Gjæringstemp

Hei. Tenker å brygge en Amerikansk IPA, og har for øyeblikket ikke et kjøleskap e.l til å kontrollere temp.
Derimot er det veldig stabil temp. i boden, den ligger nå på 16 grader. Er dette for lav temperatur, eller vil det gå greit? Hva er eventuelt konsekvensene av for lav temperatur?
 
16 grader er en vanskelig temperatur for de fleste gjærtyper, for lavt for alegjær (vil ikke gjære) og for høyt for lagergjær (lager usmaker). Kölsch-gjær kan fungere, men 16 grader er litt lavt for den også, og temperaturen vil vel bare gå lenger ned utover høst/vinter i kjelleren din.

Så jeg anbefaler at du skaffer deg et gammelt kjøleskap, det trenger ikke å fungere heller. En liten varmekilde og f.eks en Inkbird er alt som skal til for å ha full kontroll på gjæringstemperaturen, som er noe av det viktigste for å brygge godt øl.
 
16 grader er en vanskelig temperatur for de fleste gjærtyper, for lavt for alegjær (vil ikke gjære) og for høyt for lagergjær (lager usmaker). Kölsch-gjær kan fungere, men 16 grader er litt lavt for den også, og temperaturen vil vel bare gå lenger ned utover høst/vinter i kjelleren din.

Så jeg anbefaler at du skaffer deg et gammelt kjøleskap, det trenger ikke å fungere heller. En liten varmekilde og f.eks en Inkbird er alt som skal til for å ha full kontroll på gjæringstemperaturen, som er noe av det viktigste for å brygge godt øl.
Har du testet dette selv? Jeg vil si 16 grader er midt i blinken for kølsch gjæret! (Wlp 029) Noen vil til og med si det er i høyeste laget. Vet fler som gjærer den på 14-16 grader. Man må også huske at det det blir noen grader varmere i gjærekaret. Så hvis man feks bruker us-05 å pitcher på 16 grader får man lett 18 i bøtta. Når stormgjæring avtar kan trådstarter sette bøtta varmere. Er dog enig i at en form for varme kilde kan være lurt, men absolutt ikke nødvendig..
 
Gjæren er en M44 West Coast, kanskje det sier dete noe mer? :) Takk for svar!
Har aldri brukt det gjæret,men et kjapt guggel søk viser at det burde gå greit. Er vel i familie med us-05 bare mer flokkulant. Les deg opp litt, å ta en avgjørelse på bakgrunn av det:)
 
Sist redigert:
Nottingham er jo og en kjent arbeidshest på slike og lavere temperaturer. Forhåpentligvis gjør M44 en bedre jobb på 16C en det den gjør noen få grader lengre opp.
 
Jeg vil si 16 grader er midt i blinken for kølsch gjæret! (Wlp 029)

Ja, det var det jeg trodde også, men på Whitelabs sine sider står det: Does not ferment well below 62°F (17°C) except during peak fermentation.

Det er flere år siden jeg brygget kölsch og synes å huske at jeg gjæret den på 16 grader, men ble litt usikker når jeg så hva Whitelabs selv skriver.

Men da tar Whitelabs feil og WLP029 vil passe godt her. Er litt mer skeptisk til å anbefale ale-gjær til noen hvis temperaturen i rommet går under 16 grader, spesielt til noen med lite erfaring med brygging. Kan bli en dårlig erfaring, men kan sikkert gå greit også.
 
Sist redigert:
Ja, det var det jeg trodde også, men på Whitelabs sine sider står det: Does not ferment well below 62°F (17°C) except during peak fermentation.

Det er flere år siden jeg brygget kölsch og synes å huske at jeg gjæret den på 16 grader, men ble litt usikker når jeg så hva Whitelabs selv skriver.

Men da tar Whitelabs feil og WLP029 vil passe godt her. Er litt mer skeptisk til å anbefale ale-gjær til noen hvis temperaturen i rommet går under 16 grader, spesielt til noen med lite erfaring med brygging. Kan bli en dårlig erfaring, men kan sikkert gå greit også.
Er det noe jeg har lært meg som ølbrygger,er det at gjærprodusentenes anbefalinger må tas med en GOD klype salt ;)
 
Er det noe jeg har lært meg som ølbrygger,er det at gjærprodusentenes anbefalinger må tas med en GOD klype salt ;)
Trailerlass med salt.

Wlp001 funker også greit på 16°C. Uten å helt huske hvilke typer som duger, så kan du få til noe knakende god steambeer også(lagergjær på ale-temp).
 
Hei igjen!
Det har nå stått siden lørdag i boden på 16 grader, veldig stabil temp., men det er fortsatt ikke begynt å boble i gjærlåsen. Er gjæren sovnet kanskje? Kan jeg eventuelt kjøpe ny gjær og prøve på nytt eller må det kastes? Kokes på nytt? Gi det litt mer tid?
 
Hei igjen!
Det har nå stått siden lørdag i boden på 16 grader, veldig stabil temp., men det er fortsatt ikke begynt å boble i gjærlåsen. Er gjæren sovnet kanskje? Kan jeg eventuelt kjøpe ny gjær og prøve på nytt eller må det kastes? Kokes på nytt? Gi det litt mer tid?

Er du sikker på at karet er helt tett? Hvis ikke, blir det ikke noe liv i gjærlåsen.

Du kan se etter andre tegn til liv. Gjærer det, dannes det et skumlag ("kräusen") oppå ølet. Du vil kunne se det fra utsiden. (Forutsetter at du bruker ei vanlig gjæringsbøtte av hvit plast, som er gjennomskinnelig.) Du kan også ta en prøve av ølet og måle SG. Den vil jo fortelle deg om - og eventuelt hvor mye - som har skjedd.
 
Er du sikker på at karet er helt tett? Hvis ikke, blir det ikke noe liv i gjærlåsen.

Du kan se etter andre tegn til liv. Gjærer det, dannes det et skumlag ("kräusen") oppå ølet. Du vil kunne se det fra utsiden. (Forutsetter at du bruker ei vanlig gjæringsbøtte av hvit plast, som er gjennomskinnelig.) Du kan også ta en prøve av ølet og måle SG. Den vil jo fortelle deg om - og eventuelt hvor mye - som har skjedd.

Takker. Sjekket at lokket er skikkelig på, det kan se ut som det er tendenser til krausen hvertfall, og væsken i gjærlåsen er presset seg litt mot riktig side, så jeg får gi det litt mer tid og håpe det blir litt aktivitet i gjærlåsen etterhvert!

Hvis ikke, kan jeg tilsette mer gjær, eller vil ikke det fungere?
 
Om det ikke blir noe fart på det: Få tak i en pose 05 og strø på som du strør sukker på grøten. Det er en pålitelig gjær som nok får liv i suppa. Dermed blir det øl, og alt blir bra:).
 
Hvis det er tegn til krausen er jo det fint. Men at M44 er treg er jo ingen overraskelse uansett temperatur.
 
Tilbake
Topp