Gjærproblemer?

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Sitat fra "loggen" min:

"Satte ølsett Muntons connoseurs trad bitter i går. Kokte først opp ca 10 liter vann. Ei lita stund før ferdig oppkokt vart det tilsatt 1 kg Muntons lys spraymalt, 500 gr Muntons dark og 300 gr sukker. Dette vart kokt inn.
Humle, Hallertau perle 6,9 % alpha: tilsette 65 gr for kok 60 min. 55 gr for kok 15 min og 50 gr 2 min før kokeslutt. Avkjøling: stod uten lokk på kjøkkenbordet i ca 40 min, deretter flere omganger i vannbad (fra lunka-kaldt via kaldt til kaldt-kaldt). Ferdig avkjølt, ca 7 liter vørter, på 30 gr. Helt i dunk.

Flytende ekstrakt (ølsettet) lunka i varmevann i vasken, helt i gryte og fikk oppkok, vart ikkje kokt. Kjølt på kjøkkenbordet, helt i dunk. (Kjølte først i vannbad, men da størkna ekstrakten på bunn og langs kantene  :mad:. Måtte derfor til med et raskt oppkok. Vart dessverre stående for lenge, så nytt oppkok måtte til  :rasende:) Deretter i dunken sammen med annen vørter. Fylte deretter opp med kaldt vann til 20 liter. (3 liter mindre enn anbefalt.)

OG v/ 22 gr: 1.052. Smakte veldig (malt)søtt.

Rørte kraftig i vørteren med sleiv.

Rehydrerte gjær (Danstar Nottingham, best før nov-2011) på 30 gr og tilsette i dunken på ca 24 gr. I gjæra brukte jeg samme termometer som vart brukt ved temperatursjekk i vørter uten at den ble vaska / desinfisert.

Plassert i rom på 18 gr kl 0130."

Da jeg sjekka dette (i dag) kl 1000 var det ingen tegn til aktivitet i gjærlåsen. Tok av lokket og såg at der stort sett var en glatt overflate, ingen tegn til gjæring.
Hva pokker kan dette være? Første gang jeg ikke bruker medfølgende gjær, og første gang jeg opplever dette. Men det er sjølsagt ikke noe som tilsier direkte sammenheng med det.

Kan noen hjelpe meg med tips til hva jeg skal gjøre? Vente? Skal jeg forsøke å riste på gjæringskaret? Skal jeg rehydrere gjæren som fulgte med ølsettet og tilsette det i karet? Anna?
 
bare å vente. nottingham kan være litt sen til å dra igang....
anbefaler ikke å blande inn anndre gjærtyper ihvertfall.
vent til i morgen, så skal du se.. :)
 
Relax, don't worry, have a homebrew. Rask start på gjæringen er ikke egentlig noe must. Det er først om det tar over 24 timer før du ser antydning til aktivitet jeg ville vært bekymret.
 
Det har vært en del problemer med dårlige pakker Nottingham-gjær, senest med batchnummer 1080961099V (utgår 12/2011).
 
Takk for beroligende innspill, karer. Og dere hadde sjølsagt heilt rett. Kl 15 (e. ca 14 timer) var det tegn til aktivitet. No kl 2140 er det 6 - 7 sekund mellom hvert blopp (gjennomsnitt utrekna over noen minutt)  ;D. Har i tidligere logger dessverre ikke notert ned "bloppefrekvens" i tidlig fase (bare at det har bloppa svært livlig  :jaha:), så det blir spennende å sammenligne med tidligere notat om et par dager.
 
Boblingen er ikke noen god indikator på hvordan aktiviteten er (det kan godt sive ut CO2 gjennom utette lokk), da er det bedre å åpne opp og titte på ølet. 14-15 timer er uansett en helt normal "lag period". Lykke til med resultatet!
 
Gahr skrev:
Boblingen er ikke noen god indikator på hvordan aktiviteten er (det kan godt sive ut CO2 gjennom utette lokk), da er det bedre å åpne opp og titte på ølet. 14-15 timer er uansett en helt normal "lag period". Lykke til med resultatet!
Mange takk, Gahr.

Er litt spent på utgjeringa. Har fått FG 1.013 på de to første ølsetta. Hadde ikke gjort noe om det ble noe lavere nå, men men. Det viktigste er jo at det smaker godt i min gane  :namnam:

Blir siste ølsett dette, før det blir "skikkelig" ekstraktbrygg med litt spesialmalt neste gang. Så får jeg se hvor lang tid det tar før jeg eventuelt går over til å meske selv.

Må si jeg er i overkant ivrig for tida - til fruens store fortvilelse. (Ungane har ikke merka så altfor mye ennå, tror jeg...) Men dette er litt typisk meg, ting går i perioder. Først var det øl, så rødvin, deretter portvin før ei lang periode med single malt whiskies, så kvitvin før det nå er ølbrygging. Det korrekte er vel å si at det eneste som så langt har gått over er portvin. Vel, livet er for kort til ikke å ta for seg av god drikke  :yes:
 
Gahr skrev:
Periodedranker? ;D

Heldigvis ikke, men er glad i perioder (rart jeg ikke har gått over til hockey siden de har en mer enn fotball) og glad i å drikke. Så da blir det kanskje periodedrikker?
 
Tilbake
Topp