Gjæringsbøtte som ikke ble vasket med en gang

Signal

Norbrygg-medlem
Jeg er et kjøtthue! Da var det unnagjort...

Lat som jeg var så lot jeg gjæringsbøttene som jeg brukte til gjæring og omstikking for flaskefylling stå over en uke etter bruk. Bøtta til omstikk gikk det fint med, men den jeg gjæret i hadde fått nye innbygere. Det var kommet små brune skapninger som satt på siden inni bøtta. På utseende så de mest ut som små maltkorn, og det luktet feil, egentlig ganske vondt.
Jeg vasket to runder med varmt vann, zalo og oppvaskbørste. Alle udyrene forsvant lett, men det lukter fortsatt oppi bøtta. Jeg har sprayet hele innsiden grundig med StarSan. Lukta trenger gjennom desinfiseringen. Alt ser rent ut, men med lukta så føler jeg at dette ikke er helt bra...
Det spiller liten rolle for meg hva det er som flyttet inn, men kan jeg bruke den bøtta videre Hva med annet utstyr som tappekran, slanger osv. som var koblet til kan jeg beholde?
 
Har du på ett eller annet tidspunkt har brukt metallsleiv e.l. på innsiden av veggene, så er det aller beste bare å bytte ut hele bøtta.
Hvis ikke, så kjør en runde med PBW. Hvis du ikke har klart å få riper på innsiden av gjæringskaret, så gjør det susen.
 
Klor er et fint stoff...noen døgn med det, demontere kran og la det ligge litt i samme stoffet, lukter det fortsatt etter skylling da, har du fått deg noen rare bugs...
 
Jeg hadde spandert på meg et nytt gjæringskar til en hundrings eller to, så slipper du bekymringen. Billig forsikring, spør du meg ;)
 
Lukter alltid litt lugubert i gamle gjæringskar. Jeg har noen liter starsan i bøtta under lagring. Rister den godt før jeg setter den bort, gir den samme behandling med ny starsan før bruk. Selv om den nok har noen riper, har jeg ikke hatt infeksjon på 15 brygg med samme bøtta.
 
Krana som var på den måtte jeg kaste. Hadde knekt i gjengene. Sikkert satt ned bøtta og truffet krana.
Får kjøre litt sterk klorblanding i den bøtta et døgn og se om det hjelper. Hvis ikke får jeg kjøre på med noe tøffere, som maskinopvvaskmiddel eller pbw. Over natta med Starsan sprayet på innsiden hjalp ikke. Får investere i en ny bøtte uansett (så kan jeg ha to brygg til gjæring samtidig).
 
Ville vel i grunn tro at en sterk klorblanding er heftigere enn pbw... jeg bruker alltid sistnevnte i gjæringskarene etter at jeg har spylt dem. Lar de stå noen timer eller over natten og så får den en utvask med myk svamp. Rent og pent - men lukten forsvinner ikke av den grunn..
 
Hadde en liknende opplevelse med et gjæringskar. Lot den stå over natta med PBW og så en runde med StarSan etterpå. Lukta ble borte for meg og den så veldig ren og fin ut.
 
En liten ting som kan nevnes angående riper. Har man aldri hatt infeksjon i karet, så er ikke riper noen veldig stor trussel.
Men om man har riper, og karet har stått slik som dette over lengre tid, da er det garantert infeksjon der.
Og bakterier kan sette seg i selv de mest mikroskopiske av riper, og der er det ingen garanti for at verken klor eller PBW kommer skikkelig til.
 
Den ser ren ut, men lukta vil ikke jeg ha med i noe brygg, i alle fall.
Har tidligere kjent lukt av humle og malt i bøtta, men det passer jo. Når det lukter vondt så vil man ikke ha det med. Jeg får kjøre på med heftig klorblanding og ta med slanger og gjærlås. Virker som det sitter i bunnen av bøtta, og det var nederste tredjedel som hadde fått innflyttere. Ser ut som 1dl til 5l er anbefalt for rimelig heftig vask, så da kjører jeg det blandingsforholdet og rister bøtta godt, og flere ganger.
 
En liten ting som kan nevnes angående riper. Har man aldri hatt infeksjon i karet, så er ikke riper noen veldig stor trussel.
Men om man har riper, og karet har stått slik som dette over lengre tid, da er det garantert infeksjon der.
Og bakterier kan sette seg i selv de mest mikroskopiske av riper, og der er det ingen garanti for at verken klor eller PBW kommer skikkelig til.
Jeg har kun brukt oppvaskbørste til å gjøre rent, og aldri rørt med noe oppi bøttene mine. Håper klor tar seg av dette. :)
 
Heisann.

jeg gjorde det samme, glemte bøtta med bunnfall i og den luktet etter vask med skuresvamp og varmt vann.
Satte den bort (opp ned) i en uke og lukten var borte.
Etter det jeg forstår trenger bakterier vann for å vokse, og de kan ikke fly :) men faller i luften, så har du den opp ned ,tørt og med god lufting så blir den bra igjen, min ble ihvertfall
 
Sist redigert:
Heisann.

jeg gjorde det samme, glemte bøtta med bunnfall i og den luktet etter vask med skuresvamp og varmt vann.
Satte den bort (opp ned) i en uke og lukten var borte.
Etter det jeg forstår trenger bakterier vann for å vokse, og de kan ikke fly :) men faller i luften, så har du den opp ned ,tørt og med god lufting så blir den bra igjen, min ble ihvertfall
Jeg tror nok ikke du skal regne med at bakteriene detter ut av bøtta selv om den står opp ned. De kan riktig nok ikke gro seg mange når det er tørt, men er en flate infisert, så er den det. og jeg tror du ikke klarer å holde flatene tørre når du skal bruke den som gjæringskar. mine har hvertfall en tendens til å bli våte når det er øl i...
 
Hei. Jeg er en latsabb. Hyggelig å treffe deg kjøtthue. Jeg fjerner lukt fra gjæringskar i oppvaskmaskin med vanlig oppvaskmiddel. Fungerer fint for akkurat det iallfall :)
 
Jeg tror nok ikke du skal regne med at bakteriene detter ut av bøtta selv om den står opp ned. De kan riktig nok ikke gro seg mange når det er tørt, men er en flate infisert, så er den det. og jeg tror du ikke klarer å holde flatene tørre når du skal bruke den som gjæringskar. mine har hvertfall en tendens til å bli våte når det er øl i...

Når en flate er infisert så er den det, hvor i alle dager får du det fra?
Når du vasker en infisert flate med starsan el sprit ol, er den fortsatt infisert da? fordi den er det.
Unnskyld meg men det er noe av det dummeste jeg har hørt.
-Det kan jeg lese av hva du skriver.

Så les innlegget skikkelig neste gang!
Vi snakker om å få bort lukten ikke desinfisere bøtta....
Jeg skrev at bøtene skulle snus opp ned for at ikke mere bakterier skulle få feste, ikke for at de som var der skulle dette ut (oppgitt!)
Jeg skrev at han skulle vaske bøttene med varmt vann (gjerne med et bra vaskemiddel) og la det stå med god utlufting og tørke ut bakterie kulturene, for så å vaske de på nytt og sterilisere de før bruk...

Jeeez, snakk om å måtte få ting inn med teskje...
Sorry men jeg ble litt provosert....
 
Sist redigert:
Nå har bøtta mi fått en runde med skikkelig klorblanding, type 5-6 liter vann og 1-2 dl klor. Rista skikkelig og lot den stå noen timer på badegulvet.
Rista på nytt og tømte ut. Lukter rent, og minner meg om naturfagen på ungdomskolen.
Må jo lage litt mer kaos, så den lakk jo litt på gulvet og misfarget hjørnet på badematta. Ikke beste WAF på den, men kona mi tok det bra. :D
 
Apropos WAF!

BCDPK-25L-Double-Pink-Bokashi-Composter-Kit.jpg
 
Tilbake
Topp