Brewfather ganske lenge, men Thomas skal ha lagt til en flatere versjon med 12 grader i omtrent 18 døgn med en temperaturøkning mot slutten. Jeg ville heller brukt den. Jeg ville faktisk også vært litt varsom med å tilsette en saison-gjær. De er diastaticus hele gjengen, og det kan fort blir ubehagelig etter en tid på flaske om den tygger seg videre mot 1003.

Du målte med hydrometer, ikke sant? Ikke tilt eller noen andre indirekte metoder?
Mye nyttige tips her, takker
Ble målt med til SG 1,020 på refraktometer, så her slår vel nybegynnerbryggeren til.... min måling er nok ikke riktig. Får finne frem hydrometeret og måle igjen
Bryggedunken er tett, ingen lekkasje hittil(selv om den ble kjøpt på europris)
Hei. Hva slags gjæringstank bruker du? Bruker du en sånn bøtte fra Bryggselv, kan det hende lokket ikke er tett. Da siver CO2 ut av lokket fremfor gjæringslåsen. Med lagergær må du gjerne gjære litt lengre enn det tidsskjemaet du bruker. F.eks. noen dager ekstra på 13 grader. Tipper du får god uttelling ved å gi den litt
 
Mye nyttige tips her, takker
Ble målt med til SG 1,020 på refraktometer, så her slår vel nybegynnerbryggeren til.... min måling er nok ikke riktig. Får finne frem hydrometeret og måle igjen
Bryggedunken er tett, ingen lekkasje hittil(selv om den ble kjøpt på europris)
Se der, ja. Som du skjønner har du bommet på avlesningen – og ølet er godt utgjæret. ;) Du er ikke den første som har gått på den smellen. Bare å finne en kalkulator å regne ut reell FG. Eller måle med hydrometer. Vil tro den er i området 1.011-12 et sted. Europris-karene er forresten meget gode, og lekker sjelden.
 
Se der, ja. Som du skjønner har du bommet på avlesningen – og ølet er godt utgjæret. ;) Du er ikke den første som har gått på den smellen. Bare å finne en kalkulator å regne ut reell FG. Eller måle med hydrometer. Vil tro den er i området 1.011-12 et sted. Europris-karene er forresten meget gode, og lekker sjelden.
Yepp, da er det bekreftet FG målt med hydrometer til 1,010. Vel da lærte jeg det
Lar dunken stå en dag til før det blir det kjøleskapet på 5 grader en ukes tid
Takk for hjelpen alle sammen
 
Hei igjen..
Blir ikke den beste batchen min dette.
Smakte på julepilsen nå i helgen, smaken var god, men den var heller flat... bare en antydning til brusing på tungen, altså for lite kullsyre.
I flg oppskrift skulle karbonering være 4,9gr/liter.
Dett virket veldig lite, la derfor på til ca 6gr/l.
Er det noen en kan gjøre med dette, eller skal en bare nyte smaken av velsmakende øl uten kullsyre? - satser på at neste batch blir bedre
 
Hei igjen..
Blir ikke den beste batchen min dette.
Smakte på julepilsen nå i helgen, smaken var god, men den var heller flat... bare en antydning til brusing på tungen, altså for lite kullsyre.
I flg oppskrift skulle karbonering være 4,9gr/liter.
Dett virket veldig lite, la derfor på til ca 6gr/l.
Er det noen en kan gjøre med dette, eller skal en bare nyte smaken av velsmakende øl uten kullsyre? - satser på at neste batch blir bedre
Hei
Hvor lenge og hvilken temperatur har flaskene stått på? :)
 
Hei
Flaskene stod på 15-17 grader i to uker.
Bygget meg varmekasse, så nå har de stått 3-4 dager ekstra på ca 25 grader.
 
Hei
Flaskene stod på 15-17 grader i to uker.
Bygget meg varmekasse, så nå har de stått 3-4 dager ekstra på ca 25 grader.
Da vil jeg no tro at det hjelper. Min erfaring er at det fort kan ta 3 uker før jeg får full futt i flaskene når jeg karbonerer i bryggeriet (16 grader).
Blir nok bra til slutt ;)
 
Tilbake
Topp