Gjæringsforløp Safale US-5

Har en IPA stående til gjæring men Safale US-5 på 5 dagen nå. Traff litt bedre med temperatur på starten av gjæringa denne gangen og den har i følge LCD termometeret på gjæringsbøtta ligget på 16-20 grader. Ligger nå på mellom ca 15-16 grader og det er fortsatt et 4-5cm tykt skumlag på toppen av vørteren. Det ser ellers ganske rolig ut i bøtta.

Bør jeg flytte bøtta til et noe varmere sted for å få opp temperaturen noe? Masse skum på toppen betyr vel at stormgjæringen fortsatt pågår og at jeg kanskje bør vente med å flytte den?

Litt forvirra her da jeg ikke er vant med at det ligger så høyt skum såpass lenge. Håper og tror dette bare betyr at gjæringen tar litt lengre tid og at ølet blir knall.
Skal tørhumle denne så fort det roer seg med skum.

OG var på ca 62 og temperaturen i rommet er rundt 14 grader.

Stormgjæringa er nok på nedtur nå og temperaturen i dunken vil da falle ned til romtemperatur. Jeg ville ha øket romtemp noen grader, eventuellt flyttet dunken. Vil tro 17-19 grader er passe, men det er mulig det går greit med 14 også. Når vi har benyttet denne gjæra så har vi holdt oss rundt 17-18 grader under stormgjæringa, for så å øke til ca 19-20 grader.

Det er helt vanlig "oppførsel" for California-gjær (S-05, WLP001, Wyeast 1056).

Takker for raske svar igjen  :amen:

Flytter bøtta til rommet ved siden av i løpet av dagen tenker jeg. Der ligger temp et par grader over der den står nå.

Bør jeg vente med tørhumle til skummet har lagt seg?

Denne har nå stått 13 dager og skumlaget har synket betraktelig. Men det ligger fortsatt et lag med "guffe" på toppen av ølet og et par steder er det en litt større konsentrasjon/klump.
Har ikke målt SG enda(trenger nytt hydrometer), men betyr dette at det fortsatt gjærer eller er denne gjæren slik at det blir værende noe på toppen?

Tok en liten prøve og det både luktet og smakte overaskende godt.

De gangene jeg har brukt S-05 har skummet ligget på overflaten i evigheter. Denne har jeg bare øset av etter 5-6 dager dersom SG er som ønsket. Tørrhumling må foregå over noe tid slik at du får trukket ut de ønskede stoffene fra humlen.

Jeg tørhumlet med humlepose og lodd etter 6 dager så denne har ligget over en uke nå.
Bør jeg øse av "guffa" før jeg flasker eller bare kjøre på og sørge for at det ikke kommer noe med i de siste flaskene?

Kommer uansett til å la den stå noen dager til.

Jeg hadde øset bort, da mister du antakelig mindre øl ved flasking. men bare pass på at det er rent, og ikke plask med øsa, men dét visste du antakelig.

Tilbake
Topp