Gjærsmak og fersk gjær

Hei!

Rimelig fersk på området, men har etter flere, stort sett vellykkede ekstraktvarianter satt mitt føste maltbrygg. Rimelig fornøyd med både OG, FG, farge og alt det der, men synes ølet hadde i overkant mye gjærsmak etter to uker på dunken. Er det slik at dette vil endre seg signifikant til det bedre ettersom modningen/karboneringen går sin gang, eller er løpet kjørt?

Og en ting til: Skal om kort tid sette mitt andre all grain med fersk gjær. Er det noe man bør ta hensyn til eller burde vite med tanke på dette? Tenker da på gjærstarter osv. Hvordan lager man det? Tips mottas ydmykt med takknemlighet.

Mvh Jostein

Tiden vil nok hjelpe. Vet ikke hva slags gjær du har brukt, men viktig med riktig gjærmengde ift OG. Bruk mrmalty yeast calculator. Temperaturen er også svært viktig.
Gjærstarter er bare en mengde vørter gjæren får kost seg med før hovedmåltidet. Størrelsen gir mrmalty.
Søk her på forumet.
Vil anbefalle medlemskap. Mange flotte artikler, bl.a gjærstarter. Dette sparer du fort inn med rabatter i bryggebutikkene.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

Takk for raskt svar. Jeg brygget en Pale ale som ble sendt med Beer brew 30 fra forhandler i Grimstad. Om jeg ikke husker feil ble det tilsatt en pakke Nottingham tørrgjær. Alle ingredienser var oppmålt på forhånd. Gjæren ble tilsatt da vørteren holdt rundt 20 grader og langringstemeraturen har ligget jevnt på det samme i to uker. Krysser fingrene for at det bedrer eter noen uker på flaske. Medlemskap er for øvrig bestilt:) Skal også sjekke ut gjærkalkulatoren. Ser jo at de garvede ofte bruker dataprogrammer og den slags ved brygging, men har ikke kommet meg dit... enda...

litt gammel tråd men likevel:

Har bygga samma pale Ale settet tenker jeg, var Safale 04 som ble brukt.
Når ølet var ca 2 uker på flasker smakte det OK (mitt aller første brygg) nå etter  snart to mnd flasker er det mye gjærsmak. De andre bryggene mine har ikke hatt denne. Så nei bedra seg ikke og er ikke fornøyd. Jeg liker forøvrig ikke hveteøl pga gjærsmaken som er i det heller. Så skal det være slik eller har jeg skrewd it up og bør jeg bare tømme ut den siste kassa?

Tilbake
Topp