Gjæring ???

Hei ny speidel 20 bruker her!
Vi har nå satt ca 120L med forsjellig øl og benyttet tørrgjær som vi har fått med når vi har hadlet malt på Bakke Brygg.  :yes:

Jeg har en APA på dunk og en Weiss på dunk i disse er det en pakke gjær APA`n ble satt til gjæring for 5 dager siden og det har roet seg veldig i gjærlåsen  :jaha:
Weissen ble satt for 3 dager siden og den er helt vill  :yes:

Hvor lenge er det liv og røre i låsen før der roer seg ?
Dunkene står mørkt og på konstant 20grader.

jeprex skrev:
Hei ny speidel 20 bruker her!
Vi har nå satt ca 120L med forsjellig øl og benyttet tørrgjær som vi har fått med når vi har hadlet malt på Bakke Brygg.  :yes:

Jeg har en APA på dunk og en Weiss på dunk i disse er det en pakke gjær APA`n ble satt til gjæring for 5 dager siden og det har roet seg veldig i gjærlåsen  :jaha:
Weizen ble satt for 3 dager siden og den er helt vill   :yes:

Hvor lenge er det liv og røre i låsen før der roer seg ?
Dunkene står mørkt og på konstant 20grader.

Det varierer meget. Da jeg brukte wlp400 på witen for 3 mnd siden ploppet den jevnt og trutt første uka egentlig. Så roet den seg.

Den gjæringa som futter i låsen er stormgjæringa, varer som regel noen dager. Det er da det meste av smak og alkohol blir dannet. Men at det blir stille i låsen betyr ikke at det er ferdig. La stå i to uker, ta målinger og når en måling viser samme to tre dager på rad flasker du.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Miguel skrev:
Den gjæringa som futter i låsen er stormgjæringa, varer som regel noen dager. Det er da det meste av smak og alkohol blir dannet. Men at det blir stille i låsen betyr ikke at det er ferdig. La stå i to uker, ta målinger og når en måling viser samme to tre dager på rad flasker du.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Takk da kan jeg sove godt i natt :amen:

ofte er dunken lekk, sånn at det er bare når det gjærer som mest at vannet løftes i vannlåsen. God natt!

Borgar skrev:
ofte er dunken lekk, sånn at det er bare når det gjærer som mest at vannet løftes i vannlåsen. God natt!

Velger og tro at 30 liters bøtta fra speidel er av nogenlunde kvalitet og at den er tett når den er skrudd ordentlig igjen.

Tilbake
Topp