Gjæringstemperatur for lav?

Bendik Øvergaard

Norbrygg-medlem
Hei. Bendik heter jeg, og jeg har nå brygget i ca et halvt år. En hel del riktig så vellykkede batcher har det blitt, men jeg har nå en utfordring jeg er usikker på hva jeg bør gjøre med.

Jeg har nå totalt 3 batcher stående til gjæring i kjellern på hytta. Her har romtemperaturen gått fra ca 18C i sommer, men er nå nede i 15C og vil nok krype noe videre nedover. Mine tidligere erfaringer er basert på romtemperaturer i skiktet 18-20C.

Batch 1: BrewDog Libertine Black klone, brygget for 3 uker siden. Pitchet med 3 rehydrerte pakker Safeale US 05. Målt i helgen (når vi tenkte flaske) til 1,020 hvilket er langt over hva jeg har havnet på tidligere på dette brygget med samme gjærtype (typisk 1,013). Valgte å la det stå minst en uke til for å se om den gjærer videre ut.

Batch 2: Vestkyst klone, brygget i går. Også her 3 rehydrerte pakker Safeale US 05. Har normalt gjæret ned til 1,012, men gitt forløpet til Libertine Black klonen over er jeg nervøs på hvor dette kan ende på så lave temperaturer

Batch 3:Rauchbeer, brygget i går. Ett rør WLP029 på 1,4 liters starter.

Flasket også en Safeale US 05 batch med "Kølch" på lørdag. Denne hadde dratt ned til 1,010 men det ploppet svakt og ble av denne grunn primet med litt mindre sukker.

Jeg er veldig usikker på om jeg burde flytte alle dunkene, og evt den flaskede kølchen, til kjellern i byen som pt holder 20C ASAP eller om jeg vil få en OK gjæring på dunkene og ettergjæring på flaskene bare jeg tar tiden til hjelp. Hva tror dere der ute?

Har selv brukt WLP029 ned mot 14C, med eksemplarisk oppførsel. US05 skal også fungere fint nedi så pass lave temperaturer. Likevel krever god gjæring ved lav temperatur nok frisk gjær, og riktig mengde O2 for å skinne.

Hvis du har bare litt ekstra plass der så kan du lime sammen en kasse av isoporplater, koble til en liten lampe eller en varmematte/varmebelte via en stc-1000, så har du stabil og fin temperatur inni kassa selv om det skulle bli kaldt i kjelleren utover vinteren :)

Takk for svar. Mtp gjærmengde så tror jeg at jeg er innenfor med mindre man må skalere opp ved lavere temperaturer?

Lufting = kraftig risting i karet. BrewDog - batchen havnet på en OG på hele 1.074 men fikk også 3 pakker rehydrert US05/25 liter. Normalt har jeg havnet på 1.012/1.013 etter 2-3 uker men er altså nå på 1.020 etter 3. Hvor lang tid må jeg forvente at gjæringen tar på temperaturer rundt 14-15?

Er litt engstelig for å flaske på 1.020 på samme oppskrift jeg tidligere har dratt ned i 1.012...

Mtp isoporkasse så får jeg en utfordring i at det er i alt 7 30 litere vi snakker om, men det er jo mulig å sette inn en ovn styrt av stc 1000 og dra opp hele kjelleren i temp.

Tilbake
Topp