Infeksjon igjen

Steril er 100% rent for organismer, dvs. at du kan sette lokket på bøtta og la den stå i år uten at en gjæring vil starte, det får du ikke til og langt derifra. Og det som er så flott er at man ikke trenger at noe er sterilt for å unngå infeksjon (som vel kan sies å være en oppblomstring av uønskede ting). Sørg for at de ønskede tingene får starte med veksten først og gjære fort ut så er det ikke noe igjen for andre uønskede organismer.



Du rehydrerer jo gjæren selvfølgelig når du strør den rett oppi, den forblir jo ikke tørr :p. Uten rehydrering i vann så dør 50% av cellene. Det er jo kjedelig. Og jeg regner også med at det er litt forskjellige tilstander på vitalitet enn død eller levende i riket for eukaryoter. Her tenker jeg på produksjon av usmak pga. dårlig gjærhelse.

Det er uansett såre enkelt og ta litt varmt vann fra springen eller varme det 10 sekunder i mikroen og ha oppi gjæren. Ser ikke helt meningen med å droppe steget.

Hovedmotivet er at jeg synes det er mye styr - og hvis vi snakker infeksjonsfare, så er alt det styret ganske høyt oppe på lista over tvilsomme ting jeg kan foreta meg. (Ikke at jeg egentlig er så bekymret.)

Mulig jeg er litt over snittet klønete, men jeg er rett og slett litt ukomfortabel med rehydrering i vann. Og så tror jeg helt oppriktig at det spiller liten rolle. Det har jo kommet klare signaler fra Fermentis om det.
 
Det er uansett såre enkelt og ta litt varmt vann fra springen eller varme det 10 sekunder i mikroen og ha oppi gjæren. Ser ikke helt meningen med å droppe steget.
Vann fra springen har jo en uforutsigbar kvalitet. Å bruke det uten å koke det gir nok ikke noen forbedret sikkerhet mot infeksjon ved rehydrering.

Jeg er for rehydrering og bruker det selv, men jeg ser ikke på det som noen effektiv måte å hindre infeksjon på. Forskjellen i oppstartshastighet og smaken på sluttresultatet ser ut til å være liten (tilsvarer muligens tiden det tar å rehydrere), så det er vel hovedsaklig mengden levende gjærceller som er argumentet for rehydrering. Men selv produsentene skisserer å tilsette tørt som et alternativ, så katastrofe kan det ikke være.
 
Hovedmotivet er at jeg synes det er mye styr - og hvis vi snakker infeksjonsfare, så er alt det styret ganske høyt oppe på lista over tvilsomme ting jeg kan foreta meg. (Ikke at jeg egentlig er så bekymret.)

Mulig jeg er litt over snittet klønete, men jeg er rett og slett litt ukomfortabel med rehydrering i vann. Og så tror jeg helt oppriktig at det spiller liten rolle. Det har jo kommet klare signaler fra Fermentis om det.

Jeg er litt enig med jab. Det er bare å varme opp litt vann og tilsette gjæren, ha alufolie over glasset eller hva man bruker.

Men, jeg har fått bekreftet ganske greit nå at rehydrering har noe for seg. Jeg har brygget sommerølet mitt fire ganger nå. Jeg bruker en pakke wb-06 på 14L vørter. De to gangene jeg har rehydrert har jeg endt opp med for få fenoler ifht intensjonen. De to gangene jeg ikke har rehydrert, og bare strødd pakka rett i vørteren så har fenolpreget vært akkurat der det skal være.
 
Du "rehydrerer" vel for så vidt når du strør gjæren rett i karet, også? Forskjellen er vel helst temperaturen.
Jeg har trodd at det osmotiske trykket var den viktige forskjellen, altså at gjæra vil ha så stort sprang i væskekonsentrasjon som mulig mellom innsida og utsida av celleveggen, og at en for sterk konsentrasjon (som en solid vørter) kan vanskeliggjøre rehydrering.
 
Hovedpoenget mitt med å gå inn i diskusjonen her var ikke for eller mot rehydrering, men om den forskjellen er vesentlig i forhold til å unngå infeksjon. Jeg mener den ikke er det.
 
Jeg er litt enig med jab. Det er bare å varme opp litt vann og tilsette gjæren, ha alufolie over glasset eller hva man bruker.

Men, jeg har fått bekreftet ganske greit nå at rehydrering har noe for seg. Jeg har brygget sommerølet mitt fire ganger nå. Jeg bruker en pakke wb-06 på 14L vørter. De to gangene jeg har rehydrert har jeg endt opp med for få fenoler ifht intensjonen. De to gangene jeg ikke har rehydrert, og bare strødd pakka rett i vørteren så har fenolpreget vært akkurat der det skal være.

Jeg er klar over at dette er litt på sida, men ikke helt; det har noe med infeksjonsfare å gjøre: Skal du rehydrere etter boka (dvs. produsentens instrukser), er det mer komplisert enn som så. Styr med å treffe riktig temp på vannet, røring i lengre tid, stegvis senking av temperaturen. Plenty av anledninger for tvilsomme kryp til å entre arenaen. Men først og fremst: Styr. Så jeg strør - eller lager starter. (Jeg lager starter:p.)
 
Poenget er vel å tilsette tilstrekkelig mye gjær slik at gjæra får overtaket og dermed gir mindre mulighet for andre mikroorganismer. Det er jo et konstant pågående race mellom forskjellige mikroorganismer. Ved å rehydrere i vann øker man antallet levende gjærceller. Teknisk sett så er vel ikke en vørter steril, men jeg lurer jo på hvilke organismer er det som overlever 1 times koking.
 
102e0cbbbaeac2d2550ebaa86f88dd84.jpg
189afb3732b9b0a58572c1385d7402bd.jpg

Etter 4 timer ser man at stoffskiftet på cellene har kommet godt i gang på de som har badet i vann. Og 78% er levende.
De som er drysset i vørter ser rett og slett i så friske ut. Og bare 45% er levende. (Bildet med færrest celler)
Fortynningen er ikke lik, så antallet på bildene kan ikke sammenlignes.
WB06 9mnd etter utløpsdato. Mulig at det er litt bedre innenfor best før datoen.
Datoen på bildene er feil. De er fra april 2017.
Vann er jo billigere enn gjær, så jeg ser ingen grunn til å ikke bruke det til rehydrering [emoji6]

Edit: jeg tror ikke rehydrering i vann er årsaken til infeksjon. Det at det dannes co2 og alkohol vil gjøre miljøet for andre organismer mindre trivelig.

Sent from my iPad using Tapatalk
 
Sist redigert:
Helt på sida: Ved siden av at jeg tror du kommer raskere i gang med gjæringen når du lager en starter, så er det vel en fordel om gjæren får bli en generasjon eldre før den blir satt i arbeid. (Gjelderfersk gjær også.)
 
Er virkelig rehydrering vs tørr gjær hovedmistenkt som årsak til infeksjonene her?!
I så fall anbefaler jeg renhold av utstyr som før til neste brygg, hvor man da rehydrerer gjæren. Hvis det ikke blir infeksjon da, så er jo alt bra. At jeg i så fall må revurdere min virkelighetsoppfatning av infeksjoner er nok bare sunt.
 
Er virkelig rehydrering vs tørr gjær hovedmistenkt som årsak til infeksjonene her?!

Ikke hovedmistenkt, men hvis man har noe organismer en plass som man ikke vasker bort så blir antagelig infeksjonen gjort verre av dårlig pitch rate og/eller dårlig vitalitet på gjæra.
 
Tilbake
Topp