Gjæringen stagnerer etter kort tid

Heisann! Jeg er helt fersk i ølbrygging og søndag 17/01 satte jeg mitt aller første brygg til gjæring. Det er blonde ale fra bryggselv. I den forbindelse har jeg mange spørsmål jeg håper å få svar på her, og her kommer de:

1) Da jeg satt vørteret til gjæring begynnte det å boble i gjærlåsen etter ca 10-12 timer. Nå, tre dager etter er jeg heldig om jeg ser aktivitet en gang i minuttet. Jeg målte OG 1050 og i går var den på 1020 så noe har jo skjedd. Jeg skal måle på nytt i morgen tenkte jeg, for å se. Er det slik at det gjærer til tross for liten aktivitet i gjærlåsen?

2) Mesking. Jeg har en vanlig induksjonstopp og en 30-liters kjele. Jeg fulgte oppskriften til bryggselv så godt jeg kunne, men slet etterhvert veldig med temperatur i mesken. Jeg brukte to termometer for sikkerhets skyld, men temperaturen svingte noe innmari avhengig av hvor i kjelen jeg målte, samt hvor dypt jeg målte. Jeg vendte på mesken for å prøve å fordele varmen, men da det gjensto ca 50 min dro jeg alt av plata fordi jeg måtte senke temperaturen. På det meste, det vil si helt i bunnen av kjelen kunne jeg måle nesten 80 grader, mens "midten" målte de korrekte 66-67 grader. Her er mitt spørsmål så enkelt som: hvordan i granskauen skal jeg måle i kjelen for å finne en troverdig temperatur?

3) Ellers gikk alt veldig bra og jeg følte jeg hadde kontroll. OG i oppskriften sa 0,43-47 og jeg endte opp med 1050(med kalibrert hydrometer). Masse aktivitet i gjæringskaret de første dagene, men svært lav nå. Temperatur inne er ca 20 grader. Spørsmål: Hvis jeg i morgen igjen måler 1020(som i går), hva bør jeg gjøre videre? At det er ferdig gjæra etter 4 dager virker usannsynlig.

4) Flasking. Jeg har anskaffet vanlige 0,33 ringnes-flasker og bestemte meg for å bruke sukkerdrops(coopers). Ett drops per flaske, ikke sant? På hydrometeret(fra europris) sto det at jeg ikke måtte flaske før jeg måler 1006, hvis ikke kan flaskene eksplodere. Hva er riktig her? Finnes det en magisk grense på hydrometeret som sikrer at jeg ikke lager flaskebomber?

Håper noen her kan være behjelpelige. Tok som sagt en prøce i går og det luktet herlig, smakte bra og det gjærer jo. Jeg er vel bare ganske usikker da det er mitt første brygg!

Hilsen Simen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei,
1. Du bør nok vente litt, gjæringen fortsetter nok noen dager til.

2. Har noenlunde samme oppsett. Hvis du isolerer kjelen godt er det ikke sikkert at du trenger å tilføre så mye varme underveis. Rør noen ganger underveis for å få mest mulig jevn temperatur. Hvis jeg ser at temperaturen faller mer enn ca 1 grad varmer jeg forsiktig med induksjonen, men rører da hele tiden mens varmen er på og fortsetter å røre litt etter at varmen et slått av siden bunnen av kjelen er varmere enn resten. Prøv å røre med en sleiv slik at du kan flytte malten opp fra bunnen og ikke bare rundt og rundt.

3. Jeg ville uansett gitt den mere tid.

4. Når du når stabil FG (final gravity) så et det ikke mer gjærbart sukker igjen. FG varierer fra øltype til øltype og er som regel høyere enn 1.006. Hvis du tilsetter sukker og flasker før FG er nådd så kan det bli for mye gjærbart sukker i flaskene og de kan eksplodere pga trykket.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg gjærer alltid minst 14 dager, er FG stabil over to-tre dager er den ferdiggjæret. Je måler aldri(burde kanskje det), men lar det heller stå opptil 3 uker. Stormgjæringen din er ferdig, men det er fortsatt aktivitet i gjæren din.
 
Så så fort jeg får FG er det trygt å tilsette sukkerdropsene og flaske dem? Er det korrekt at jeg bruker 1 sukkerdrops per 0,33l flaske?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er ikke sikkert gjæringen er ferdig selv om du får FG etter oppskriften..du kan komme inn både høyere og lavere..Uten at det trenger være negativt..
3 dager på samme FG = ferdg og kan flaskes...
 
Takk for gode råd! Men er det noen grense for hvor høy/lav FG må være for å unngå flaskebomber?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har det sluttet å gjære så produseres det ikke mer co2.. tilsetter du sukker så vil den gjære ut det sukkeret og ikke noe mer..
Så mengden du tilsetter på flasken bestemmer om du får flaske bomber eller ikke.. men får du infeksjon (villgjær)her så kan du få flasken bomber da infeksjonen kan gjære enda lenger ned enn gjæren du brukte..
Så renslighet er viktig her...
 
4ce811f5dec8fb8d92807bb632d167ba.jpg


Sånn ser der ut oppi der i dag, tre dager ut i gjæringen. Målte i går og i dag, begge 1020.

Ser det greit ut oppi der?? Jeg har sett på bilder av infisert øl, men klarer ikke avgjøre om mitt er det. Lukter herlig oppi der da. Kan man lukte om det er infisert?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gjæren jobber fremdeles, bare gi den fred i 10-14dgr for å gjøre jobben sin.

Jo mindre man "duller" med ølet når det gjærer, jo mindre fare for infeksjon.
 
Nå skjer det vel en del "opprydding" i gjæringskaret etter at det har slutta å gjære også?
Så det blir aldri feil å la det stå i minst 2 uker.
 
I og med at det ble temperaturtexas under meskingen, kan det hende det ble litt mer ugjærbart sukker enn beregnet, slik at du får et noe søtere/fyldigere øl. Det behøver jo ikke bli så galt. Men la det få tid på seg.

Hydrometeret fra Europris er tvilsomme greier. Og det der med at du ikke må flaske før du har kommet ned under 1.006 er et uhyre merkelig råd. Du kommer veldig sjelden til å brygge øl som ender under 1.006, vil jeg tro:). Jeg har hatt en belgisk golden ale og en saison nede på det der, men stort sett er jeg aldri under 1.010.

Du får flaskebomber hvis du har for mye gjærbart sukker igjen når du flasker (eller har på for mye sukker til karbonering). Hydrometerverdien - FG - alene sier ikke noe om det. Du må se det i forhold til hva slags gjær du har brukt (de har ulik evne til å gjære ut ølet), hva OG var, mesketemperaturen (som bestemmer hvor mye gjærbart og ugjærbart sukker du får) og sammensetningen av malt og andre tilsetninger.
 
Man blir lett lurt av en bitteliten lekkasje i lokket på gjæringskaret også. Når stormgjæringen er over, kan det hende at kullsyra unnslipper andre veier enn gjærlåsen, uten at det har så mye å si. Du får drikke kjøpeøl et par uker til :)
 
Gode og interessante tilbakemeldinger. Takk for det. Lar det gå en stund og lar det være i fred. Måler i neste uke en gang :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp