Infeksjon igjen

Etter en strålende start på ølbrygginga med en vellykket ipa så har jeg gått på to smeller etterpå med infeksjon. Begge gangene er infeksjon oppdaget i gjæringkaret i forbindelse med sjekk av fg. Sur lukt og besk/ kjemisk smak begge ganger, men ikke sett noe særlig vekst eller hinne på overflata. Første gang flasket jeg med fontener som resultat etter 1 mnd...batchen som står i gjæringskaret nå går i dass før flasking. Føler jeg har gjort ting på samme måte som første batch, men noe galt må det jo være!

Føler jeg er nøye med både vask (krystall soda) og desinfeksjon (star san), og har god kontroll på gjæringstemp. Har tre hovedteorier i etterkant. Er noen av disse mer sannsynlig enn andre tro?

1. Ikke demontert/ delt kuleventil og vasket den. Bare vasket "utvendig" ii krystallsoda og sprayet med starsan etterpå. Har passet på å kjøre en liter eller to med kokende vørter igjennom i forbindelse med sirk.

2. Har et hjemmelaget anlegg med pumpe og whirlpool. Meskerøret er også hjemmelaget og slipper en del malt igjennom med delvis tett pumpe som resultat. Kan dette være en årsak (dårlig sirk gjennom pumpe/ tett pumpe når whirlpool kjøres i forbindelse med kjøling)?

3. For lite gjær/ ikke rehydrert gjær? Har bare brukt 1 pakke tørrgjær rett i bøtta (bryggger små batcher på ca 15l) gikk bra første gang. Virker å gjære godt de siste to gangene også, men kanskje litt moderat og kortvarig stormgjæring.

Har planer om nytt forsøk til helga. Skal prøve å vaske kuleventilen bedre. Droppe whirlpool ved kjøling og enten doble gjærmengden eller rehydrere. Videre passe på å riste enda mer luft i gjæringskaret før jeg tilsetter gjær. I tillegg kjøre på med klor/ klorinspray på alt som skal vaskes, før det får en runde med krystallsoda og starsan....høres dette fornuftig ut eller er det andre ting jeg også bør tenke på?
 

msevland

Fylkesstyre Oslo
Sentralstyre
Dersom du har infeksjon i anlegge ditt, må ALT vaskes, og ikke litt nå, og resten etter neste brygg. Alt må demonteres og vaskes samtidig.
Så kommer spørsmålet om hvordan du ble infisert første gang...
Gjennomgå alle vaskeprosedyrer og renslighet på kald side.
Ikke glem at oppbevaring av malt + kverning lager en infeksjonssky. Dette må ikke gjøres i gjæringsrom, og bør ikke gjøres på bryggerom
 

Ekornskurken

Norbrygg-medlem
Er du helt sikker på at det er infeksjon? Hvordan vet du det? Flaskefonter, ja det er jo en fin indikator, men det må ikke være infeksjon...
Ellers synes jeg det er merkelig at ølet ser normalt ut men smaker "infisert" allerede under gjæringen. Besk/kjemisk smak.? Hvilken gjær benytter du og hvilken temperatur gjærer du på?
Jeg trodde at for eksempel flaskefontene infeksjoner var mer noe som kom etterhvert, og ikke ble merket før flasking. Jeg er dog ikke en ekspert, så gjør uansett som @msevland sier over.
 
  • Like
Reaksjoner: Ols
Jo, er klar over at alt må vaskes.

Grunnen til at jeg nevnte kuleventilen var vel at den var glemt sist. Trodde kanskje at kokende vørter igjennom desinfiserte ganske greit - men kanskje ikke godt nok da...

Kverner/ oppbevarer ikke malt selv så det er nok ikke kilden.

Om det er infisert eller ikke kan jeg kanskje ikke helt vite da - men kølschen jeg lagde sist smaker/ lukter ikke godt ivertfall (har nå stått til gjæring i tre uker på 16 grader uten at det ser ut til å bli noe endring - ser jo at det er noe som flyter litt på toppen, men har trodd at dette var gjær fram til nå da det ikke utvikler seg noe særlig - har brukt safale k-97 (altså ikke "ekte" kølsch).

Jeg er vel mer bekymret for at problemet kan ligge i pumpa - når den går delvis tett under mesk og kok - før jeg "tvinger" den i gang i gjeng på whirlpool. Vurderer å å kjøpe en meskepose og sette inn den i meskerøret for å forindre partikler som kan tette pumpa. Kanskje det går bedre da - eller droppe whirlpool helt neste gang. Er det ellers nødvendig å åpne pumpa hver gang for å rengjøre? Eller holder det med kokende vørter igjennom?
 
Mye drit som samler seg i pumpa.. Jeg har gjordt det til en rutine å demontere og vaske den. (Fordi det er gjordt på null komma niks..) Å det er EN ting mindre å bekymre seg over. Men nødvendig? Det får være opp til enhver å bedømme..
 
Oppstår før flasking og ikke vært igjennom noe kran på gjæringskar.

Har forsøkt å kjøre kokende gjennom whirlpool, men ettersom pumpa går helt eller delvis tett så lurer jeg på om det er der problemet ligger...
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Først. Se på når i kjeden du merket infeksjonen.
Oppstår før flasking og ikke vært igjennom noe kran på gjæringskar.

Har forsøkt å kjøre kokende gjennom whirlpool, men ettersom pumpa går helt eller delvis tett så lurer jeg på om det er der problemet ligger...

Strup pumpa en del, du trenger ikke full flow til den den prosessen der.
 
Har tenkt å prøve neste uten å bruke pumpa etter kok. Da bør jeg vel kunne krysse av for om den er en del av problemet eller ikke.
 

Sarge

Norbrygg-medlem
Har tenkt å prøve neste uten å bruke pumpa etter kok. Da bør jeg vel kunne krysse av for om den er en del av problemet eller ikke.
Egentlig ikke. Prøver du uten pumpe og ikke får infeksjon, så er sjansen stor for at pumpa er involvert, riktignok, men hvis du fortsatt får infeksjon kan du likevel ikke utelukke at pumpa også er infisert.
 

akkamannen

Norbrygg-medlem
Hvilke gjæringskar bruker du? Har du desinfisert disse? Da snakker jeg ikke om krystallsoda og star san, men f.eks kloring. Hadde infeksjon i ett par tre brygg på gjæringskarene mine. Vasket og star-sanet dem skikkelig, men hjalp ikke. Etter å ha kloret alt av gjæringsutstyr, var det slutt på infeksjonen. Tror også at jeg feilet ved ikke å ta av den røde foringen til gjærlåsen ved vask og star-sanering. Kjører du kokende vann over tid gjennom bryggemaskin, så skjønner jeg ikke at problemet kan ligge der. Beste form for desinfisering er kokende vann...
 
Prøver i dag. Alt som kan klores er kloret og skyllet godt. Har også kjørt kokende vann gjennom pumpa i min 15 min.Krysser fingrene for at det går bedre denne gangen!
 

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Hvis det er kran på gjæringskarene dine bør disse også demonteres selv om de ikke har vært brukt til flasking.
 

jab

 
Slutt med å strø gjæra i vørter. Det er antagelig culprit number 1. Gjæringa kommer sent i gang, hvertfall med en pose. Rehydrer to poser eller bruk starter slik at gjæren du bruker er den som faktisk har herredømme i ølet.
 

Sarge

Norbrygg-medlem
Slutt med å strø gjæra i vørter. Det er antagelig culprit number 1. Gjæringa kommer sent i gang, hvertfall med en pose. Rehydrer to poser eller bruk starter slik at gjæren du bruker er den som faktisk har herredømme i ølet.
Akkurat det tviler jeg på er grunnen til infeksjon. Jeg har gjæret flere øl uten å rehydrere og rommet jeg brygger i er en gammel garasje som på ingen måte er steril. De gangene jeg har mistenkt infeksjon, så har det vært like mye i øl der gjæren har vært rehydrert.

Når det er sagt, så bør man jo rehydrere for å få mest mulig ut av gjæren. :)
 

jab

 
La meg omfrasere, du får ikke infeksjon av det, men det gjør at en infeksjon får bedre fotfeste. Det er jo ikke steril vørter man jobber med :).
 

Sarge

Norbrygg-medlem
La meg omfrasere, du får ikke infeksjon av det, men det gjør at en infeksjon får bedre fotfeste. Det er jo ikke steril vørter man jobber med :).
Hvis resten av bryggeprosessen er som den skal, så er den bortimot steril. Koking og bitterhumling gir en vørter som er fri for bakterier og i tillegg har noen antiseptiske egenskaper. Infeksjoner starter da ikke som følge av noe som er i vørteren fra kok, men noe som tilføres etterpå.
 

Finn Berger

Moderator
Du "rehydrerer" vel for så vidt når du strør gjæren rett i karet, også? Forskjellen er vel helst temperaturen. Om jeg ikke husker feil, har jeg fått omtrent like lang gjæringsoppstarttid uavhengig av hvordan jeg har gått fram. Skal du satse på å få den så kort som mulig, er vel en fersk starter tingen?
 

jab

 
Hvis resten av bryggeprosessen er som den skal, så er den bortimot steril. Koking og bitterhumling gir en vørter som er fri for bakterier og i tillegg har noen antiseptiske egenskaper. Infeksjoner starter da ikke som følge av noe som er i vørteren fra kok, men noe som tilføres etterpå.

Steril er 100% rent for organismer, dvs. at du kan sette lokket på bøtta og la den stå i år uten at en gjæring vil starte, det får du ikke til og langt derifra. Og det som er så flott er at man ikke trenger at noe er sterilt for å unngå infeksjon (som vel kan sies å være en oppblomstring av uønskede ting). Sørg for at de ønskede tingene får starte med veksten først og gjære fort ut så er det ikke noe igjen for andre uønskede organismer.

Du "rehydrerer" vel for så vidt når du strør gjæren rett i karet, også? Forskjellen er vel helst temperaturen. Om jeg ikke husker feil, har jeg fått omtrent like lang gjæringsoppstarttid uavhengig av hvordan jeg har gått fram. Skal du satse på å få den så kort som mulig, er vel en fersk starter tingen?

Du rehydrerer jo gjæren selvfølgelig når du strør den rett oppi, den forblir jo ikke tørr :p. Uten rehydrering i vann så dør 50% av cellene. Det er jo kjedelig. Og jeg regner også med at det er litt forskjellige tilstander på vitalitet enn død eller levende i riket for eukaryoter. Her tenker jeg på produksjon av usmak pga. dårlig gjærhelse.

Det er uansett såre enkelt og ta litt varmt vann fra springen eller varme det 10 sekunder i mikroen og ha oppi gjæren. Ser ikke helt meningen med å droppe steget.
 
Topp