Gjæringsproblemer wlp400

jeg kjøpte et allgrain-settet med belgisk wit på bryggselv.no. Jeg pitchet brygget med to rør wlp400 direkte i gjæringskaret. OG var ca 1.051. Gjæringen strtet opp ganske raskt, men stanset på SG 1.040, og har stått slik i to-tre dager nå. Jeg tok nå gjæringskaret og ristet det i håp om at gjæringen kommer i gang igjen.

Jeg lurer på, når gjæringen færst har kommet i gang, er det da normalt at den kan stoppe opp igjen på denne måten? Kommentarer?
 
Nei det er ikke normalt at gjæringen tar en pause midt i.
Hvilken gjæringstemp bruker du?
Hva var tempen på gjær og vørter når du pitchet gjæren?
 
Temperaturen var ca 18 grader ved pitching, og gjæren ca det samme. Temperaturen i kjøleskapet var stilt inn til 20 grader, så temperaturen steg nok dit første døgnet. Temperaturen blir målt med sensoren liggende mellom gjæringskaret og litt bobleplast.
 
Da har du ihvertfall ikke stresset gjæren, eller hatt temperaturfall i gjæringen, som kunne vært en forklaring.
Men bare for å luke ut evt nybeg feil, du måler ikke SG med refractometer?.
I så fall ta en måling med et hydrometer så skal du se at den har gjæret forbi de 1040 som mitt refractormeter pleier å vise på all gjærende vørter.
 
Nei, jeg har målt med hydrometer. Hmm, som sagt så har jeg ristet gjæringskaret og håper den kommer i gang igjen. Men om den ikke gjør det, er det da bare å tilsette mer av samme gjæren og krysse fingrene? Kan en ev bruke en annen gjær, f.eks. en tørrgjær?
 
Tja.... Det finnes ikke allverdens gode erstatninger til 400, jeg ville ventet noen dager, så evt tilsatt en aktiv starter med ny wlp 400.
 
Et spørsmål til. petite har nå wlp400 med holdbarhetsdato 12 april 2013 til kr 5 pr stk. Kan en bruke disse, lage en starter av f.eks 4 rør. vil det gå bra?
 
WLP400 er ganske var for temperaturer og jobber litt sent. Skru tempen opp et par grader og rugg forsiktig på dunken. Gjæringen går gjerne litt sent, men det blir nok øl til slutt.
 
Har du målt flere dager etter hverandre uten å observere utvikling, eller målte du 1.040 for så å observere liten aktivitet i gjærlåsen?
 
Jeg satte den på lørdag, gjæret til ca 1.040 på søndagskvelden, og har stått der siden da. Jeg ser om det begynner å skje noe etter at jeg ristet på dunken, og prøver ev å øke temperaturen litt om det ikke går, og ser det an litt. Jeg håper den fortsetter, for vørteren smaker himmelsk :)
 
Er det ok og riste på gjæringsdunken etter noen dager med gjæring? Trodde det var fy fy...  Gjorde det med mitt aller første brygg og fikk beskjed om at det ble feil... :)
 
Hvorfor skulle det ev ikke være bra? Jeg forutsetter da selvsagt at det ikke slippes luft inn i gjæringskaret. Gahr brukte uttrykker "rugge", men jeg gjorde nok mer enn det for å si det forsiktig :) Håper jeg ikke gjorde noe dumt nå  :bank2:
 
Nei, ikke rist, det er helt unødvendig. Øk temperaturen et par grader, brygger du Wit, kan du fint gå opp til 21 grader i vørteren/ølet. Tror ikke du trenger å gjøre annet enn å øke temperaturen heller, belgisk gjær kan være lunefull. Mål SG om 10 dager. I mens slapper du av, og nyter våren.
 
Krisa er midlertidig avblåst. Jeg sjekket nå, og lokket over gjæringslåsen gikk opp og ned i rasende fart  :yes:

Mulig risting ikke er bra for ølet, men gjæra likte det i alle fall. Men hvilken konsekvens får ristingen for ølet da. Dette er jo relativt tidlig i gjæringsprosessen med SG på 1.040?
 
Kan ikke skjønne at risting skulle være no problem så lenge du får la gjæra sedimentere de siste dagene før tapping
Am I right?
 
Generell regel: Er det gjærlag på toppen av brygget er det aktiv gjæring. Stol på ordførere i Vågå før du stoler på gjærlåsen!  >:D

Risting sent i gjæringsprosessen er ikke så lurt; Du risikerer et oksidert øl.
 
Erlendso skrev:
Risting sent i gjæringsprosessen er ikke så lurt; Du risikerer et oksidert øl.

Ja, er inneforstått med det. Ristingen bør i det minste være så kontrollert at man er sikker på at kun er en en strøm av gass ut fra gjæringskaret, og ikke inn. Da blir det oksydert. Normalt er det jo en del CO2 i ølet som frigjøres under ristingen og sørger for overtrykk slik at luft ikke kommer inn. Og alt med måte selvsagt.
 
Erlendso skrev:
Generell regel: Er det gjærlag på toppen av brygget er det aktiv gjæring. Stol på ordførere i Vågå før du stoler på gjærlåsen!  >:D

Risting sent i gjæringsprosessen er ikke så lurt; Du risikerer et oksidert øl.
Dersom en ikke har løftet på lokket, så bør det nesten bare være CO2 i gasslaget i gjæringskaret. Jeg har da vanskelig for å se hva som skal forårsake oksidering???
 
Da har gjæringen kommet godt i gang igjen, og SG gikk ned fra 1.040 i går kveld til 1.031 i dag formiddag. Puh!
 
Tilbake
Topp