Gjæringskap og STC 1000

Hei!

Skal ombygge kjøleskapet til gjæringskap med en STC 1000 som er på vei fra Kina. Hvilket annet utstyr trenger jeg til denne?

Noen som har en utstyrsliste på f.eks biltema?  :angel:

Og hvilken varmekilde er best å bruke i et kjøleskap. Er ikke en frostvakt på 200W litt overkill (vil ikke det føre til mye svingninger?)

Beklager hvis dette, noe det sikkert har, blitt spørt om før. Har prøvd å søke, men finner ikke spesifikt svar på det jeg lurer på.  :noway:

:skitbra:

Du kan justere effekt på denne Jula frostvakta.  Eg har ikkje merka noke problemer med denne

frå min  HTC  "smart-tellefon "

Jeg har en liten (85 liter) fryseboks og der ble ihvertfall 100w overkill. 25w så ble det gjevnt og fint :)

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Fikk et sprøsmål om hva jeg hadde brukt og svarte i denne tården
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,6369.30.html (mrk. Utstyret som er listet er til den øverste og største boksen)

er ellers enig i at 25 W holder i et kjøleskap for 20-30 liter. Bruker selv varmeplater laget for for målet, men har tidliger brukt 25W lyspære, som en midlertidig ordning.

jeg bruker en 25w varme matte til terrarium. fungerer utmerket.
så trenger du noen ledninger, en boks til å ha stc`en i og et støpsel.
Jeg har koblet meg direkte på relet der den orginale termostaten skal så. så fungerer lys og alt også.

Bruker en frostvakt på 200w i benkekjøleskap til 25 liter. Det er overkill og vel så det. Skulle gjøre klart skapet til gjæring på fredag og stilte STC-en på 17°. La ikke merke til at sensoren lå utenfor skapet, så kort tid etterpå var det gode 45° i kjøleskapet. Kommer til å bytte til noe mindre ved første anledning.

Bruker en 25 W varmeplate fra petit i mitt lille kjøleskap hvor jeg får plass til en gjæringsbøtte på 30 liter. Funker som bare det  :ilike:

Jeg kjøpte denne...
Funker som bare det :)

http://www.ebay.com/itm/Brew-Belt-Heater-Belt-Fermenter-Homebrew-25-watt-Fits-All-Bear-Wine-Making-/261347321835?pt=AU_Barware&hash=item3cd983a7eb

Synes varmeplaten fra petit blir unødvendig dyrt..

Så varmebeltet fungerer ypperlig? Passer det rundt et 30 liters gjæringspann da, og blir ikke 25W litt i minste laget igjen, vinterstid når det kanskje er minusgrader utenfor kjøleskapet (skal stå i en garasje)

Hovliss skrev:

http://www.ebay.com/itm/4-x-5-220V-100W-with-3M-Backing-Euro-Plug-1PC-Silicone-Pad-Engine-Heater-New-/131161593321?pt=UK_BOI_Industrial_Automation_Control_ET&hash=item1e89d715e9

Hovliss skrev:

Så varmebeltet fungerer ypperlig? Passer det rundt et 30 liters gjæringspann da, og blir ikke 25W litt i minste laget igjen, vinterstid når det kanskje er minusgrader utenfor kjøleskapet (skal stå i en garasje)
Nå vet jeg ikke om det blir nok med 25 watt om det blir veldig kaldt i rommet...Kan gjerne vise seg å være for lite , jeg vet ikke...Heldigvis står mitt skap i tempererte omgivelser  :)
Og det passer  bra rundt 30 l. gjæringskar  :ilike:

GuttormG skrev:
Jo-Helge skrev:
Du kan justere effekt på denne Jula frostvakta.  Eg har ikkje merka noke problemer med denne

Den har termostat-ikke effektregulering. Eller?

Det stemmer sikkert.
Har i grunnen ikkje tenkt så mykje på det ..........men det vart i alle tilfeller ikkje så varmt når eg stiller på denne. Og dei koster lite i innkjøp ......

frå min  HTC  "smart-tellefon "

Ørnegård skrev:
Vi kjøpte 20 meter av denne og er godt fornøyd:

http://www.ebay.com/itm/Frost-protection-heater-heating-cables-water-pipes-Various-pipes-1-20m-/261157944931?pt=UK_Home_Garden_Hearing_Cooling_Air&var=&hash=item3cce39fe63

Hvis en bruker STC-1000 skal en vel ikke være bekymret om det er for mye "futt" i varmekilden, vel? Den gir vel bare så mye varme den trenger for å nå satt temperatur?

Tja, men vil ikke en "for sterk" varmekilde gi så mye restvarme at temperaturen vil fortsette å stige selv etter den er slått av?

Jeg har både frostvakt fra BT (i et hjemmemekket isolert skap) og varmebeltet som ragnar67 linket til over (i et kjøleskap) og er mer fornøyd med beltet. Varmer opp dunken direkte og tempen overskyter ikke som den gjør grunnet restvarme med frostvakta. Nå er det ikke mange desimaler den overskyter med men føler det er mer kontroll med beltet. Dessuten tar beltet mindre plass.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Edit: Jeg har fem meter langt belte, så akkurat lengden på beltet Ragnar67 linket til har jeg ikke erfaring med.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jeg har nettopp testet 5-meteren på 120 liters gjærfat, fylt ca 80 liter vann.  Tok for sikkerhets skyld et liggeunderlag en runde rundt.
Den står i kaldt uthus hvor det har vært nede i 2 grader om natta, men den greier å holde tempen og synger ikke i det hele tatt.
(Har testet med maks/min temperaturføler i vannet)

Hovliss skrev:
Ørnegård skrev:
Vi kjøpte 20 meter av denne og er godt fornøyd:

http://www.ebay.com/itm/Frost-protection-heater-heating-cables-water-pipes-Various-pipes-1-20m-/261157944931?pt=UK_Home_Garden_Hearing_Cooling_Air&var=&hash=item3cce39fe63

Hvis en bruker STC-1000 skal en vel ikke være bekymret om det er for mye "futt" i varmekilden, vel? Den gir vel bare så mye varme den trenger for å nå satt temperatur?

Tja, men vil ikke en "for sterk" varmekilde gi så mye restvarme at temperaturen vil fortsette å stige selv etter den er slått av?

Ser til dunkene ganske ofte og har aldri opplevd avvik ut over det STC-100 er innstilt på. Vi har den for øyeblikket innstilt på 15 grader ( +/- 0,3). Hver eneste gang jeg har sett til dunkene den siste uken (er å ser til dem flere ganger hver dag) har jeg ikke sett dne under 14,8 eller over 15,2 ...

Tilbake
Topp