Gjæring

Duckboot

Norbrygg-medlem
Er det vits i å begynne å måle FG før det har sluttet å putre i gjærlåsen?
Det går ca 30 sek mellom hver blupp, og det er 6 dager siden jeg satte det til gjæring.
Muntons Nut Brown Ale (Ekstraktbrygg).

Japp, jeg er helt fersk i gamet.

Plopping kan like gjerne være ølet som frigir co2 som gjæring. Ville ventet en uke til og tatt et par målinger evt da. Om jeg vet at gjæringsforløpet har gått etter planen pleier ikke jeg å bry meg med å måle med dagers mellomrom. Flasker eller tapper på fat etter ca to uker. Har alltid vært utgjæret da. (For overgjæret øl altså)

--

Så det er ikke så kritisk at øllet blir tappet til karbonisering så snart gjæringen er over?

Nei. Gjæren bruker gjerne litt tid på å rydde opp i sitt etter selve gjæringen er over. La det stå på dunk i 14 dager før du tapper på flasker/fat.

Ok. Er bare litt ivrig.
Men da får den stå ut 14 dager. Så regner jeg med 3-4 uker til karboniseringen.

Jaha? Karbonisering tar 3-4 dager?
Men det er vel allikevel lurt å lagre øllet noen uker for at det skal sette seg?

Lagre ølet gjør du etter karbonering. Så nært 0 grader som mulig. Noen øltyper egner seg dog ganske fersk, som Ipa og hveteøl.

Så da skal det holde at karbonisert øl står i romtemp/26grader i 3-4 dager for så settes til kjøling?  Vil det være noen ulempe om øl står ferdig karbonisert i romtemp etpar uker før det settes til lagring/kaldt?

Putre skrev:
Så da skal det holde at karbonisert øl står i romtemp/26grader i 3-4 dager for så settes til kjøling?  Vil det være noen ulempe om øl står ferdig karbonisert i romtemp etpar uker før det settes til lagring/kaldt?

La ølet stå til karbonering til kullsyren er ferdig utviklet. Ved 26 °C går det fortere enn ved romtemperatur. Ferdig karbonert øl bør stå kaldt/kjølig.

Tilbake
Topp