Gjæringsboks

MegaTrond

Norbrygg-medlem
Heisann
Vurderer å lage meg en gjæringsboks. Har en relaitvt stor kjøleenhet på hjul som jeg tenkte å lage en isoporkasse el rundt. Har en termostat som kan regulere kjøleren og i tillegg starte en varmelkilde hvis det blir for kaldt. Lurte litt på hva slags varmekilde jeg kan bruke?

Trond

Flere alternativer, men det enkleste er nok en lyspære, om du lagrer ølet på flaske og ha lyst til å unngå påvirkning av lys så er kanskje varmebrettet til petit løsningen. Om du trenger luftsirkulasjon vet jeg ikke.

Tror ikke varmeelementet til Petit er en god løsning. Det er veldig svakt (25W?). Et enkelt kjeramisk varmeelement som du skur inn i en vanlig, stor lyspæresokkel fungerer bra og er plasseffektiv. Du får slike på opp til 150w til en billig penge på ebay, da slipper du også lys. Søkeord som "reptile heat lamp/bulb) gir mange treff.

Takk for svar. Frostvakt fra biltema virket jo grei. 129,- var heller ikke all verden og så slipper jeg å vente på å få pakke i posten :) Bør vel ha ei vifte eller to inni boksen for å sirkulere lufta.
Hvordan sjekker andre folk tempen i boksen? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bare ha en gjæringstank inni og feste tempsensoren direkte på gjæringskaret. Hvis jeg vil har flere gjæringskar inni må vel tempføleren bare føle lufttemperaturen og juster ut fra den? Eller er det andre superlure måter å gjøre det på?

Sent from my Cyanogenmod 7 HTC Desire using Tapatalk

Med fleire øl til gjæring må du velge å bruke den eine som referanse ser eg for meg. Om du bryggar samme dag i to gjæringspann betyr det ikkje allverden skulle eg tru. Men om du bryggar med feks. ei veke imellom trur eg at eg ville ha hatt sensoren på det ølet som var sist brygga for å unngå for høg temperatur under stormgjæringa.

Eg, og mange andre brukar STC-1000 termostat for å styre kjøleskap/fryseboks og varmekjelde. Søk på ebay.com, dei er rimelege frå Kina.

Vifte kan sikkert vere greit, eg brukar det sjølv, andre brukar det ikkje ;)

Hvis boksen er trawng og tett så vil jeg anta at tempen på brygget og i lufta rundt er ganske lik. Oppvarmingen fra gjæringen vil nok varme opp lufta rundt. Min erfaring er at tempsensoren like så greit kan måle lufttemp.

perottol skrev:
Hvis boksen er trawng og tett så vil jeg anta at tempen på brygget og i lufta rundt er ganske lik. Oppvarmingen fra gjæringen vil nok varme opp lufta rundt. Min erfaring er at tempsensoren like så greit kan måle lufttemp.

Navnebror,

Eg er ikkje heilt einig :) Eg ser at lufta i gjæringskapet mitt er gjerne 4-5ºC lågare enn tempen som er målt med sensor limt på karet med isoporkloss utanpå. Om eg gjærar på feks 19º er gjerne lufta ned 14-15º under stormgjæringa, for så å stige utover i gjæringsforløpet.

EDIT: blei litt kluss i høgare/lågare, retta.

protto skrev:
Navnebror,

Eg er ikkje heilt einig :) Eg ser at lufta i gjæringskapet mitt er gjerne 4-5ºC lågare enn tempen som er målt med sensor limt på karet med isoporkloss utanpå. Om eg gjærar på feks 19º er gjerne lufta ned 14-15º under stormgjæringa, for så å stige utover i gjæringsforløpet.

EDIT: blei litt kluss i høgare/lågare, retta.

Takk for tips
Hvis alt går slik jeg ønsker blir det 2 relativt like brygg på samme dag med samme type gjær så da er det kanskje greiest å klistre tempføleren på det ene karet. Får prøve det i første omgang og hvis det ikke skulle funke slik jeg vil så lærer jeg nok noe av det og :)

Trond

Interessant!
Skal bygge meg en slik til gjæringskaret da jeg har vanskeligheter med å finne et sted som har rett og stabil temp.
Hovedsaklig er det å få lav nok temp som er utfordringen og tenker derfor at jeg kun skal ha et kjøleelement.

Hva slags kjøleelementer er det dere bruker?

Om du trenger kjøling eller oppvarming kommer vel an på omgivelsene. Var nettopp nede i kjelleren for å sjekke hvor godt varmebrettet til Petit fungerer.

La platen i et kjøleskap som jeg fant gratis på finn. I kjelleren er det ca 7-8 grader i dag men inne i kjøleskapet var det 20 grader. Varmeplaten har lagt i kjøleskapet i ca ett døgn nå. Har en UT200 som jeg kan bruke til å styre kjøl/varme etter behov, så jeg tenker at nå har jeg det jeg trenger til gjæringsskap med mindre det skulle bli mye mye kaldere ute.

Tilbake
Topp