Gjæringsskap

Har et gammelt kjøleskap med liten fryser under, som jeg tenkte å bruke til gjæring. endelig mulighet til å lage pils, kanskje ;)

men sprøsmålet er:
Hva trenger jeg av utstyr og evt hvordan "bygger" jeg det om uten mye avansert mikk makk.

Noen som kan hjelpe, som kanskje har gjort dette før?
 
Heisann. Du trenger en temperaturstyring (ikke PID). Det vanligste er å sette kjøleskapet på fullt (kaldt) og koble temperaturstyringen mellom støpselet til kjøleskapet og stikkontakten. Den vil da kutte og slutte strømmen til kjøleskapet etter hva temperaturen i kjøleskapet er og det den skal være.

Hvis du kun trenger en funksjon, kjøling eller varming, er UT-200 som bla. Bryggselv.no selger det enkleste. Hvis du har behov for både kjøling og varming samtidig er en STC-1000 fra ebay til ca. 200 NOK et godt valg. Den trenger litt kobling, men det er rimelig enkelt og det finnes god hjelp på det her på forumet. Varming og kjøling tilkoblet samtidig kan være greit hvis kjøleskapet står et sted der temperaturen svinger mye (feks. garasjen), hvor du vil ha varme når det er kuldegrader ute og kjøling når det er varmt, uten å måtte koble om.
 
tor.gilje skrev:
Slenger meg på med et spm jeg, kan vi bruke UT-200 på en fryseboks også og hvordan gjør man det da.

Ja. Man setter opp av/på slik at den slår på ved feks. 10.2C og av ved 9.8C. Når man bruker kjøleskap og fryseboks er det en fordel å ha noe hysterese, temperaturområdet det svinger mellom før kjølingen startes, for å unngå at kompressoren slites ut for raskt. Man finner raskt ut hva som passer eksperimentelt.
 
Bjarte H skrev:
Heisann. Du trenger en temperaturstyring (ikke PID). Det vanligste er å sette kjøleskapet på fullt (kaldt) og koble temperaturstyringen mellom støpselet til kjøleskapet og stikkontakten. Den vil da kutte og slutte strømmen til kjøleskapet etter hva temperaturen i kjøleskapet er og det den skal være.

Hvis du kun trenger en funksjon, kjøling eller varming, er UT-200 som bla. Bryggselv.no selger det enkleste. Hvis du har behov for både kjøling og varming samtidig er en STC-1000 fra ebay til ca. 200 NOK et godt valg. Den trenger litt kobling, men det er rimelig enkelt og det finnes god hjelp på det her på forumet. Varming og kjøling tilkoblet samtidig kan være greit hvis kjøleskapet står et sted der temperaturen svinger mye (feks. garasjen), hvor du vil ha varme når det er kuldegrader ute og kjøling når det er varmt, uten å måtte koble om.


tusen takk for raskt svar.
Sjekket på ebay og STC-1000 for 230v er under annløp KR 184 inkl frakt.
 
Da er det bare å finne seg en egnet boks og kjøpe inn 2 stikkontakter (en til varme og en til kjøling), et støpsel og litt ledning så er du i mål :biersmile:
 
Har noen erfaring med frakobling av termostaten ved konvertering av kjøleskap til gjæringsskap?
Jeg har et kombiskap som er litt for ustabilt når temperaturkontrollen er satt til maks og trenger råd om dette.
Har ikke gravd meg helt inn til kompressoren men har en ide om at det bør gå an å koble kjøleutgangen fra en STC-1000 direkte på kompressorens strømtilførsel.

Vil gjerne høre om andres erfaringer med dette før jeg begynner å plukke ting fra hverandre. :help:

Lars K.
 
Lars K. skrev:
Har noen erfaring med frakobling av termostaten ved konvertering av kjøleskap til gjæringsskap?
Jeg har et kombiskap som er litt for ustabilt når temperaturkontrollen er satt til maks og trenger råd om dette.
Har ikke gravd meg helt inn til kompressoren men har en idé om at det bør gå an å koble kjøleutgangen fra en STC-1000 direkte på kompressorens strømtilførsel.

Vil gjerne høre om andres erfaringer med dette før jeg begynner å plukke ting fra hverandre. :help:

Lars K.

Hei!

Jeg bruker ei fryseboks for gjæring og der koblet jeg bort den originale termostaten og har nå koblet kjøleutgangen fra STC-1000 direkte mot kompressoren. Dette fungerer i alle fall helt fint.

Det er da viktig å sette opp at STC-1000 skal vente lenge nok mellom hver gang den kjører kompressoren. Jeg hadde satt opp 3 minutter, men dette var for lite. Denne dødtida er vel ment for å ikke slite ut kompressoren, men jeg opplevde at den ikke klarte å starte uten pause. Kompressoren bygger opp trykk og dersom den stoppes og startes igjen med kort mellomrom klarer den ikke å starte igjen. Det blir som å starte en bil i for bratt bakke. Den bare summer og ingenting skjer. Etter å ha satt opp STC-1000 til å vente i 5 minutter gikk det fint.
 
Eg har en STC-1000 som eg tenkte å lage en boks til (av tre). Hvordan er varmeutviklingen til STC-1000? Går det greit å lage en liten boks, eller bør den være litt romslig?
 
Krille skrev:
Eg har en STC-1000 som eg tenkte å lage en boks til (av tre). Hvordan er varmeutviklingen til STC-1000? Går det greit å lage en liten boks, eller bør den være litt romslig?
Det er ikke mye varmeutvikling å snakke om, så tre vil sikkert gå bra. Hva plass angår vil jeg anbefale 2 cm på hver side, og minst 5-6 cm i bakkant.  Du skal jo ha plass til 2 stikkontakter på utsiden, så plassen gir seg selv litt.
 
Bård skrev:
Det er ikke mye varmeutvikling å snakke om, så tre vil sikkert gå bra. Hva plass angår vil jeg anbefale 2 cm på hver side, og minst 5-6 cm i bakkant.  Du skal jo ha plass til 2 stikkontakter på utsiden, så plassen gir seg selv litt.
Takker, da har eg et nytt prosjekt på gang  ;D
 
Tilbake
Topp