Gjærsmak av weissbier (fersk gjær)

ebbe

 
Forsøkte meg på en Weissbier her om dagen, følgte oppskrift og alt gikk fint under selve bryggingen,
det eneste som var nytt var at jeg hadde fersk gjær (i kolber) og ble anbefalt å bruke disse til weissbier selv om jeg egentlig foretrekker tørr gjær (pitching rett i gjærkaret) og hatt god erfaring med det.

Brygget ble kjølt ned, alt utstyr var desinfisert og helte deretter brygget over i gjæringskaret. Gjæren (fikk beskjed om å bruke 2 kolber til ca 25-26 liter brygg) hadde som ifølge bruksanvisning stått i romtemperatur en viss tid. Ristet disse og helte de over i gjæringskar. Deretter stod det å gjærte på rundt 20 grader som det stod i oppskriften. På grunn av for mye næring (var mye skum i brygget) flommet brygget opp vannlås m.m. men har opplevd dette før så vasket og ordnet og satte det videre. Etter 2 uker tok jeg måling av FG som stemte veldig bra medhva som var foreventet. Tilsatte "sukkervann" med oppløst g/l sukker i vann og satte brygget på flasker. Dette stod 2 uker i romtemperatur mtp karbonering.

Når jeg skulle smake brygget var det ikke godt, det har en ekkel gjærsmak i brygget. Hva har gått galt her? Noe jeg kan gjøre i dette tilfellet? Første gang med ferskgjær og det var virkelig ikke en suksess.
 
Hvis det var ferdig karbonert: sett det kaldt og la det stå noen uker, det vil bli bedre etter litt lagring.
 
Er ølet veldig grumsete/tåkete? Weissgjær bunnfeller generelt sett ganske dårlig. Hvis det er tilfelle hadde jeg som nevnt over satt flaskene kjølig noen uker.

Nå vet jeg ikke hva OG var på batchen din, eller hvor fersk gjæren var, men det kan være veldig greit å lage starter når du bruker flytende gjær. Sjekk http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
 
Opplevdes litt av det samme. Ikke veldig fæl gjærsmak men den gjorde seg gjeldene.
Dette er på fat. Men etter å ha tappet noen glass og fått stått litt er den blitt aldeles nydelig.
Koser meg i solen med et glass nå faktisk. Herlig etter å ha jobbet.
Utrolig godt øl!

Så det blir helt sikkert bra etter en stund.
Lykke til
 
Ikke så veldig grumsete/uklar bryggebjønn, bruker alltid klarningstablett så pleier egentlig aldri å bli det, men takk for info
 
Weiss-gjær er ikke av de mest flokkulerende. Du har antakeligvis tappet slik at mye gjær har kommet over på flasker. Som nevnt før så la flaskene stå kaldt en stund slik at gjæren legger seg på bunn og tapp forsiktig. Til neste gang kan du sette den kaldt før du tapper. For å finne ut hvor kaldt/hvor lenge før du ikke får weiss-gjær-preg så må du vel forske i løpet av en batch eller to.
 
Heg har laget et par batcher med weiss. Erfarer at gjæren blir stor i karet, og jeg stikker derfor om til nytt kar, lar det stå et par dager og flasker så via nytt omstikk. Da blir det mindre gjær i flaskene.
Weiss skal være litt uklar, og man skal ha med litt gjær fra flaska i glasset.
 
Tilbake
Topp