gjæring

Jani

Norbrygg-medlem
hei

i dag var planen å tappe en APA som nå har stått til gjæring i 14 dager.

da jeg åpnet lokket så jeg at det fremdeles var mye skum og ploppingen i gjærlåsen har vørt ganske kraftig helt frem til 2-3 dager siden.

ser for meg at dersom gjæren skal få ryddet etter seg så må den stå ganske mye lenger. er dette normalt? i alle mine andre brygg har det sett helt anderledes ut oppi gjøringskaret etter 14 dager. gjærtype wlp001.
skal få lagt ved et bilde etterhvert

ps. jeg har ikke målt FG da jeg synes dette er riskabelt å gjøre før tapping siden jeg ikke har kran på gjæringskaret.

Skaff deg en vintyv. Å måle SG er ganske essensielt for å se hvis gjæringsforløpet går riktig for seg, og for å se når den er ferdig.

Må nok skaffe meg en vintyv ja. Brukte en øse nå og målte til 1014. Får ta en ny måling i morgen. Men siden hele overflate er dekket med 1 cm tykt skum tenker jeg at det må stå en god stund til uansett hva neste måling viser

Men er det så lurt å la den stå så mye lenger når jeg har tørrhumlet? Leste at det ikke var så lurt med lang kontakttid med humlen. Jeg tørrhumlet på dag 5. Legger også ved et bilde av hvordan det ser ut etter 14 dager.

Vedlegg

• 20140711_194835.jpg
    20140711_194835.jpg
    227,8 KB · Sett: 74
Jeg har tørrhumlet i nesten to uker nå uten at det ser ut til å ha hatt noen negativ innvirkning. ;)

Vintyv er et godt redskap. Når jeg brygger lagerøl (ca halvparten av bryggene mine) Bruker jeg konsekvent gjæringsspann med tappekran. Det er genialt. Lurer jeg på hva sukker innholdet er til en hver tid tapper jeg av bitte litt og måler, uten å åpne bøtta. Ellers går det ikke an å mene noe om hva som er normalt gjæringsforløp. Det avhenger av temperatur, gjærmengde, gjærstamme, lufting av vørter, helse på gjæren, OG i vørteren og næring til gjæren. Alt dette er med på å avgjøre gjæringsforløpet.

mvh

Bårdd

Tilbake
Topp