Gjærkalkulator

Det har gjentatte ganger blitt henvist til Jamil Zainasheffs Gjærkalkulator her på forumet. Jeg har lekt meg litt med kalkulatoren, og forsøkt å gjøre den til min venn. Jeg har et par spørsmål, et konkret om kalkulatoren og et om et eksempel på bruk av denne:

1-Denne "Growth factor" som du kan stille inn: Er dette en variabel man står fritt til å stille på selv, alt etter om man ønsker å lage stor eller liten starter, eller er det en parameter ved ditt bryggeoppsett slik at man bør finne ut hvilken innstilling som passer best for deg og ditt bryggeri? Jeg ser at f.eks. med gammel gjær foreslår kalkulatoren 2 eller flere gjærpakker, men ved å stille inn en høy growth factor kan du istedet slippe unna med 1 pakke og stor starter.

2-Et eksempel. Gitt at jeg har en gammel gjær, f.eks. fra 2 februar, med viability=30%, og vil lage et 20 liters OG=1.065 brygg. Da sier kalkulatoren at jeg trenger 3 pakker gjær. For å unngå dette vil jeg heller bruke kalkulatoren til å beregne hvordan jeg kan dyrke fram nok gjær i 2 trinn:

Jeg setter inn produksjonsdatoen, og setter inn noen fiktive tall for OG og volum for å få et tall for #yeast cells needed opp mot 100mrd. Setter jeg inn f.eks. OG=1.060, Volum=8.1 liter, får opp at jeg trenger 89 milliarder gjærceller, og for å få til dette kan jeg lage en starter på 1 liter med 1 pakke gjær. Dersom jeg nå setter denne starteren, vil jeg ha 89 milliarder gjærceller, eller tilsvarende en gjærpakke med viability=89%. Jeg bruker derfor kalkulatoren på nytt, og setter inn 89% manuelt for viability (velger bort "calculate viability from date"). Så setter jeg inn de reelle tallene for ølet jeg skal brygge: OG=1.065, volum=20 liter. Da får jeg beskjed om at jeg trenger 238 milliarder gjærceller, og fra en pakke med viability=89% må jeg sette en starter på 1.9 liter.

a) Ut ifra disse kalkulasjonene antar jeg at jeg kan bruke den gamle gjæren min i et 20 liters OG=1.065 brygg dersom jeg først setter en starter på 1 liter og lar den gå ut, og så pitcher slurryen over i en ny starter på 1.9 liter. Er dette riktig?

b) Grunnen til at jeg brukte 8.1 liter (og ikke et rundt tall som for eksempel 8 ) i den fiktive beregningen min var at ved lavere fiktivt volum var det fortsatt opgitt 1 liter starter fra viability=30%, og selv om antall nødvendige gjærceller gikk opp etterhvert som jeg økte volumet fra 7 til 7.1, 7.2 etc, var antall gjærpakker og startervolum uendret. Dette må jo bety at starteren produserer mer enn det nødvendige antallet gjærceller. Når jeg endret volumet fra 8.1 til 8.2 økte antallet gjærpakker fra 1 til 2, og jeg tolker det dithen at 89 milliarder gjærceller, som var det som krevdes i 8.1 liter vørter, er svært nær det antallet som faktisk produseres i en 1 liters starter laget på 1 pakke med viability 30%, i og med at for å få 90 milliarder måtte jeg bruke en ekstra gjærpakke.

Er dette noe å ta hensyn til i det hele tatt? Hadde jeg f.eks. brukt 7.3 liter ville jeg beregnet en viability 80% i starter#2, og endt opp med 2.18 liter starter. Da hadde jeg pitchet for mye gjær? Hvor mye for mye? Hvor mye for mye er for mye? Er f.eks. det å pitche 120% av perfekt mengde for overpitching å regne, eller må man opp i f.eks. 200% før det blir et problem?
 
1) Growth factor kan du stille inn etter eget ønske.

2 a) Riktig

2 b) Jeg tror noe av poenget med at han ikke bruker mindre startere enn en liter i kalkulatoren er at det sjeldent er et problem med for gammel gjær for våre venner over dammen, derfor blir det ikke så ofte de trenger å tenke i de baner du har gjort her. (Det er heller ikke bra å lage for små gjærstartere med for mye gjær, da konkurrerer de mot hverandre snarere enn å formere seg. Til en fersk gjærpakke er en liter det laveste "tilrådelige" volumet på en starter.)

Overpitching er generelt sett et langt mindre problem enn underpitching. Teoretisk vil man begynne å merke forskjeller hvis man overpitcher med 20 %, men så må man først definere hva som er rett pitching rate... Jamil har valgt 0,75 mill. celler/ml/P (til ale, dobbelt til lager), men mange bryggerier bruker 1 mill., og mange bruker mindre. Det vil komme an på en del faktorer. 0,75 mill er et godt utgangspunkt, og om man har gjærmengden på plass, vil det være greit å justere andre parametre enn den for å oppnå ønsket resultat. Om du pitcher dobbelt så mye gjær som du trenger, vil nok ølet ditt smake kjedelig og nøytralt, fordi fusel- og ester produksjonen under gjæringen rett og slett blir for liten. Det er tross alt alle de andre produktene til gjæren, ikke etanol og CO2, som gir smaksnyansene i ølet. Men 20 % over? det tror jeg neppe du ville merke så mye til. Jeg tror det dog uansett er lurt å gjøre slik du har gjort; å prøve deg litt fram med tallene for å se når manipuleringen av volumet gir seg utslag i større påkrevet starter. Da unngår du i alle fall i teorien farene med overpitching. Men uansett er overpitching som sagt et veldig lite problem...
 
Jeg ser at hvis man setter inn en veldig gammel dato for høsting eller produksjon av gjær så ligger viability på 10% helt til man tipper en alder på 1 år, da synker viability brått til 1%.

Dette betyr vel kanskje at man skal være forsiktig med å stole på at en gjærslurry høstet for 4 måneder siden har en viability på 10%, når kalkulatoren sier at all slurry høstet for mellom 2 og 12 måneder siden har en viability på 10%.

Jeg tror min tommelfingerregel for bruk av denne kalkulatoren er å bruke den kun ned til det punktet der viability går fra 11 til 10%.
 
Ja, jeg vil tro usikkerheten blir større og større jo eldre gjæren er. Jeg hadde ikke villet benytte så gammel/lite "viable" gjær i utgangspunktet. Når det gjelder høsting av gjær, ville jeg ha basert meg på å bruke slurryen innen en uke, maks to.
 
image.png

Hva menes med levedyktighet i sammenheng med dato? Jeg bruker tørrgjær. Etter mine tester, ser det ut som det skal holde med 1pk 11,5g gjær til mine batcher på mellom 20-24liter vørter. Men lurer på hva dette med levedyktigheten i mrmalty. Grunnen til at jeg sjekket dette er at jeg sliter litt med å få FG helt i mål. Og tenkte jeg brukte litt for lite gjær...
 
Levdyktighet = % antall gjærceller som fortsatt er i live. I en pakkke ferskgjær er det vel 100 millioner gjærceller når den er ny, etter en viss dato er det noen som er døde (tommelfingerregel 10% døde per uke?). I tørrgjær er det flere gjærceller per pakke (ca 20 millioner/gram), og de holder seg bedre.
 
Til normalsterke øl skulle det holde med ei pakke. Jeg kikka fort gjennom noen oppskrifter i Brewing Classic Styles, og de krever ikke over 11 gram før alkoholstyrken ligger på 6-7%. Men de spesifiserer alltid "properly rehydrated dry yeast". Strør du gjæren over vørteren i dunken, ligger du nok under grensa.

Svaret her forutsetter selvfølgelig at vi stoler på at Palmer og Zainasheff har rimelig snøring:) - og at du brygger batcher som gir 19 liter ferdig tappet øl.

Det er ikke alltid like klart for meg hvilket volum det er kalulatorer opererer med. I dette tilfellet burde det vel være "mengde rein vørter som gjæren skal jobbe med"? Palmer og Zainasheff forutsetter at du etterlater 2 liter bunnfall i kjelen, og 2 liter bunnfall i gjæringskaret.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp