Gjærings temperatur på Belgisk Wit

Hei,

Da fik jeg brygget en Belgisk Wit i helgen som andre brygget på Grainfather. (Ganske mye lettere med andre brygg enn første.) :)
Nå står da bøtta med vørter til gjæring med belgisk Wit M21 gjær. Hadde litt usikkerhet mht til temperatur ved pitching ettersom jeg hadde forlagt termometeret, men gjæringen startet veldig bra, og var i full gang dagen etter også. Nå bor jeg ikke der jeg har gjæringsbøtten stående, men svigerfar rapporterer at temperaturen i kjelleren nå er 15 grader, tenker egentlig ikke dette er noe problem, må kanskje bare stå litt lengere!? Men anbefalt temperatur for denne gjæren er 18-25 grader ser jeg.

Ville sette pris på noen kommentarer eller anbefalinger fra noen mer erfarne bryggere.

Umiddelbart tenkte jeg kanskje og bare surre litt bobleplast rundt bøtta for og heve temperaturen litt i bøtta. Gjæringstemperaturen i henhold til oppskriften skulle være 18 grader.


Jeppe





Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg kjenner ikke denne gjæren, men jeg pleier å gjære Wit på 20C. Du ønsker litt esterbidrag fra gjæren. Med 15C ambient så ligger du kanskje på 16-17C. Det er litt kjølig for en Wit etter min smak, men ikke noen krise.
 
Jeg kjenner ikke denne gjæren, men jeg pleier å gjære Wit på 20C. Du ønsker litt esterbidrag fra gjæren. Med 15C ambient så ligger du kanskje på 16-17C. Det er litt kjølig for en Wit etter min smak, men ikke noen krise.

Takk for svar, vil det hjelpe i så fall og pakke inn gjæringsbøtten i noe isolering som eg bobleplast eller lign?

Bare så jeg forstår det ret, esterbidrag er det som fx skal gi toner av sitrus osv fra gjæringen? Så om gjæringen er kaldere får man mindre smakstoner, og omvendt mere og gjæringstemperaturen er høyere?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for svar, vil det hjelpe i så fall og pakke inn gjæringsbøtten i noe isolering som eg bobleplast eller lign?

Bare så jeg forstår det ret, esterbidrag er det som fx skal gi toner av sitrus osv fra gjæringen? Så om gjæringen er kaldere får man mindre smakstoner, og omvendt mere og gjæringstemperaturen er høyere?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, stemmer, typ fruktighet fra gjæren. Hvis du klarer å holde temperaturen stabil, så blir det nok bra.
 
Jeg lagde en wit på samme gjæra, Mangrove Jack M21. Stormet fra 1.052 til 1.020 på ett døgn så stoppet den. Tok den ut i temp på 22-23. Ingenting skjedde. Den lå der uten plopping eller videre nedgang i FG i 14 dager. Så plutselig var den 24 grader og ploppet som bare det, sjekket FG som når plutselig var på 1.010. 3 mindre enn den skal. Snodig gjær, så la den stå varmere etter stormgjæring hvis den stopper. Omså på 24 grader.
 
Tilbake
Topp