Gjærnæring

GHernes

Norbrygg-medlem
Er det noen som kan si meg hva som er riktig mengde gjærnæring i en starter?
Bruker næring fra Wyeast og magnet rører.
Finner ikke noe entydig svar på dette og gode råd varierer fra en halv teskje i en starter til en halv teskje pr liter starter.
Det må jo finnes en anbefaling som sier gram pr liter?
 
Hva er rådende oppfatning av gjærnæringen på Europris? Gode greier eller bare tull? Den er jo rimelig og lett tilgjengelig. Tror det er saga som lager den.

Legger til her:
Jeg søkte litt rundt og det ser ut til at europris sin gjærnæring har lite zink og dermed ikke er så godt egnet for øl.
Men hva er best for oss som brygger stor batcher (100l) når man ser på forholdet mellom pris og effekt? Wyeast har en næring, White Labs har en næring og så har man servomyces i tillegg. Ølbrygging.no har også noe som heter Yeast-vit.

Hvilken er best og hvilken får man tak i store kvanta?
 
Sist redigert:
Kanskje gjærnæring er en lite viktig ingrediens i en starter siden det er viet så lite oppmerksomhet hvor mye en egentlig bør bruke?
 
Jeg har hørt at det nesten ikke er vits med gjærstarter uten gjærnæring pga at den vitaliserer gjæren veldig(Bryggselv tror jeg). Lite konkret og vitenskaplig, andre har nok mer kunnskap om dette.
 
Jeg har hørt at det nesten ikke er vits med gjærstarter uten gjærnæring pga at den vitaliserer gjæren veldig(Bryggselv tror jeg). Lite konkret og vitenskaplig, andre har nok mer kunnskap om dette.

Jeg tror det er litt varierende kompetanse ute og går blant folket der. Det er nokså åpenbart vits i å sette en starter selv om du ikke har gjærnæring. Så lenge du setter den på en vørter basert på byggmalt, er vel gjærnæringen strengt tatt ikke veldig nødvendig? Sikkert et pluss, men likevel. (Joda, jeg bruker det - en kvart teskje til 3 liter.) Palmer,s 86: ""Malted barley normally supplies all of the FAN and nutrients that the yeast need to grow and adapt to the fermentation environment" Det eneste det kan være tynt med, er vel gjerne zink.
 
Glemte gjærnæring i andre steget. Gjæren funket fint for det. Men en ekspert hadde kanskje hatt en annen mening om det.
 
Jeg så i en tidligere tråd her på forumet at Ghar skriver en halv teskje pr liter starter, så vidt meg bekjent har jo han rimelig god greie på dette med brygging så kanskje det kan være en god rettningslinje?
 
Jeg så i en tidligere tråd her på forumet at Ghar skriver en halv teskje pr liter starter, så vidt meg bekjent har jo han rimelig god greie på dette med brygging så kanskje det kan være en god rettningslinje?

Det var også anbefalingen til Chris White.
 
Slettet innlegg. Nytt forsøk:

I "Yeast" av White og Zainasheff sies det følgende om gjærnæring i startere: Til en 2 liters starter, som brukes som eksempel, skal du tlsette 1/8 ts gjærnæring (s.134). Det er vel mulig det ble snakket om en annen type næringstilsetting når det ble anbefalt å tilsette 1 ts pr. liter?

Gjærnæring og startere er ellers ikke alltid svaret. Hvis du trenger å bedre helsa til gammel gjær som du ellers har nok av, anbefaler White/Zainasheff i "Yeast" denne fremgangsmåten: Tilsett 0,5 milliliter 1.080 vørter til hver 10 milliliter gjær ("slurry"). Temperaturen skal ligge mellom 21 og 24 grader. Dette - som jo blir ei rimelig tjukk suppe - lar du stå uten risting eller oksygentilsetting i fra 4 til 24 timer. Levende, aktiv gjær farger suppa melkehvit, og på bunnen legger det seg et lag av død gjær og annet avfall, som du lar være igjen der når du tilsetter suppa til satsen din. (s.167/167)

Jeg har ikke prøvd det, men det virker som et godt knep for en hjemmebrygger som vel ofte lar det gå litt tid mellom hver gang høstet gjær blir brukt. (White/Zainasheff sier ellers at dette ikke er ideelt, dvs. at det ideelle er å skaffe ny gjær når den gamle er så sliten at den må vitaliseres før bruk - men at det er en løsning for hjemmebryggere som kan godta "less than ideal results".)
 
Slettet innlegg. Nytt forsøk:

I "Yeast" av White og Zainasheff sies det følgende om gjærnæring i startere: Til en 2 liters starter, som brukes som eksempel, skal du tlsette 1/8 ts gjærnæring (s.134). Det er vel mulig det ble snakket om en annen type næringstilsetting når det ble anbefalt å tilsette 1 ts pr. liter?

Gjærnæring og startere er ellers ikke alltid svaret. Hvis du trenger å bedre helsa til gammel gjær som du ellers har nok av, anbefaler White/Zainasheff i "Yeast" denne fremgangsmåten: Tilsett 0,5 milliliter 1.080 vørter til hver 10 milliliter gjær ("slurry"). Temperaturen skal ligge mellom 21 og 24 grader. Dette - som jo blir ei rimelig tjukk suppe - lar du stå uten risting eller oksygentilsetting i fra 4 til 24 timer. Levende, aktiv gjær farger suppa melkehvit, og på bunnen legger det seg et lag av død gjær og annet avfall, som du lar være igjen der når du tilsetter suppa til satsen din. (s.167/167)

Jeg har ikke prøvd det, men det virker som et godt knep for en hjemmebrygger som vel ofte lar det gå litt tid mellom hver gang høstet gjær blir brukt. (White/Zainasheff sier ellers at dette ikke er ideelt, dvs. at det ideelle er å skaffe ny gjær når den gamle er så sliten at den må vitaliseres før bruk - men at det er en løsning for hjemmebryggere som kan godta "less than ideal results".)

Hva er gammel gjær i dette tilfellet? Jeg har en gjærkake etter 25 liter kölsch, brygget for to uker siden, flasker i dag. Tenkte å bruke denne i 100 liter kölsch om ca to uker. Hvordan kan jeg revitalisere den?
 
Den tror jeg du ganske enkelt kan bruke direkte. La det være igjen nok øl til å dekke den litt, og sett den i kjøleskapet i en egnet beholder. To uker er vel sånn omtrent så lenge en kan lagre den uten å behøve å lage store sprell. Men brygger du noe sterkt i mellomtiden, kan du jo spare en lite skvett av vørteren og lage en sånn liten gjæroppfrisker som White skriver om. Det er jo ikke mye styr.

Eneste styret jeg ser, er at du kanskje bør dekantere når det ser ut som om gjæren har spist opp sukkeret, og før også den friske gjæren begynner å flokkulere. Det er ellers neppe det største problemet med kølschgjær; den er vel ikke så rask til å droppe ut?
 
Tilbake
Topp