Gjæring stoppet under trykk

Hei, satt ett fredagspils FWK til gjæring under trykk men stilte feil på overtrykksventilen og det ble 2 bar etter litt over et døgn og gjæringen stoppet, har nå redusert til ca 0,8-1 bar men ser ikke ut til den starter igjen.

Tips? Kan jeg tilsette ny gjær?

Hei, satt ett fredagspils FWK til gjæring under trykk men stilte feil på overtrykksventilen og det ble 2 bar etter litt over et døgn og gjæringen stoppet, har nå redusert til ca 0,8-1 bar men ser ikke ut til den starter igjen.

Tips? Kan jeg tilsette ny gjær?
hmm - så vidt jeg skjønner er 2 bar mer enn det som er tilrådelig om du ønsker godt øl, men det skulle ikke være nok til å ta livet av gjæren. Men dette har jeg ikke noe erfaring med, så ta det jeg sier med ei lita klype salt.

Du kan tilsette ny gjær, ja. Jeg har nettopp flaska et brygg der jeg måtte gjøre det, og alt tyder på at det har gått bra:). Men dersom gjæren du begynte med, faktisk er død, skal du sikkert ikke la brygget stå lenger enn nødvendig før du får det over på fat eller flaske. Jeg ser for meg at det kan være en fare for autolyse, dvs. at den døde gjæren går i oppløsning og slipper ut stoffer som ikke bidrar til å gjøre ølet bedre, for å si det sånn. Normalt er ikke autolyse noe problem for hjemmebryggere, men om du har tatt livet av gjæren med trykk, ser det kanskje annerledes ut.

Tilbake
Topp