Finn Berger
Moderator
Steril er 100% rent for organismer, dvs. at du kan sette lokket på bøtta og la den stå i år uten at en gjæring vil starte, det får du ikke til og langt derifra. Og det som er så flott er at man ikke trenger at noe er sterilt for å unngå infeksjon (som vel kan sies å være en oppblomstring av uønskede ting). Sørg for at de ønskede tingene får starte med veksten først og gjære fort ut så er det ikke noe igjen for andre uønskede organismer.
Du rehydrerer jo gjæren selvfølgelig når du strør den rett oppi, den forblir jo ikke tørr . Uten rehydrering i vann så dør 50% av cellene. Det er jo kjedelig. Og jeg regner også med at det er litt forskjellige tilstander på vitalitet enn død eller levende i riket for eukaryoter. Her tenker jeg på produksjon av usmak pga. dårlig gjærhelse.
Det er uansett såre enkelt og ta litt varmt vann fra springen eller varme det 10 sekunder i mikroen og ha oppi gjæren. Ser ikke helt meningen med å droppe steget.
Hovedmotivet er at jeg synes det er mye styr - og hvis vi snakker infeksjonsfare, så er alt det styret ganske høyt oppe på lista over tvilsomme ting jeg kan foreta meg. (Ikke at jeg egentlig er så bekymret.)
Mulig jeg er litt over snittet klønete, men jeg er rett og slett litt ukomfortabel med rehydrering i vann. Og så tror jeg helt oppriktig at det spiller liten rolle. Det har jo kommet klare signaler fra Fermentis om det.