Gjæringsdunken lekker!

Hei,

Vi er en liten kompisgjeng som brygget øl for første gang i helgen. Vi leide en Speidel 50 L og det meste ser ut til å ha gått fint.

Vi endte opp med 4 gjæringskar på 25L som står og godgjør seg på badet.

Men.. I tre av karene popper det fint i gjærlåsen, men det er lite fart i det ene. Ser det er trykk i karet og i låsen, men det bobler ikke. Så nå at det lekker, riktig nok veldig lite ut av kranen på karet.

Hva gjør vi? tips mottas med stor takk!

Man klarer ikke se at det lekker, men når jeg så på gulvet rundt karet så ser du det har lekket. Vi snakker veldig lite siden lørdag. Det er trykk i låsen, du ser vannet blir flyttet over, men det bobler ikke like mye som de tre andre.

Siden dette er første gangen vi brygger er jo alt skummelt...

Har flere ganger opplevd at krana på gjæringskaret ikke har vært skrudd ordentlig fast og at det da har vært en liten lekkasje. Har ikke gjort noe med det der og da, etterhvert som vørteren har stivnet på utsiden, så stoppet lekkasjen. Er det samme øl dere brygger i samtlige kar eller bruker dere forskjellig gjær? Mulig det er gjæra i siste karet som trenger litt ekstra tid. Kan i så fall være typen gjær som er brukt. Brukte dere tørr- eller ferskgjær? Lagde dere starter?

Vi har to kar med pale ale og to med hvete. Det er det ene hvetekaret som virker litt tregt. Vi brukte ølsett kjøpt der vi leide speidelen og her var det tørrgjær som fulgte med.

Starter? Er det noe vi burde hatt?

Som du skjønner er vi ferske på dette.

Jeg har glemt å stramme "mutteren" på innsiden av karet et par ganger, det funka å bare stramme fra utsiden (skru hele basen på krana) for min del. Med litt flaks får delen på innsiden grep mot kanten av karet.

^ Godt råd. Men jeg fikk en stygg effekt av det en gang; jeg hadde dratt til for hardt i utgangspunktet. Det lakk litt, fordi det var blitt en liten sprekk. Da jeg dro til enda mer, sprakk det ordentlig:(!

Jeg prøvde dette med å vri hele krana for å stramme, og det ser faktisk ut som det kan ha fungert. Kan ikke se det har lekket noe nå siste timene. Krysser fingrene!

At det ikke bobler i gjærlåsen kan bety at lokket ikke er helt tett slik at noe av trykket slipper ut. Det spiller ingen rolle, det trenger ikke være helt tett. Hvis gjæringen er igang vil du se noe skum på toppen av ølet. Det vises tydelig gjennom plastveggen. Hvis så, la det bare gjære ferdig.

Om man ser på siden av karene ser de helt like, så det skjer nok noe oppi der. Vi lar karet stå og håper på det beste!

Tilbake
Topp