Gjæringstemperatur/sommervarme- hjelp!!

Brygget en Pale Ale i går kveld/natt og satte den til gjæring ca kl. 02 i natt. Jeg har ikke gjæringsskap, og har tidligere latt dunkene stå i et soverom som gjennomsnittlig holder +-22 grader. Nå viser det seg at det er nærmere 28-29 grader i dette rommet! Noen forslag? I skrivende stund, har ølet stått til gjæring i 11 timer. Ingen aktivitet ennå. Brukte samme gjæren til en IPA for litt siden, og da noterte jeg "gjæring godt i gang" etter vel 15 timer. Romtemp. ca 23 grader. Ølet kan vel ikke være ødelagt allerede? Jeg brukte tørrgjær som jeg rehydrerte i ca 30 gr. vann, så gjæren tåler vel denne temperaturen? Det er vel kanskje ikke så bra at tempen er så høy når gjæren skal begynne å jobbe?
Spørsmålet blir derfor: Redder jeg ølet hvis jeg flytter det til et svalt uthus som holder ca 18 gr. Vil det gjære på 18 gr?
 
Jeg ville flyttet den til det svale uthuset som holder 18! Husk at det fort blir 3-4c varmere i dunken enn omgivelsene under stormgjæringen.
Så hadde jeg heller isolert den med et teppe/dyne når den verste stormgjæringen gir seg.
 
Hadde flyttet det med det samme hvis det er snakk om "vanlig" pale ale gjær.
-Starter ofte med ca 16C på slike.
 
I tillegg til det som er nevnt over har jeg erfaring med å sette gjæringskaret i en litt større plastbeholder, oppbevaringsboks el. lign. og fylle på med kaldt vann til ønsket temperatur, f.eks 16-17 grader.
Springvannet eller hageslangen holder vel ennå under 11 grader her hos meg i allefall.
Det er jo de første 3 dagene som er kritisk, og i et knipetak fungerer ovenstående, bedre jo flere liter vann det er i (badekaret;))
I en virkelig krise kan det jo suppleres med fryseelementer/ is men slik hetebølge har vi vel ikke.
Kanskje litt mye styr men det går fint an.

Edit: har gjæringsskapet fullt selv og skal brygge imorgen, kanskje jeg skal kople på hageslangen og en magnetventil styrt av STC1000 og sette det hele ved et avløp. Burde jo funke bra som kjøling og er sånn passe nerdete som mye annet her inne
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp