Gjæringskap: Omstikk

Hei

Jeg har da blitt opplært til at når brygget er ferdig gjæret så tar man et par omstikk før det hele havner på flasker, for at det da skal bli så rent som mulig.

Har nå kommet til det stadiet at gjæringskap er den neste naturlige steget for å få bedre kontroll på temperaturene.

Har studerte løsningene her inne og er da litt forundret av hvordan dere får tatt omstikket?

Hvis man bruker en fryser/kjøleskap der man akkurat får skvist inn et kar, må jo denne flyttes betraktelig på før man får heverten nedi osv, som igjen fører til grums.

Finnes det noen automagiske filtrer for å få bort gjærcellene?

Vennlig hilsen
A
 
Du kan forsiktig flytte gjærigskaret og så la det stå en stund, fyll deretter i flaske/fat med sukkerlake på. Omstikking tror jeg brukes lite.
Selv lar jeg karene stå høyt, etter gjæring går ølet rett på fat/flaske.
 
Som Oddvar sier, få stikker om mer enn den ene gangen da man skal blande ølet med sukkerlake umiddelbart før flasking. Dersom du ikke skal flaske, men ha ølet rett på fat er ikke omstikking nødvendig overhodet. Dersom du ikke ønsker å flytte gjæringskaret, kan du feks bruke ei pumpe for å pumpe ølet over i fatet, og da kan du sågar plassere et filter etter pumpa, slik at du får klart og fint øl hele veien.

I flaskene vi det eventuelle grumset for synke til bunns, og ikke utgjøre noe særlig problem. Dette vil uansett skje, da gjærcellene som hjelper deg å lage bobler i ølet etterhvert faller til bunns i flaska.

I fat vil grumset også synke til bunns, men det kan ta litt lenger tid. Dessuten tappes jo fatene fra bunnen, så de første glassene har typisk litt grums i seg. Ølet vil bli klarere etter hvert som man tømmer fatet.

edit: hvorfor ikke stikke om spør du kanskje?

1. Du risikerer å oksydere ølet, og dermed ødelegge det.
2. Hver gang du stikker om øker risikoen for infeksjon, og dermed ødelagt øl.

å filtrere bort gjæren før du flasker med sukkerlake er mulig, men vil ikke være noen god ide, da du vil få et søtt øl uten bobler som resultat.
 
Allrigth, takk for tilbakemeldinger.

Litt forundret av dette da med tanke på at det blir jo veldig masse rester(nesten tjukk grøt) i bunnen av gjæringskannene, ligger som regel noe og flyter i toppen også.

For å summere opp, vil da dette være den perfekt løsningen hvis flasker er målet?
Steg 1. Gjære på temperert corneliusfat?
Steg 2. Omstikk ved hjelp av pumpe og filter til neste fat (filter noe alla  http://petitagentur.mystore3.no/categories/filtrering-av-l
          - Sukkerlake
          - Rett på flaske
 
Arnstein X skrev:
Allrigth, takk for tilbakemeldinger.

Litt forundret av dette da med tanke på at det blir jo veldig masse rester(nesten tjukk grøt) i bunnen av gjæringskannene, ligger som regel noe og flyter i toppen også.

For å summere opp, vil da dette være den perfekt løsningen hvis flasker er målet?
Steg 1. Gjære på temperert Corneliusfat?
Steg 2. Omstikk ved hjelp av pumpe og filter til neste fat (filter noe alla  http://petitagentur.mystore3.no/categories/filtrering-av-l
          - Sukkerlake
          - Rett på flaske

Blankt øl ser ikke pent ut, skal være litt tåke i det ;)
Og som sagt tidligere her, filter før sukkerlake kan være en dum idè da du risikerer at gjæra er filtrert bort og su ditter igjen med søtt ukarbonert øl.
 
Den tjukke grøten skal i sluket. Du må regne med at det går 2-5 liter i søpla på hvert 25 liters brygg, avhengig av om du feks har tørrhumlet. Fremgangsmåten du foreslår gjør vel egentlig ting bare mer komplisert.

Jeg ville gått for følgende:

1. Gjæring i vanlig gjæringskar, gjerne med kran, plassert ca 3-5 cm over bunnen  

2. etter endt gjæring flyttes karet til feks et bord/benk el lign, og står i ro et døgns tid

3. sukkerlake og øl blandes i gjæringskar nr 2 feks ved å tre en silikonslange over tuten på krana, evt heverten.

4. ølet tappes på flasker

5. 14 dager i romtemp for karbonering

6. sett ølet kaldt

7. smak, smak litt mer, og smak enda litt mer

Dersom du har fat kan du tappe rett på fatet etter gjæring, la stå, og så om du ønsker tappe på flasker heller bruke trykket fra co2 til å flytte ølet over i flaskene.
 
Hei!

Slik vi gjør det: Når gjæringen er over, heller vi sukkerlake i et rengjort og desinfisert gjæringskar og tapper ølet over til dette ved hjelp av hevert. Deretter tapper vi ølet på flasker fra dette gjæringskaret. Denne omstikkingen sørger for at sukkerlagen blir godt fordelt i vørteren.

Et alternativ er å bruke karboneringsdrops - da er det vel like enkelt å tappe på flasker rett fra gjæringsdunken og putte en drops i hver flaske. Et annet er å bruke en doseringssprøyte å dosere sukkerlake direkte i flasken. Vi har aldri brukt noen av disse metodene, så jeg skal ikke bastant uttale meg om fordeler og ulemper, men doseringssprøyte-metoden virker litt styrete. Ulempen med karboneringsdrops er vel at det kan være litt vanskelig (umulig?) å finstyre kullsyremengden i ølet (avhengig av ølstil og smakspreferanser).

Når gjæringen er over er det som du nevner mye bunnfelt gjær på bunnen og ofte flyter det en del rask på toppen. Ved bruk av hevert tapper du jo ølet verken fra bunnen eller toppen - men tvert i mot midt i og så nærmere bunnen etterhvert, men aldri ned i selve gjærkaken. Vi har aldri hatt problemer med uklart øl med denne metoden og det lille som eventuelt måtte komme med av gjær eller "rask" bunnfeller på flasken under modning sammen med gjæren som produserer kullsyre. Naturlig karbonert øl på flaske vil alltid ha bunnfall - man må bare være litt forsiktig når man heller over i glasset.

Gjæring på Corneliusfat kan jeg ikke uttale meg om ...
 
Ser jo ut til at jeg sklir litt tilbake til hvordan jeg har brukt å gjøre det før da, eneste er at jeg bør prøve å nøye meg med kun et omstikk.

Og de som da bruker trange "gjæringsskap" kjører da rett på fat eller la karet stå et døgn på benken før de fortsetter.
 
Kort innpå...

Kjøleskap og frysebokser er vel lufttette? Hvordan fungerer det med gjæringen, bør skapet har lufting av ett eller annet slag?
 
Fryseboks er tett, men kjøleskap har alltid en åpning for at vann skal dryppe ut og fordampe når det tiner av.
 
Tja vi kjøpte ett gammelt kjøleskap som vi boret hull i, vi boret i døren for å ikke treffe kjøleelementer i bakkant eller på sidene.

Se her:

http://sambryggeriet.com/2012/08/05/kjoleskap/
 
Med et kjøleskap/ fryseskap er det sikkert greit å ha en åpning så co2en slipper ut, uten at døra blåser opp. Med fryseboks er ikke dette noe problem, da døra/lokket lukker seg automatisk pga tyngdekraften.
 
Tilbake
Topp