Gjæringsskap

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei folkens!

Har skaffet meg gjæringsskap, har alt av koblinger klart for meg, og venter egentlig bare på utstyret.

Har noen spørsmål angående gjæringstemperatur og innstillinger på STC-1000.

- Hvordan programmerer man inn en såpass delay på STC-1000 slik at man ikke skader kjøleskapet? (at kjøleskapet ikke kobles inn for fort etter det har slått seg av)

- Si at jeg har 20 Liter pils til gjæring, som begynner gjæring ved 8 grader, og termostaten er satt inn på 9 grader (STC-1000). Temperaturprobe ligger inntil gjæringskar med isopor eller noe annet isolerende rundt. Stormgjæringen setter i gang og temperaturen øker. Når temperaturen når typ 10,3 grad, kobler STC-1000 inn og kjøler vørteren og kjøleskapet helt til temperaturen er på 8,7 grader eller noe i den duren.

Jeg ser to problemstillinger her :
1: Vil det ikke ta VELDIG lang tid for å kjøle ned 20 liter såpass mye, at kjøleskapet eventuelt kan ta skade av å stå på såpass lenge?
2: Om kjøleskapet kjøler vørteren ned til 8,7 grader har sikkert lufttemperaturen i kjøleskapet mest sannsynlig dyppet ned mot 0 eller minusgrader på denne tiden. Vil ikke denne lufttemperaturen bidra til enda mer nedkjøling av vørteren slik at svingingene blir veldig store?

Nå skal jeg ikke påstå at jeg er noen ekspert på hvordan et kjøleskap fungerer, men jeg tror begge problemstillingene dine vil bli besvart etter hvilket kjøleskap du har og innstillingene på dette. Hvis du "programmerer" kjøleskapet til å ha fire grader vil den gi dette når STCen slår kjøleskapet på. Hvis STCen fungerer slik som jeg har oppfattet det vil den slå av kjøleskapet når føleren har registrert riktig temperatur. Skulle temperaturen falle for mye vil den STCen slå på varmekilden din til det har blitt registrert riktig temperatur.

Kanskje jeg skrev litt rotete nå, men kjøleskapet vil aldri gi minusgrader, men kjøle ned på et visst nivå til sensoren der inne er på samme nivå, etter hva jeg har skjønt.

Tar forbehold om at dette er riv ruskende feil, men tror og håper det er rett. Da har nemlig mamma et kjøleskap som går fra 4 til 12 grader som jeg skal stjele som gjæringsskap til undergjæret øl.

Hallstein skrev:
Hei folkens!

Har skaffet meg gjæringsskap, har alt av koblinger klart for meg, og venter egentlig bare på utstyret.

Har noen spørsmål angående gjæringstemperatur og innstillinger på STC-1000.

- Hvordan programmerer man inn en såpass delay på STC-1000 slik at man ikke skader kjøleskapet? (at kjøleskapet ikke kobles inn for fort etter det har slått seg av)

- Si at jeg har 20 Liter pils til gjæring, som begynner gjæring ved 8 grader, og termostaten er satt inn på 9 grader (STC-1000). Temperaturprobe ligger inntil gjæringskar med isopor eller noe annet isolerende rundt. Stormgjæringen setter i gang og temperaturen øker. Når temperaturen når typ 10,3 grad, kobler STC-1000 inn og kjøler vørteren og kjøleskapet helt til temperaturen er på 8,7 grader eller noe i den duren.

Jeg ser to problemstillinger her :
1: Vil det ikke ta VELDIG lang tid for å kjøle ned 20 liter såpass mye, at kjøleskapet eventuelt kan ta skade av å stå på såpass lenge?
2: Om kjøleskapet kjøler vørteren ned til 8,7 grader har sikkert lufttemperaturen i kjøleskapet mest sannsynlig dyppet ned mot 0 eller minusgrader på denne tiden. Vil ikke denne lufttemperaturen bidra til enda mer nedkjøling av vørteren slik at svingingene blir veldig store?

Aldri opplevd noe. Bekymring rundt det du skriver. Kjøleskapet tar jo ikke skade av å stå på lenge. Kjøleskapet på kjøkkenet står jo på 24/7. Med mindre jeg misforstod deg..

Det balanserer vel ut hverandre. Lufta kjøler dunken og dunken varmer lufta. Blir det for kaldt skrur varmekilden seg på, hvis du bruker det.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tror du må gjøre deg dine egne erfaringer med ditt skap.
Hadde også tenkt å styre kjøleskap med ekstern termostat. Kjøpte en Ut-200 og koblet opp men hadde glemt at skapet ikke husket temperatur etter strømbrudd.
Mao, etter at UT-200 kuttet strømmen så startet ikke mitt skap igjen.

Gjorde da et forsøk med Ut-200 føler teipet fast under 4 lag bobleplast på gjæringsbøtte m 20l vann.
Leste av luftens temp variasjon i skapet med en annen føler til ca 4 C mellom hver "innkobling".
Ut-200 mot spannet viste i samme periode ev variasjon på 0,3 C. Tipper denne variasjonen først og fremst skrev seg fra gjennomslag fra luften og i mindre grad fra vannet i bøtta.

Har nå et par bøtter til gjæring i skapet med skapets egen termostat som regulator.
Hva angår temperatur så leser jeg av samme variasjon som med vann.
Startet på ca 8 C , gjæringa tok tempen opp til 10 C, stilte termostaten opp litt opp da tempen var kommet ned mot 9 C igjen.
Så nå viser Ut-200 føleren mellom 9,1 og 9,4 C.

Går dette bra vil jeg ikke bruke ekstern temp kontroller på dette skapet.

For min egen del er det jo temperaturen i vørteren som er intressant.
Når jeg leser hva dere skriver, tror jeg ikke at jeg skal være så veldig nervøs.

Tror jeg skal ordne meg med en isoporbit, bobleplast eller liknende til føleren! :)

Noen som har noen forslag på hva som er best mtp. ett føleroppsett som kan brukes fler ganger?

Jeg bruker bobleplast med kraftig tape utenpå. Lar alt bare stå på mellom batchene og løsner tapen på en side for å ta ut og legge inn føleren.

Fungerer fint.

En tanke som jeg leker med for tiden, er å bygge et gjæringsskap fra scratch.
Jeg har allerede en kjellergang som er "uisolert", bare naken betong.
Temperaturen der ligger på 10-13 grader relativt stabilt - Som i: Det er ingen kjappe temperatursvingninger.

Planen er å bygge en kasse av isopor (og seff en treramme), uten gulv, slik at gjæringskaret står rett på betongen.
I og med at jeg har såpass lav temp i utgangspunktet, så trenger jeg bare presse den ned ett par tre fire fem grader.
Dermed skal det ikke store kjølingen til for å dra den tempen.

Det jeg tenkte da var å slakte en gammel kjølebag som har 12V kjøleelement og vifte i toppen.
Bygge dette inn i toppen på gjæringsskapet, og bruke en STC-1000 for tempregulering.
Muligens en frostvakt inni for safe measures, i tilfelle tempen skulle falle litt for mye.

Tror dere dette vil fungere?

Det tror jeg vil funke svært bra, så lenge det bare er 3-5 grader du skal senke temperaturen så bør en kjøleboks klare dette greit.
Du kan jo bare ta hele lokket fra en kjøleboks og integrere dette i toppen av boksen du bygger?

Du behøver vel egentlig ikke en STC-1000 ettersom du bare skal ha kjøling, men en STC-1000 er jo billigere enn en UT-200 så hvorfor ikke...

Dersom man bruker denne varmekabelen fra Korea, trenger man egentlig å ha så god kontroll over kjølinga da?

Kan ikke kjøleskapets egen termostat settes til f.x 8 grader og varmekabelen styres med UT/STC tl 17/18 grader? Ved lagergjæring setter man bare kjøleskapet enda kaldere.

Lurer på dette fordi jeg allerede har UT-200 og en kegerator med plass til gjæringskar over fatene. Tidligere har jeg hatt karene ute på balkongen i en eske med kabelen oppi. Nå begynner det imidlertid å bli for varmt ute til at dette går bra. Registrerte tidligere at når utetemp og gjæringtemp nærmet seg så steg tempen ca 0.5-0,9 grader etter at UT kuttet strømmen. Når det var stor differanse mellom utetemp og gjæringstemp så stabiliserte tempen seg raskt etter at UT kuttet strømmen. Det er basert på disse observasjonene at jeg mener det burde gå fint med en lav ambient temp uten styring i kjøleskapet og heller bare varme karet til riktig temp. Nå skal det nevnes at jeg har 10m kabel og den dekker store deler av veggarealet til karet. Det betyr god varmeoverføring og muligens god isolering.

Vil ikke kjøleskapsmotoren og varmekabelen jobbe konstant mot hverandre da? Kjøleskapet vil hele tiden forsøke å senke tempen til 8 grader, mens kabelen hele tiden vil forsøke å dra tempen opp til 17-18?

Og da er det jo ikke godt å si hvem som vinner ... kanskje gir kabelen nok varme til at du likevel får 17-18 eller så vinner kjøleskapet og du får 8 grader. Eller du kan risikere at de blir liggende og "sloss" på noe midt i mellom ...

Hvis jeg forstod spørsmålet ditt rett, da.

Hvis rommet alltid har mindre enn 17 grader kan  du likegodt slå av kjøleskapet og kun bruke det som et "varmeskap" .... Når vi lager ales fungerer i praksis gjæringsskapet vårt slik. Kjelleren min blir aldri så varm at jeg trenger å kjøle ned i skapet ...

Jo de vil jobbe mot hverandre. Kjøleskapet vil jobbe mot en lufttemperatur på 8 grader, uavhengig av tempen i ølet. Det vil bare påvirkes av varmetapet i ølet, ikke tempen direkte.
Tanken er at varmeoverføringen mellom kabelen og karet er mer direkte, samt at gjæringen produserer litt varme selv. Det er mulig at jeg bør legge et liggeunderlag eller noe rundt kabelen slik at varmetapet til luft begrenses.

Etter stormgjæring tar jeg nok ølet ut i vanlig romtemp på 20-22 grader. Dette siden gjæringen da ikke produserer varme i noe grad selv lengre.

Ved lagergjæring tenker jeg at disse utfordringene blir enda mindre siden temperaturdifferansen er mindre. (6?ambient og 8-10 i ølet kontra 8 ambient og 16-20 i ølet)

Tilbake
Topp