Gjæring

Har hatt litt problemer med varmen no under Stormgjæring. Temp i karene er nede i 14-15 grader på en porter og en nelson pale ale. Noen som vet om dette har stor betydning for utgjæring???
 
Store hopp i temperatur er ikke fordelaktig, verken opp eller ned. En tommelfingerregel er at temperaturen skal øke utover gjæringsforløpet. Personlig bryr jeg jeg ikke mye om temperaturen går en grad opp eller ned gjennom prosessen. Jeg bare øker noen grader på slutten av gjæringa, og det er ikke alltid jeg bryr meg om det heller dersom temperaturen ligger over 17 grader. Det ender i all hovedsak bra, men jeg har hatt et par øl der gjæra har tatt pause, for så å gjære videre under karbonering, og det er heller ubehagelig, i hvert fall når en åpner krana og ølen står veggimellom og fatet antakelig står i 3-4 bar.
 
Hvilken gjær har du brukt?
Vet uansett ikke om det har stor betydning for utgjæringen, men gjærtype ++ tror jeg man må vite for å kunne svare. Flere enn meg har har brukt gjær under leverandørens anbefalte temperatur.
 
Har brukt safale US-05 i begge vørterene. De skal jo egentlig gjæres på 18-20 grader for nelson og porteren på 21 grader. Håper strømmen er snart tilbake så temp kan bli litt høyere. Nede i 13 grader no.
 
Tror det var Borander som hadde brukt denne ved 10C.
Du har ikke mulighet å flytte karene?
Hva med oppvarmet (vedfyrt?) vann i en balje?
Starter ofte denne ved 15/16C men passer på at temperaturen ikke synker.
 
Hei, det var meg, ja. Den gjærer bra ved 10c, men jeg kjørte en liten overpitch og beregnet som lager i mrmalty.
 
Tilbake
Topp