Har en IPA stående til gjæring men Safale US-5 på 5 dagen nå. Traff litt bedre med temperatur på starten av gjæringa denne gangen og den har i følge LCD termometeret på gjæringsbøtta ligget på 16-20 grader. Ligger nå på mellom ca 15-16 grader og det er fortsatt et 4-5cm tykt skumlag på toppen av vørteren. Det ser ellers ganske rolig ut i bøtta.
Bør jeg flytte bøtta til et noe varmere sted for å få opp temperaturen noe? Masse skum på toppen betyr vel at stormgjæringen fortsatt pågår og at jeg kanskje bør vente med å flytte den?
Litt forvirra her da jeg ikke er vant med at det ligger så høyt skum såpass lenge. Håper og tror dette bare betyr at gjæringen tar litt lengre tid og at ølet blir knall.
Skal tørhumle denne så fort det roer seg med skum.
OG var på ca 62 og temperaturen i rommet er rundt 14 grader.
Bør jeg flytte bøtta til et noe varmere sted for å få opp temperaturen noe? Masse skum på toppen betyr vel at stormgjæringen fortsatt pågår og at jeg kanskje bør vente med å flytte den?
Litt forvirra her da jeg ikke er vant med at det ligger så høyt skum såpass lenge. Håper og tror dette bare betyr at gjæringen tar litt lengre tid og at ølet blir knall.
Skal tørhumle denne så fort det roer seg med skum.
OG var på ca 62 og temperaturen i rommet er rundt 14 grader.