Gjæringsskap - tips til utstyr

Har lest flere tråder om dette men er mest for viderekomne så jeg tar sjansen på å poste en til.
Skal bygge gjæringsskap av kjøleskap (leter på Finn nå men skal være lite, ikke kombi, helst ikke frys). Dette skal stå på et rom som brukes til oppbevaring, altså kan temperturen variere fra 10-15 grader om vinteren til 25-30 om sommeren. Så jeg antar jeg må ha en stc-1000 og et varmeelement.
 
Har ikke peiling på STC-1000 så det må andre svare på, jeg benytter ITC 310 fra Bryggselv og er fornøyd med den (den er dog dyrere og mangler muligens noen funksjoner, det veies for meg opp av at den er godkjent for strømnettet vårt)
Når det gjelder varmekilde benytter jeg en gammel lampe, med vanlig 40w glødepære i kjøleskapet. Fungerer utmerket.
Intet, foruten noe som tåler dunken din inni selve kjøleskapet.
 
enay leverer ikke noe innen et døgn, heller innen i en mnd. er du først der leverer de også små varmekilder.
Men handler du hos våre innenlandsleverandører får du alt innen noen dager.
 
@Ekornskurken : Den ITC-310en så interessant ut. Du plugger da kjøleskapet i ene stikken, en varmekilde i den andre stikken, borer hull i kjølskapet, strekker den gjennom og henger lampa øverst i kjøleskapet?
Vanlig pære gir ikke for mye lys?
Har du sensoren oppi gjæringskaret eller på utsiden?
 
@Ekornskurken : Den ITC-310en så interessant ut. Du plugger da kjøleskapet i ene stikken, en varmekilde i den andre stikken, borer hull i kjølskapet, strekker den gjennom og henger lampa øverst i kjøleskapet?
Vanlig pære gir ikke for mye lys?
Har du sensoren oppi gjæringskaret eller på utsiden?

ITC 310 brukes som du beskriver, med ett stikk for kjøleskapet og ett for varmekilden, men jeg har både ledning til lampe og ledning til temperatursonden fra ITC'en inn i kjøleskapet uten å ha borret så mye som et hull. Kjøleskap har normalt sett en ganske tilgivende pakning mellom kjøleskapsdør og selve kjøleskapet som gjør at det går fint an å bare tape den på plass før og etter pakningen og fortsatt oppnå skikkelig lukkeing på døren. Mitt er i vertfall slik.

Jeg har plassert lyspæren i "grønnsaksskuffen" på bunnen av kjøleskapet og lagt på litt vanlig alufolie i "taket på skuffen" slik at ikke for mye lys slipper ut (tror ikke det lyset har allverden å si), tror det er smart å ha varmekilde lavt, da varmen stiger.

Sensoren har jeg i en flaske vann midt mellom de to gjæringskarene jeg benytter (stort kjøleskap) , men den normale anbefalingen er å tape på, og isolere sensoren med liggeunderlag eller liknende til gjæringsdunken.
 
Pass å skapet ditt, billig kontroller blir fort dyrt da kompressoren på kjøleskapet ryker.. brant selv opp en fryser med en stc-1000 på denne måten da varme å kjøling begynte å svinge i motfase..

Bruker i dag en brewpi som har passer på dette, men det er en relativt dyr løsning..

Må innrømme den fra bryggselv ser snerten ut, og passer den på kompressoren hadde jeg gått for den kontra stc-1000




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Uansett må det rett innstilg til, litt forskjell på utkobling av varme og innkobling av kjøling må det være.

Det bør også minimum/maximum kjøretid på kompressor samt en begrensning på antall oppstarter pr time

Alt er jo som kjent mulig.. bare et spørsmål om hvor mye "doktor" du har lyst til å være


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Så lite doktor som mulig ☺️. kjøper brukt kjøleskap til rundt 500 lappen tenker jeg så skulle det ryke er det ingen krise men satser på at en løsning som bryggselv selger holder en god stund uten for mye fikling.
 
ITC 310 brukes som du beskriver, med ett stikk for kjøleskapet og ett for varmekilden, men jeg har både ledning til lampe og ledning til temperatursonden fra ITC'en inn i kjøleskapet uten å ha borret så mye som et hull. Kjøleskap har normalt sett en ganske tilgivende pakning mellom kjøleskapsdør og selve kjøleskapet som gjør at det går fint an å bare tape den på plass før og etter pakningen og fortsatt oppnå skikkelig lukkeing på døren. Mitt er i vertfall slik.

Jeg har plassert lyspæren i "grønnsaksskuffen" på bunnen av kjøleskapet og lagt på litt vanlig alufolie i "taket på skuffen" slik at ikke for mye lys slipper ut (tror ikke det lyset har allverden å si), tror det er smart å ha varmekilde lavt, da varmen stiger.

Sensoren har jeg i en flaske vann midt mellom de to gjæringskarene jeg benytter (stort kjøleskap) , men den normale anbefalingen er å tape på, og isolere sensoren med liggeunderlag eller liknende til gjæringsdunken.


Takk for bra svar. Da blir dette enklere enn jeg trodde
 
Minst mulig fikling gir vel en ut-200.
Uten noe varmeelement men gjerne med en liten (12v) vifte
til omrøring av luften. Det går uten også men temperaturen vil ikke bli så jevn i skapet.

Bruker selv også itc-310 men ut-200 fungerer like greit.
Bare det å lese og forstå bruksanvisningen til itc'en tar nesten like lang tid
som å lage et par tre brygg.
 
Tror nok jeg trenger varme da rommet brukes til lagring og kan bli kaldt om vinteren.
Er den så komplisert da? Ser da ganske grei ut men topp å ha et slikt forum med eksperter da så kan jeg spørre dere istedenfor å lese manual;)
 
Forklarte meg litt dårlig.
Du kan bruke varme eller kompressoren med ut-200.
Vil du bruke begge deler samtidig er det vel ut-300 som er enklest.
Men de kan komme i motfase og jobbe unødvendig mye.
Hvis det er noen grader forskjell på gjæringstemperatur og romtemperatur
går det med varme eller kjøling alene.
 
Jeg har to gjæringskap hvor jeg bruker brew.pi (hhv v1 og v2). Fikk det første for litt over to år siden. Brew pi er dyrere enn stc kontrollerene men da er du sikker på at kompressor ikke tar kvelden pga hurtige av og på kommandoer.

Begge skapene mine står i utebod og jeg har ett hvor jeg har hatt litt problemer med å holde temperaturen oppe vinterstid.Jeg bruker en 40w varmekolbe i skapet for å drive temperaturen opp, men med lavere vintertemperaturer har jeg måtte sette inn ekstra lyspære på 40 watt for å holde temperaturen på gjæringspunktet. Skapet som trenger ekstra varmelement har mye tynnere vegger så sjekk dette før du kjøper.

Med Brew-PI får du webside hvor du kan trende temperatur (i vørte og skap) og du kan sette opp en temperaturprofil dvs et program for gjæringstemperaturen. Og hvem kan si med hånden på hjerte at de ikke har drømt om å være online med sitt kjøleskap o_O
 
Hva er ideell forsinkelse på STC-1000 med hensyn på kompressoren, som er det svakeste leddet hos meg?


Oss kjører med 3 minutter på kjøleskap. Og trur det var 5 min på fryseren me bruker.
Har 6 kjøleskap og ein fryser og det har funka i mange år.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva er ideell forsinkelse på STC-1000 med hensyn på kompressoren, som er det svakeste leddet hos meg?
Tror jeg har 10 minutter. Gammel kjøleskap, og har gjort dette i mange år. Det skjer ikke mye med temperaturen på 10 min.

Jeg er forundret over at noen bruker varme og kjøling. Jeg ser ikke helt vitsen med det. Er det for varmt i rommet trengs kun kjøling, er det for kaldt trengs kun varme. Ingen vits å ha begge deler tilkoblet.
 
Noen har skapet stående der temperaturen varierer mellom -20 og +20, da kan det være greit at alt er tilkoblet hele tiden, og skulle ta ut fat ++ for kobling blir da tungvindt, derfor. ;)
 
Tilbake
Topp