Gjæringsproblemer wlp400

Nå har SG kommet ned på 1,014. Dette er den merkligste gjæra jeg har vært borti. Det ser ut som den flokkulerer omtrent fullstendig i løpet av et døgn. Gjæringa stanser så å si fullstendig i løpet av et døgn, og må ristes i gang igjen for å komme videre. Første gang gikk den fra 1,051 til ca 1,040 og stanset deretter opp. Etter risting gikk den ned til 1,031 og stanset så opp igjen. Etter ny risting gikk den ned til ca 1,020. Ny risting og den gikk ned til 1,018 og stanset. I går ristet jeg den på nytt og gikk da ned til 1,014 til i dag. Ølet er nesten halvklart når jeg tapper av for å måle SG.

Merklige greier...
 
Jeg hadde samme første erfaring med 400. Enorm kraus og volsom start, så ble det helt stille. Etter 10 dager var SG 1030 av en OG på 1046. Rugget forsiktig, gikk opp et par grader så tok det av igjen og endte opp på 1014. Senere brygg lar jeg den bare stå å jobbe for seg selv, den kommer i mål. Men hever gjerne temp litt etter første stormgjæring. Men enig i at det er en spesiell gjær!
 
WLP400 er ganske var for temperaturer og jobber litt sent. Skru tempen opp et par grader og rugg forsiktig på dunken. Gjæringen går gjerne litt sent, men det blir nok øl til slutt.
ack
 
Tilbake
Topp