Gjæringstemperatur Saflager W-34/70

Jeg fikk flasket batchen nå, og den hadde gjæret ut helt fint. Den stod 2-3 uker på 12 grader. Det må ha vært lekkasje rundt pakningen slik at det ikke ble noe aktivitet i gjærlåsen. Er spent på om den blir god.
 
Skal brygge Bryggselvs oktoberøl med denne gjæren i morgen, i oppskriften som fulgte med i papirform står det gjæring på 8°C i en uke, deretter økning til 18°C over en uke, mens i Brewfather oppskriften til Bryggselv står det tre uker på 8°C.
Jeg antar en økning er det beste her, men hva mener dere med erfaring med gjæren?

Har mulighet til, og ønske om, å gjære under trykk, noen erfaringer der?
 
Skal brygge Bryggselvs oktoberøl med denne gjæren i morgen, i oppskriften som fulgte med i papirform står det gjæring på 8°C i en uke, deretter økning til 18°C over en uke, mens i Brewfather oppskriften til Bryggselv står det tre uker på 8°C.
Jeg antar en økning er det beste her, men hva mener dere med erfaring med gjæren?

Har mulighet til, og ønske om, å gjære under trykk, noen erfaringer der?

For å spørre om en essensiell ting mtp gjæring under trykk. Hvorfor vil du gjøre under trykk? :)

Trykkgjæring krever mer gjær, og et annet temp-regime iallefall.

Hurtigmetode eller kaldgjæring er jo egentlig opp til deg å velge, forskjellig er det iallefall.
 
For å spørre om en essensiell ting mtp gjæring under trykk. Hvorfor vil du gjøre under trykk? :)

Trykkgjæring krever mer gjær, og et annet temp-regime iallefall.

Hurtigmetode eller kaldgjæring er jo egentlig opp til deg å velge, forskjellig er det iallefall.

For å kjipe på CO2en :p
Men krever det mer gjær er det for sent, får ikke tak i mer nå, har tre poser til 25 liter.

Kan du utdype hva du mener med forskjellig?
 
For å kjipe på CO2en :p
Men krever det mer gjær er det for sent, får ikke tak i mer nå, har tre poser til 25 liter.

Kan du utdype hva du mener med forskjellig?

Ah. men hvis du øker temperaturen så holder det vel kanskje? Når man gjærer under trykk så gjør man det som regel under høyere temperatur, fordi da går det fort og man får færre estere. Men hvis du hadde gjæret under trykk på lav temperatur, så ville du trengt mer. Men normen er iallefall å bare bruke masse gjær, da blir det fort ferdig.

Forskjellig.. Tja. . Men har smakt flere hurtiglagere og det har aldri vært helt bra, enten fordi bryggeren ikke klarte det, eller pga prosedyren som er brukt. Men vet også at folk hurtiggjærer med strålende resultat. Men det er visst forskjell i hvordan de holder seg på lageret.

Jeg har prøvd noen selv og aldri fått det til smaksmessig. Synes kaldgjæring er best selv iallefall. Men en som er flink på hurtiggjæring hadde helt sikkert outbrygget mine kaldgjæringer. Jeg ga ikke hurtiggjæring så mange forsøk fordi jeg var litt "purist", sammen med det jeg smakte av hurtiglagere liksom aldri var helt topp.
 
Så da kan kanskje en slags konklusjon være å starte på 8°C uten trykk og holde den tempen i en til to uker og bare følge utviklingen? Skru opp om det går sent eller stopper opp?
 
Så da kan kanskje en slags konklusjon være å starte på 8°C uten trykk og holde den tempen i en til to uker og bare følge utviklingen? Skru opp om det går sent eller stopper opp?
Det går fint, om du måler underveis kan du la det bygge seg opp trykk på slutten, stenge når du mangler 3 poeng ca, uavhengig om du øker tempen eller ikke
 
Skal brygge Bryggselvs oktoberøl med denne gjæren i morgen, i oppskriften som fulgte med i papirform står det gjæring på 8°C i en uke, deretter økning til 18°C over en uke, mens i Brewfather oppskriften til Bryggselv står det tre uker på 8°C.
Jeg antar en økning er det beste her, men hva mener dere med erfaring med gjæren?

Har mulighet til, og ønske om, å gjære under trykk, noen erfaringer der?
8 grader er veldig lavt – og det krever masse gjær. Fermentis anbefaler faktisk 200 til 300 g/hl ved 9 grader. Så 3 pakker (34 gram) er for lite ved 8 grader. Du burde kanskje doble mengden – og det er uten trykk. Jeg ville heller gjæret ved 12-13 grader om du ikke har mer gjær. W34/70 fungerer bra på litt høyere temperatur.
 
8 grader er veldig lavt – og det krever masse gjær. Fermentis anbefaler faktisk 200 til 300 g/hl ved 9 grader. Så 3 pakker (34 gram) er for lite ved 8 grader. Du burde kanskje doble mengden – og det er uten trykk. Jeg ville heller gjæret ved 12-13 grader om du ikke har mer gjær. W34/70 fungerer bra på litt høyere temperatur.

Hørte på Schott Marshall på beersmith mens jeg flaska øl i dag. Det holder med en pose 34/70, uavhengig av temperatur:p. Folk vil ikke kjenne forskjell. Og du kan gjerne gjære på 28 grader; det går helt fint. Du får reinere smak i ølet på høøye temperaturer.
 
I skrivende stund har den stått i 33 timer på 9°C. Det har vært svak aktivitet i gjærlåsen siden i går ettermiddag, men først i dag har ispindelen rapportert i endring av SG, fra 1.049 frem til ca 3 tiden i dag og nå 1.044, så noe skjer iallefall.
 
Tilbake
Topp