Gjæringstemperatur for Cooper kit

Jeg kjøpte meg et slikt Coopers "kit" her om dagen, og satt min første dunk på lørdag. :) Jeg bare lurer litt på hva slags temperatur dette bør stå i. Jeg er som dere sikkert skjønner helt fersk i gamet.

Jeg har ikke så mye forskjellig å velge mellom når det gjelder steder å ha dette. Jeg kan enten sette det i gangen (ca 12 grader) eller i kjellerstuen (ca 18 grader). En kompis på jobben sier han synes det smakte bedre av det han lagde en gang i tiden når det stod kaldt, men 12 grader blir kanskje litt for kaldt? Jeg har brukt den gjæren som fulgte med den Coopers boken jeg kjøpte. Jeg har også brukt Moss malt ekstrakt i stedet for sukker...
 
Jeg regner med at gjæren faktisk er av typen 'overgjær', selv om det kanskje står Lager eller Export på boksen. Dersom det er tilfellet så kan du gjerne la den gjære ved 18 °C. Det er fortsatt kjølig nok til at du ikke får masse bismak og uønsket (til øltypen) aroma, mens det er varmt nok til at gjæren vil trives tilstrekkelig. Altså, la den gjerne gjære i litt over en uke ved 18°C og flytt så dunken til gangen, evt etter at du har tappet ølet på en annen dunk for å bli kvitt gjærslammen i bunnen. Har du et enda kaldere rom der det blir ned til 0°C, så kan du gjerne plassere dunken der istedenfor. Utfelling av gjær og annen grums vil gå raskere.
 
Da flytter jeg dunken ned når jeg kommer hjem etterpå tenker jeg. Da kan jeg jo flytte den opp igjen til neste uke. Hvor lenge bør det evt stå kaldt før jeg tapper over i flasker da? Vil jo gjerne ha litt kullsyre i ølen og, og da må vel flaskene stå litt?
 
Ølet i dunken er nokså flat siden det ikke har gjæret under trykk. Så, la dunken stå ved 18°C inntil gjærlåsen nesten slutter å boble (altså 1-2 bobler/minutt ved circa 22 liter øl). Da kan du flytte dunken til gangen og la den stå der i circa 1 uke til. Så kan du sikkert flaske ølet, jeg pleier å helle 2 gram sukker i en vanlig ølflaske (0,33 liter) for så å fylle flasken med øl. Det går også an å koke opp en kopp med vann og tilsette sukkeret (altså 6-8 gr per liter, beregn sukkermengden nøye). La sukkerlaken kjøle ned, f eks ved å la gryten stå i kaldt vann, og tilsett. Bland godt men likevel forsiktig med en stor skje og fyll så ølet i tomme, rene flasker. Det tilsatte sukkeret vil også bli forgjæret og iom at kullsyren som da formes ikke kan forlate flasken vil den løses opp i ølen. Presto, kullsyre i ølen!

Har du spørsmål, bare spør underveis! :)
 
Takker for tips. Gleder meg til å se hvordan dette blir. Er vel i grunn ikke så veldig optimist siden dette er første gangen, men vi får se. :) Uansett hva som skjer, så kommer jeg nok til å fortsette med dette. :)
 
Dersom dunken har stått noen dager uten å være helt tett, vil det si at man bare kan starte på nytt eller vil det fortsatt være håp om at det kan bli drikkelig øl etter man har tettet dunken? Før det har startet å gjære skikkelig altså...
 
Det trenger ikke ha gjort noe skade til ølet dersom dunken ikke var helt tett. Kullsyren som dannes forårsaker som regel et lite overtrykk i gjæringskaret som gjør at det strømmer gass ut av dunken. Så bare fortsett som om ingenting har skjedd.
 
Mine to første brygg var ølsett (Mitt 5 brygg står å gjærer nå) :)
Det ene var et coopers lager og det andre muttons wheate, begge ble gjæret på ca 20 grader.. Dette ga iallefall bra resultat for meg :) Brukte original gjæren som fulgte med.

Etter hvert kan det lønne seg å gå over til spraymalt eller maltekstrakt fra en annen produsent enn moss.
Leste i boken "Moderne Hjemmebrygging" at etter produksjonen av moss maltekstrakt ble flyttet til utlandet er den ikke lenger like egnet til ølbrygging.
 
Et annet tips når det gjelder ølsett. Bruk heller to ølsett på et brygg enn ett sett + 1 kg sukker. Koster mer, smaker bedre. Selv om det fremdeles ikke slår maltbrygging :D
 
Tilbake
Topp