Gjæringsdunk "koker over" - kommer meg ikke på jobb

Stigmha

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg er ny på forumet, så jeg prøvde å søke litt både her og på Google hvor jeg fant flere forslag, men ingen "nødløsning". Jeg sliter litt med å komme med på jobb i dag for jeg klarer ikke å finne en permanent løsning til at min gjæringsunk "koker over" - selv uten lokk!

Jeg fulgte Nøgne Ø sin oppskrift på Tiger Triple i "Ølbrygging fra hånd til munn" og endte opp med en 22L batch på 1085 OG - benyttet en relativt stor gjærstarter (5L) med 4 rør WLP510. Alt var på plass for 2. ukers gjæring ca. kl. 21:00 i går - den står på stabilt 22 grader.

Når jeg våknet i dag var gjærlåsen full av skum og det så ut som lokket var i ferd med å sprekke. Jeg har erfaring med dette fra tidligere brygg, så jeg tok av lokket, vasket alt, desinfiserte med StarSan og satt på plass igjen - uten gjærlåsen. Dette har gått fint på tidligere brygg og jeg har brukt aliminiumsfolie til å beskytte hullet.

Denne gangen begynte det å tyte skum ut av hullet! Så ny runde med vasking og desinfisering. Denne gangen la jeg lokket forsiktig på, uten å tette til rundt kantene eller tilsvarende. Jeg tok ett større stykke aliminumsfolie forsiktig rundt hele. Nok en gang begynte det å skumme over.

Nå er brygget stått en liten stund uten lokk og det ser ut som om det fremdeles skummer over - se vedlagt bilde. Hjelp!?

Jeg har ikke de-foamer, utstyr til å lage en blow off, eller noen god løsning for å justere temperaturen på en kontrollert måte. Når har jeg anledning til å jobbe hjemmefra, men jeg vil helst komme meg på kontoret innen en fornuftig tid.

Takk for deres tid!

Vedlegg

• WP_20151012_09_01_40_Pro.jpg
    WP_20151012_09_01_40_Pro.jpg
    85 KB · Sett: 211
Har ikke noen løsning å komme med, men tenker at det vil jo gjære/frese/boble like mye om du er på jobb eller ikke. Uten å ha sjekket den gjæren du bruker, så tenker jeg at det kanskje er litt høy temperatur under stormgjæringen? 22 grader i rommet (slik jeg forstår det), vil vel bli typ 25-26 grader i gjæringskaret?

Fjerne gjær laget slik at du har ca 1cm over vørteren
Bruk ei ause som er vaska I starsan

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Har ikke noen løsning å komme med, men tenker at det vil jo gjære/frese/boble like mye om du er på jobb eller ikke. ... 22 grader i rommet (slik jeg forstår det), vil vel bli typ 25-26 grader i gjæringskaret?
Jeg kan ikke forhindre noe mer skum av å ha hjemmekontir enn å dra på kontoret nei, men jeg liker ikke helt å dra ifra det uten noe lokk eller beskyttelse. Temperaturmessig er det nok mulig, nå bruker jeg samme gjær som i oppskriften som sier at 22°C er riktig temp.

stikk om til 2 kar og stikk på jobb
Hvorfor tenkte jeg ikke på det! Jeg gjør det ASAP - takk!

Jeg kan ikke forhindre noe mer skum av å ha hjemmekontir enn å dra på kontoret nei, men jeg liker ikke helt å dra ifra det uten noe lokk eller beskyttelse. Temperaturmessig er det nok mulig, nå bruker jeg samme gjær som i oppskriften som sier at 22°C er riktig temp.

Bare husk at gjæringstemperaturen gjelder vørteren, ikke rommet. Jeg hadde skrud ned temp på baderommet til 19 grader.

I natt var det på et tidspunkt 6(!) grader varmere i gjæringsdunken min enn det var i skapet dunken står i:
Capture.PNG

Takker for all hjelp!

Bare husk at gjæringstemperaturen gjelder vørteren, ikke rommet. Jeg hadde skrud ned temp på baderommet til 19 grader.
Ok, takk, jeg har veldig begrensede muligheter til å justere temp - det finnes ikke nøyaktig og jeg har på laveste temperatur på badet. Flyttet det til stua der det er ca. 19.

I natt var det på et tidspunkt 6(!) grader varmere i gjæringsdunken min enn det var i skapet dunken ...
Interessant, hvilken løsning har du for temperaturkontroll og måling av dette? Det er tydlig at jeg trenger noe slikt.

Takker for all hjelp!

Ok, takk, jeg har veldig begrensede muligheter til å justere temp - det finnes ikke nøyaktig og jeg har på laveste temperatur på badet. Flyttet det til stua der det er ca. 19.

Interessant, hvilken løsning har du for temperaturkontroll og måling av dette? Det er tydlig at jeg trenger noe slikt.

En enklere variant er stc-1000 og varmebelte. Et par hundrelapper og du er i boks.

Er det
Hei,

Jeg er ny på forumet, så jeg prøvde å søke litt både her og på Google hvor jeg fant flere forslag, men ingen "nødløsning". Jeg sliter litt med å komme med på jobb i dag for jeg klarer ikke å finne en permanent løsning til at min gjæringsunk "koker over" - selv uten lokk!

Jeg fulgte Nøgne Ø sin oppskrift på Tiger Triple i "Ølbrygging fra hånd til munn" og endte opp med en 22L batch på 1085 OG - benyttet en relativt stor gjærstarter (5L) med 4 rør WLP510. Alt var på plass for 2. ukers gjæring ca. kl. 21:00 i går - den står på stabilt 22 grader.

Når jeg våknet i dag var gjærlåsen full av skum og det så ut som lokket var i ferd med å sprekke. Jeg har erfaring med dette fra tidligere brygg, så jeg tok av lokket, vasket alt, desinfiserte med StarSan og satt på plass igjen - uten gjærlåsen. Dette har gått fint på tidligere brygg og jeg har brukt aliminiumsfolie til å beskytte hullet.

Denne gangen begynte det å tyte skum ut av hullet! Så ny runde med vasking og desinfisering. Denne gangen la jeg lokket forsiktig på, uten å tette til rundt kantene eller tilsvarende. Jeg tok ett større stykke aliminumsfolie forsiktig rundt hele. Nok en gang begynte det å skumme over.

Nå er brygget stått en liten stund uten lokk og det ser ut som om det fremdeles skummer over - se vedlagt bilde. Hjelp!?

Jeg har ikke de-foamer, utstyr til å lage en blow off, eller noen god løsning for å justere temperaturen på en kontrollert måte. Når har jeg anledning til å jobbe hjemmefra, men jeg vil helst komme meg på kontoret innen en fornuftig tid.

Takk for deres tid!
Er det varmekabler i det gulvet? Det tror jeg ikke er bra.

Jeg kom meg på jobb til slutt! Av praktiske grunner fikk jeg ikke stukket om til nytt gjæringskar, men jeg hadde en 10L hvit plastbøtte liggende som jeg kun har brukt til å blande opp StarSan tidligere. Jeg desinfiserte den med StarSan, stakk om ~5-6 liter og trakk over desinfisert aliminiumsfolie. Både gjæringskaret og bøtta ble satt i ett rom med ~19°C. Dette stabiliserte skummet - takk for all hjelp.

Fjerne gjær laget slik at du har ca 1cm over vørteren
Bruk ei ause som er vaska I starsan

Takk for tips, jeg gjorde dette før jeg stakk om.

Jeg bruker en Raspberry Pi med temperatursensorer og innebygget webserver, men ta en titt på @msevland sitt Aurdinoprosjekt ...
Kult, men dette er kun for måling av temperatur - ikke kontroll? Jeg har programmererbakgrunn så det er veldig godt mulig at jeg begir meg ut på dette prosjektet etterhvert.

En enklere variant er stc-1000 og varmebelte. Et par hundrelapper og du er i boks.
Jeg har vurdert å anskaffe dette tidligere men jeg har holdt tilbake fordi jeg er litt usikker på følgende. Gjerne svar om du har tid.
  1. Er det best med kjøleskap eller fryser? Man kommer vel ikke helt ned til 2°C (Lager) med kjøleskap, mens en fryser sliter vel mer når man er oppe i 19-22 grader?

2. Hvordan håndterer man overflod av skum ved gjæring i et slikt lukket skap, slik jeg opplevde før i dag? Det skjer kanskje ikke med så god temperaturkontroll?

3. Jeg har et intrykk at de fleste lager ekstern gjærlås med colaflaske og silikonslange. Borrer man et hull i kjøleskapet/fryseboksen for dette, eller kan man "snike" den gjennom døra?

4. STC-1000 er fra hva jeg har skjønt ikke CE-godkjent.... eeeh
Er det varmekabler i det gulvet? Det tror jeg ikke er bra.
Ja, men det har stått på svakest varme og jeg har ikke hatt noe problem med dette på mine 3 tidligere brygg. Skjønner at dette er dårlig nå, og jeg skal ikke bruke badet lenger. :p

Kult, men dette er kun for måling av temperatur - ikke kontroll? Jeg har programmererbakgrunn så det er veldig godt mulig at jeg begir meg ut på dette prosjektet etterhvert.
Ja, det er mest fordi jeg liker å følge med, selve styringen foregår med en STC-1000+ tilkoblet en liten fyrseboks. Jeg har et lite varmelement oppe i fryseboksen og den klarer temperaturer fra 0-30 uten problemer. Jeg har en silikonslange ned i en vase med star-san som står ved siden av gjæringsbøtten, den har vært full av gjær flere ganger.

Hvis du er ute etter CE-godkjenning kan du ta en titt på UT-200

Jeg kom meg på jobb til slutt! Av praktiske grunner fikk jeg ikke stukket om til nytt gjæringskar, men jeg hadde en 10L hvit plastbøtte liggende som jeg kun har brukt til å blande opp StarSan tidligere. Jeg desinfiserte den med StarSan, stakk om ~5-6 liter og trakk over desinfisert aliminiumsfolie. Både gjæringskaret og bøtta ble satt i ett rom med ~19°C. Dette stabiliserte skummet - takk for all hjelp.

Takk for tips, jeg gjorde dette før jeg stakk om.

Jeg har vurdert å anskaffe dette tidligere men jeg har holdt tilbake fordi jeg er litt usikker på følgende. Gjerne svar om du har tid.
  1. Er det best med kjøleskap eller fryser? Man kommer vel ikke helt ned til 2°C (Lager) med kjøleskap, mens en fryser sliter vel mer når man er oppe i 19-22 grader?

2. Hvordan håndterer man overflod av skum ved gjæring i et slikt lukket skap, slik jeg opplevde før i dag? Det skjer kanskje ikke med så god temperaturkontroll?

3. Jeg har et intrykk at de fleste lager ekstern gjærlås med colaflaske og silikonslange. Borrer man et hull i kjøleskapet/fryseboksen for dette, eller kan man "snike" den gjennom døra?

4. STC-1000 er fra hva jeg har skjønt ikke CE-godkjent.... eeeh

Ja, men det har stått på svakest varme og jeg har ikke hatt noe problem med dette på mine 3 tidligere brygg. Skjønner at dette er dårlig nå, og jeg skal ikke bruke badet lenger. :p
Jeg bruker en kald kjeller som holder ca 13 grader. Funker prima med stc-1000 og varmebelte til ales. Har ikke utstyr til lager. Ennå...
Jeg bruker alltid to gjæringskar når jeg bruker gjær som er tullerusk.

CE godkjent... njæ. Det er heller ikke min kone.

aha - gutta på BS påsto at det funka fint med en armert slange som går ned i hullet med pakning. Og det gjorde det altså ikke for meg. Skulle vært artig å vite om noen har fått det til å funke? (Virka jo som om det funka for dem.) Er den slangen du bruker, armert? Jeg har prøvd det du gjør, tidligere, men antakelig var slangen for myk, slik at det ikke ble skikkelig tett når jeg tvang den nedi.

Akkurat nå har jeg 50 liter saison gående på maks, i to kar, og det er omtrent som å ha diaré; jeg må fly hele tida:p. Men jeg nytter anledningen til å høste gjæren. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Noen burde selge 35 liters gjæringskar:mad:!

Sist redigert:
Bestillte nettopp denne slangen: http://r.ebay.com/O4boWp

Så da mangler jeg bare stc-1000 (eller stc-1000+?), fryseboks, og et varme-element. :p Hva synes dere er det beste varme-elementet? Jeg har lest så mye forskjellig; Akvarievarmer, varmebelte, frostvakt,...

Vanlig plastslange i stedet for gjærlås. Før slangen over i en bøtte med en skvett vann i bunnen, og du får oppsamling av gørret i bøtten. Lett å sette opp, lett å vaske av når stormen er over. Bruker det hver gang, funker alltid. Du må gjerne feste slangen til bøtteveggen med en bit vannfast tape.

Du kan bruke en Arduino / Pi til både styring og logging, men de fleste er så fornøyd med STC-1000+ at vi holder oss til den, og kun bruker microcontrollerne til logging. Du kan se mine 'gamle' logger her bb.sevland.no

Er det best med kjøleskap eller fryser?
Begge fungerer. Jeg bruker kjøleskap som fungerer helt fint ned til -8. Det er ikke uvanlig at de går under 0 på det kaldeste.

Hvordan håndterer man overflod av skum ved gjæring i et slikt lukket skap?
BlowOff tube og flaske / kolbe inne i kjøleskapet

STC-1000 er fra hva jeg har skjønt ikke CE-godkjent.... eeeh
Som over... UT200/UT300... eller kan gjøre som oss - brygge din egen alkohol og leve på kanten av 'loven'

Tilbake
Topp