Gjæringstemperatur... Viktig?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Jeg har fått med meg mye nå, som det at gjæringstemperatur er VELDIG viktig i visse øltyper. Spesielt Wit (fail nr.1... Vi får se åssen den blir.)

Men, spørsmålet mitt, er litt viktig i forberedelsen av fremtidige øl... Er det noen øl der gjæringstemperatur IKKE er så veldig viktig? (altså, en øl som helt greit kan gjæres på alt fra 18-22 grader uten problem! :)

Hallstein skrev:
Hei !

Jeg har fått med meg mye nå, som det at gjæringstemperatur er VELDIG viktig i visse øltyper. Spesielt Wit (fail nr.1... Vi får se åssen den blir.)

Men, spørsmålet mitt, er litt viktig i forberedelsen av fremtidige øl... Er det noen øl der gjæringstemperatur IKKE er så veldig viktig? (altså, en øl som helt greit kan gjæres på alt fra 18-22 grader uten problem! :)

Mange ale rundt 17-18 grader

Flere typer amerikansk alegjær tåler ganske greit hele det temperaturspennet. US-05/Wyeast 1056/WLP001 er en av dem.

Vel, temperatur er nok viktig uansett hvilken øl du skal brygge. Det er mulig at du kan være slappere med en lambic, for den blir jo ganske vill uansett hvordan du vender på det, men jeg tipper du ikke vil prøve det på en stund. Det viktigste når det kommer til temperaturkontroll er de første 48 timene; hvis du har vansker med å holde jevn temperatur over heile løpet, bare sørg for å få den aller første fasen riktig. Nå aner jeg ikke hva ditt konkrete problem er, men hva med å prøve følgende: lag en øl, og kjøl den ned til 10-13 grader, og tilsett en 'hybridvennlig'-gjær som f.eks. WLP036 Düsseldorf Alt. Tre en våt t-skjorte/håndklede over gjæringsspannet, dette vil sakke ned temperaturstigningen. Uansett hvordan temperaturen i lufta rundt vil svinge, vil neppe gjæringstemperatur synke lavere enn utgangspunktet, og det vil gi deg et greit utgangspunkt. Så lenge temperaturen stiger, ikke synker, iløpet av de første 24-48 timene, vil det nok gjøre godt for sluttproduktet ditt.

Jeg ser du planlegger å lage en Kölsch? Den skal vel helst gjæres ved 16 grader, så der blir temperaturkontroll ekstra viktig.

Ellers gjærer jeg de fleste ales i romtemperatur. Så lenge det ikke går over 21 grader pleier det å gå greit. Det viktigste er vel egentlig at temperaturen ikke varierer for mye. Hva gjæret du Witen på? Den skal vel egentlig tåle litt høyere temperaturer også?

Nidveg: Det kan være like ille med et plutselig temperaturfall mot slutten av gjæringen, eller bare en veldig aktiv gjæring mot den nedre grensen av det gjæren trives med. Det kan få gjæringen til å avbrytes for tidlig, med diacetyl m.m. eller dårlig utgjæring. Ved begynnelsen av gjæringen er det viktigst at temperaturen ikke er for høy så det dannes fusel og faenskap. Ikke for varmt i starten og ikke for kaldt mot slutten, så går det som regel greit.

Weissbieren min nå, gjærer på 22 grader (i følge temperaturmålet som fulgte med Coopers-gjæringstanken min.) vet ikke hvor nøye den er akkurat.

Jeg vet det er litt høyt, men romtemperaturen er 19 grader, og vørtertempen går ikke ned...

Jeg lurer nesten litt på om jeg skal gjære kölschen i kjelleren (12-13 grader i rommet) neste gang, og evt. pitche 2 pakker kölschgjær.

Det kan være greit å merke seg at jeg har begrenset kjelestørrelse, så jeg har kun brygget 11 og 14 liters batcher de 2 siste gangene (wit og weiss)

Jeg hadde ikke noe problem med Pale Alen min som gjæret ved ca. 20-22 grader med US-05. Den ble knall.

Kjetil S : Hvor høy er gjæringstemperaturen om man får problem med fusel og slik dritt?...

Kjetil S skrev:
Nidveg: Det kan være like ille med et plutselig temperaturfall mot slutten av gjæringen, eller bare en veldig aktiv gjæring mot den nedre grensen av det gjæren trives med.

Siden trådstarter oppga 18-22*C som temperatur, går jeg ut i fra at det neppe blir noe problem i hans tilfelle.

Hallstein skrev:
Weissbieren min nå, gjærer på 22 grader (i følge temperaturmålet som fulgte med Coopers-gjæringstanken min.) vet ikke hvor nøye den er akkurat.

Jeg vet det er litt høyt, men romtemperaturen er 19 grader, og vørtertempen går ikke ned...

Det er nok heilt ok temperatur for Weiss, som gjerne skal gjæres litt varmt.

Før jeg ordnet et dedikert gjæringskammer i form av fryser, brukte jeg en stor murerbøtte fylt med vann. Gjæringsdunken var oppi. Tempen i vannet ble regulert av en akvarievarmer.
Holder kjelleren 12-13 grader ganske konstant er dette bra.
Funket veldig bra for min del.
Kjøp på ebay for billig penge...
Dette var tips jeg fikk herfra, vet flere har vært fornøyd med en slik løsning.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

Tilbake
Topp