Gjæringstid, 4l-batcher, NØ sier 3-5 dager (!)

Hei.

Jeg har begått et 4l-ølsett (IPA) fra Nøgne Ø. Der skriver de "La ølet gjære i 3 - 5 dager i 18-22 °" og at en skal flaske umiddelbart. Jeg strakk dette til 7 dager, som fortsatt er langt unna de 12-20 dagene jeg er vant til å gjære 25l-batcher. Jeg gjæret på 17-18° og det var fin og jevn gjæring de første 5 dagene eller så. Kjørte opp temp til 20 grader og flasket så etter tilsammen 7 dager, noe som er dramatisk mye raskere enn hva jeg har gjort før.

Jeg antar at den korte tiden har noe med det lille volumet å gjøre. Burde jeg bare ignorere fra NØ sier her og strekke det ut enda lenger eller har de et poeng?
 
Du burde høre på hydrometeret ditt :) Når du får samme måling 2-3 dager på rad så er det ferdig gjæret. Noen ganger tar dette 3 dager, andre 14 eller mer. Det kommer an på så meget - gjærtype og -mengde, vørter og -mengde osv. Jeg brygget nylig 25 liter Saison og 25 liter Tripel. Begge to gjæret mer eller mindre helt ut på 5 dager.

Hvis de er ferdig gjæret kan du trygt flaske dem (så lenge du har konsultert hydrometeret, eller observert helt klar øl uten noe gjærskum, eller bobler som stiger langs kantene). Noen ganger kan det være hensiktsmessig og la ølen stå lengre for modning, men du får jo modning på flaske også.
 
Right. Litt uvant å gå for så kort gjæringstid, men siden det skal flaskegjæres og dermed må kondisjoneres litt ekstra uansett så er det vel greit. Litt rart å se at "alle" snakker om 2-3 uker og så kommer NØ her og sier 3-5 dager.
 
Right. Litt uvant å gå for så kort gjæringstid, men siden det skal flaskegjæres og dermed må kondisjoneres litt ekstra uansett så er det vel greit. Litt rart å se at "alle" snakker om 2-3 uker og så kommer NØ her og sier 3-5 dager.
At gjæringen tar 3-5 dager betyr ikke at ølet er klart til flasking etter 3-5 dager.
Etter at ølet er utgjæret er det en fordel å la det stå ett par uker før flasking.
Det gjør bra for ølet og du slipper å få med så mye gjær og humlerester på flaskene.
 
At gjæringen tar 3-5 dager betyr ikke at ølet er klart til flasking etter 3-5 dager.
Etter at ølet er utgjæret er det en fordel å la det stå ett par uker før flasking.
Det gjør bra for ølet og du slipper å få med så mye gjær og humlerester på flaskene.

Men NØ skriver altså at ølet er klart til flasking etter 3-5 dager. Så da kan vi bare konkludere med at dette er et kompromiss de har gjort for å gjøre det litt lettere for folk der ute å brygge. :)

Ja, du burde nok ha ignorert det NØ skriver
Sikker på at du ikke mener Pale Ale?
"Citra Single Hop". 50 IBU og 6.5% ABV. Det er vel en IPA. De har en annen som de kaller en Pale Ale.

Nå flasket jeg etter 7 dager. Så får den stå et par uke på flaske og så får vi se. Det blir øl av det uansett, tenker jeg.
 
Jeg personlig kan ikke fatte at en seriøs bedrift som nøgne-ø skriver at man skal flaske etter 3-5 o_O
 
Vel. Kanskje 2 uker er gammeldags. Det som skjer etter det kan jo like gjerne skje i flasken, ikkesant? Det blir kanskje ørlite grann mer "rusk" med i flasken, men hvis en plages av det så finnes det jo måter å redusere det på.
 
Prosessene fortsetter på flaske så så lenge FG er nådd slik at du unngår flaskebomber kan du like gjerne la ølet gjøre seg ferdig på flaske som på dunk.
 
Tilbake
Topp